Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Högt tryck: Kvinno- och tjejjourerna söker fler engagerade.

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 11:52 CEST

Flera av SKR:s kvinno- och tjejjourer vittnar om ett ständigt ökande antal stödkontakter. Behovet av nya ideella krafter är på de flesta håll stort! Till hösten är det många jourer som rekryterar och utbildar nya volontärer.

- Varje människa som engagerar sig på en jour får upp ögonen för hur verkligheten ser ut, vilket ofta innebär en personlig resa. Ju fler vi är desto mer kan vi påverka samhället, säger SKR:s förbundssekreterare Olga Persson. Det här är praktiskt feministiskt arbete när det är som viktigast.

Arbetet kan bestå av allt från styrelsearbete och organisationsutveckling till att följa med kvinnor från Polisen till jourens boende eller chatta och mejla med unga tjejer. Att vara med och driva en ideell förening kan vara både roligt, svårt och enormt utvecklande. Samtidigt som man gör skillnad i enskilda människors liv är man med och förändrar samhället. Den som är beredd att ge av sin tid och utmana sig själv kan höra av dig till sin närmaste jour (se sökmotorn till höger www.kvinnojouren.se) och anmäla intresse!

Läs mer om hur du kan bli aktiv i en jour: http://www.kvinnojouren.se/arbeta-ideellt
www.kvinnjouren.se kan du läsa aktuell information från några av våra jourer, bland annat Kvinnojouren i Södertälje, Kvinno- och tjejjouren i Kalmar, Tjejjouren i Jönköping, Kvinnojouren i Täby/Danderyd och Kvinnojouren Miranda i Katrineholm och Vingåker.

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar omkring 100 kvinnojourer, tjejjourer och andra föreningar som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

SKR:s förbundsordförande är Carina Ohlsson, carina.ohlsson@kvinnojouren.se, tel: 070-343 96 30.
SKR:s förbundssekreterare är Olga Persson, olga.persson@kvinnojouren.se, tel: 08-6426401, 0704-611 888

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se