Vänsterpartiet Storstockholm

Höjd SL-taxa skrämmer iväg de unga från kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 09:12 CEST

Landstingsalliansens kraftiga höjning av SL-kortet kommer att klubbas igenom på dagens budgetfullmäktige. Det sker trots omfattande protester, inte minst från unga och arbetslösa. Ytterligare en hundring i månaden tär hårt på dem som redan har skral ekonomi.

- SL har fått hård kritik från revisorerna för dålig kontroll ev ekonomin och nu tvingar man resenärerna att betala notan för det. Alliansens chockhöjning har med rätta orsakat ett ramaskri. Det får inte bli så att kollektivtrafiken utestänger de unga. Taxorna måste hållas låga för allas skull, säger Gunilla Roxby Cromvall (V) i Trafiknämnden.

- Smärtgränsen för ett SL-kort är nu nådd. Vänsterpartiets förslag att bibehålla avgiften på 690 kr möjliggörs av en skattehöjning på 25 öre. Det är ett rättvist och solidariskt sätt att finansiera kollektivtrafiken.

Bara tre städer i Europa har dyrare månadskort än vad Stockholm kommer att ha efter höjningen till 790 kr den 1 september. Alliansen har tidigare lovat att inte höja SL-taxan 2011.

- Nu bryter man fräckt det löftet med argumentet att Stockholms befolkning växer. Men det kan ju knappast ha kommit som en överraskning ens för moderaterna. Det är bara ett av många märkliga uttalanden vi hört sedan höjningen aviserades, säger Gunilla Roxby Cromvall.

För mer information: Gunilla Roxby Cromvall (V), Tel. 0760 - 298 696