Ving Sverige AB

Högtryck i reseförsäljningen

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2015 12:24 CET

– de närmaste veckorna bokar svenskarna semesterresor till ett mångmiljardbelopp

De närmaste fem veckorna kommer enbart Ving att sälja mer än 100 000 resor, till ett värde av 1 miljard kronor. Ser man till hela semesterbranschen inklusive reguljärflyg så är motsvarande siffra den mångdubbla. Och allra mest populärt är Mallorca.

Just nu är det högtryck i semesterfabriken. Januari är en av de största bokningsperioderna för semesterresor och vi vet av erfarenhet att många svenskar använder ledigheten under julhelgerna till att planera det kommande årets semester, det är då man hinner prata ihop sig i lugn och ro med familj och vänner, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Siffror från Google visar att redan vid 21-tiden på julaftonskvällen ökar sökningarna efter resor på webben.

Det är främst barnfamiljer som bokar sin semesterresa redan i januari.

Med det dåliga sommarvädret i färskt minne kommer många svenskar att solsäkra sin sommarsemester redan nu. De som är tidigt ute får också tillgång till de allra bästa hotellen och hotellrummen med flest sängplatser, som vi vet går åt tidigt, fortsätter Magdalena Öhrn.

Semesterklassikern Mallorca är ett av sommarens bäst bokade resmål. Hos Ving har 50 procent fler redan bokat sin resa till Mallorca jämfört med samma tid i fjol.

Topplista, mest sålda sommarresmålen hos Ving just nu:
1.  Mallorca
2.  Rhodos
3.  Cypern
4.  Kreta
5.  Turkiet

Önskas ytterligare information kontakta Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel 0709-513202 eller charlotte.hallencreutz@ving.se

Foto, Joakim Borén, bild från Mallorca
Fler bilder finns på www.ving.se/bildarkiv

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.