SIBA AB

Högt tryck i elektronikvaruhusen sista helgen innan jul – Teknik hamnar under många granar i år

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 10:12 CET

Ett uppdämt shoppingsug ger försäljning i julhandeln. SIBA redovisar att teknikprylar är efterfrågade. – Efter tuffa tider märker vi att folk har längtat efter att handla julklappar, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA.

Julhandeln är i full gång i hos elektronikvaruhusen dagarna innan julafton. På SIBA efterfrågas spel, mobiltelefoner och kaffemaskiner med kapslar i julklappshandeln.

– Spel brukar efterfrågas till jul. Det är underhållning för alla i familjen, säger Anders Stenborg
, butikschef SIBA Järnbrott utanför Göteborg. Spelandet har blivit ett sätt att umgås. Sociala spel som karaoke och frågesportsprogram och aktivitetsspel som golf, gitarrspelande och bowling har gjort succé.
– Vi säljer många mobiltelefoner. Många nya modeller har kommit under hösten. Alla typer av mobiler säljer, men kunderna väljer mest de som har flera funktioner och tittar mycket på designen, säger Mia Larsson, butikschef SIBA Överby
, utanför Trollhättan.

Hälsoprodukter är också populära klappar.
Massagedynor, spikmattor och små massageapparater har vi sålt mycket av nu i jul, säger Fredrik Paulsson, butikschef SIBA Svågertorp i Malmö. Många är intresserade av produkter som får oss att må bra. Dessutom ligger de på en prisnivå som passar de flesta plånböcker.

Helgens försäljning var märkbart positiv i Stockholm.
– Det sista dagarna gav verkligen skjuts på försäljningen, säger Fredrik Walther Landström, butikschef SIBA Kungsgatan. Folk väntade in i det sista. Vi har tagit in extra personal och har öppet extra länge för att klara av trycket de sista dagarna. För många kommer lönen tidigare i december och flera är lediga. Jag förväntar mig fortsatt högtryck innan julafton.

Populäraste julklapparna den senaste tvåveckorsperioden i december:

1. Spel
2. Massageprodukter
3. Mobiltelefoner
4. Kaffemaskiner med kapslar
5. Digitalkamera

SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 60 varuhus i Sverige och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,5 miljarder 2007/2008.