Svensk Israel-Information

Högteknologisk israelisk firma pionjär avseende rekrytering av israeliska araber

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 10:54 CET

Högteknologisk firma pionjär avseende rekrytering av israeliska araber

Jimmy Levy, som tidigare arbetade som avdelningschef i den globala israeliska IT-jätten Comverse, drevs av en vision av att etablera ett eget högteknologiskt företag som kombinerade både ekonomisk framgång med socialt engagemang.

Tillsammans med Comverse direktörerna Zeevi Bergman och Itsik Danziger etablerade Levy företaget Galil Software i Nazareth i december 2007. Den erfarne högteknologiske entreprenören Inas Said blev utsedd till direktör för det nya företaget.
Galil Software utvecklar och testar outsourcade mjukvaror för israeliska och internationella högteknologiska verksamheter. ”Vi erbjuder samma tjänster som företag i Indien och Kina, endast en halv timme från Tel Aviv”, säger Said stolt. Han fortsätter: ”Vi talar samma språk, har samma kulturreferenser, opererar i samma tidszon för att inte nämna den höga kvaliteten på våra tjänster”.

Men det mest unika med Galil Software är profilen av deras anställda som idag uppgår till 100 personer men vars verksamhet fortsätter att expandera. En stor del av företagets anställda består av israelisk-arabiska ingenjörer som tidigare haft svårt att finna jobb i den israeliska högteknologiska sektorn. Företaget betraktar sig som en pionjär när det gäller att erbjuda högteknologiska arbetstillfällen bland israeliska araber, ett initiativ vilket både gynnar individen och staten.

Said understryker dock att företaget välkomnar kvalificerade medarbetare oavsett bakgrund och i Galil Software arbetar araber, judar, religiösa och sekulära sida vid sida. 12 % av de anställda är kvinnor och det är en siffra som Said hoppas kommer öka med tiden. Företaget tillämpar en liberal personalpolitik som tillåter judar, kristna och muslimer hålla ledigt under sina respektive helger och företaget är en mikrokosmos av mångkulturell fredlig samexistens.

Källa: Ynet News 4 november 2010 refererat och översatt i Sionistiska Federationens nyhetsbrev Den ljusa sidan 11/2010.

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.