Kanal 9

Höjdpunkter i Kanal 9 vecka 50-3

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 13:51 CET

Söndag 24 januari 21.00 har vi kommit ikapp med USAs visning av Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D och är framme vid det amerikanska vinteruppehållet. I säsongsuppehållet bryter striden mellan S.H.I.E.L.D och Hydra ut på nytt. Säsong 3 startar nu 27 december 21.00 och sänds i dubbelavsnitt i januari - tredje säsongen är tillbaka längre fram i vår.

Missa inte att damernas handbolls-VM startar i Kanal 9 och Eurosport 2 i helgen. Sverige möter Angola 5 december 20.00 i Kanal 9!

The Walking Dead

Söndag 6 december 23.00

Freden mottas väl och Alexandria börjar hämta sig igen.

Amerikansk thrillerserie från 2015. S06E07.

Vecka 50

Film: Deja Vu

Måndag 7 december 21.00

Federala agenten Doug Carlin kallas in för att säkra bevis efter en fruktansvärd explosion ombord på en New Orleansfärja. Istället blir han förd till ett topphemligt labb där det finns övervakningsutrustning med vars hjälp man kan se tillbaka i tiden. Men kan denna högteknologiska utrustning verkligen hjälpa Carlin att ändra det förflutna?
Skådespelare: Denzel Washington, Paula Patton, Val Kilmer. Regi: Tony Scott.
Amerikansk thrillerfilm från 2006.

Film: Training Day

Tisdag 8 december 21.00

Varje dag pågår ett krig på gatorna i storstäderna mellan boende i området, knarklangare och lagens representanter. I tretton år har Alonzo Harris jobbat som narkotikaspanare i Los Angeles. Harris har sett det mesta och den optimism han en gång kände för sitt yrke har försvunnit. En dag får Harris en ny kollega, den unge Jake Hoyt. Han är som den ärrade veteranen Harris var i början av sin bana: beredd att bekämpa det onda och förändra världen till det bättre.
Skådespelare: Denzel Washington, Ethan Hawke, Scott Glenn, Tom Berenger, Harris Yulin. Regi: Antoine Fuqua. Amerikansk actiondramafilm från 2001.

Extreme builds

Onsdag 9 december 21.00

Jeff och Alain planerar ett grandiost hem med möjligheter till storslagna middagar och anlitar en av sina bästa vänner för att genomföra projektet.
Amerikansk dokumentärserie från 2014. S01E07.

Europa League: gruppspel

Torsdag 10 december 18.45

Gruppspel Europa League.

Film: Dödligt vapen

Tordag 10 december 21.00

Martin Riggs och Roger Murtaugh är två Vietnamveteraner som är poliser i Los Angeles. Men där slutar likheterna. Murtaugh är en sansad, respekterad familjefar. Riggs anses av kollegorna vara obalanserad på gränsen till galenskap. Nu är de partners som ska undersöka ett fall av omfattande internationell knarksmuggling. De måste samarbeta - mot alla odds.
Skådespelare: Mel Gibson, Danny Glover, Gary Busey, Mitchell Ryan. Regi: Richard Donner.
Amerikansk actionfilm från 1987. Originaltitel: Lethal Weapon.

Handbolls-VM Damer: Kuba-Sverige

Fredag 11 december 20.00

Direktsändning Kuba - Sverige. Gruppspel. Handbolls-VM för damer som spelas i Danmark 5 - 20 december.
Handbolls-VM för damer som spelas i Danmark 5 - 20 december.

Lördag 12 december 20.00

Ett barn anmäls som försvunnet och när Moretti jagar kidnapparen gör hon en mycket bisarr upptäckt. När Pierce och Moretti utreder ett närbesläktat mord upptäcker de att det kan finnas ett annat barn där ute som behöver hjälp. S03E06.

Handbolls-VM Damer: åttondelsfinal

Söndag 13 december 20.00

Direktsändning Åttondelsfinal. Handbolls-VM för damer som spelas i Danmark 5 - 20 december.
Handbolls-VM för damer som spelas i Danmark 5 - 20 december.

Person of Interest får uppehåll i några veckor för att göra plats för Handbolls-VM, säsong 3’s säsongsavslutning sänds 20 december, säsong 4 startar i januari.

Vinterfinal: The Walking Dead

Söndag 13 december 23.00

Efter en tid av lugn letar sig kaos fram till Alexandria igen, men den här gången kan hotet vara för stort för att hanteras.

Amerikansk thrillerserie från 2015. S06E08.

The Walking Deads åttonde avsnitt markerar vinterfinalen, samma som i USA. Säsongen är tillbaka när den startat i USA igen.

Vecka 51

Film: Trollkarlens lärling

Måndag 14 december 21.00

Balthazar Blake är en nutida trollkarl som har fullt upp med att försvara Manhattan mot mörka krafter. När en till synes helt vanlig kille visar sig ha dolda talanger, tar Balthazar sin motvilliga elev på en snabbkurs i de magiska konsterna för att göra honom till den perfekta trollkarlslärlingen.
Skådespelare: Nicolas Cage, Jay Baruchel, Alfred Molina, Teresa Palmer. Regi: Jon Turteltaub.
Amerikansk actionäventyrfilm från 2010. Åldersgräns: 11 år.
Originaltitel: Sorcerer's Apprentice, The.

Film: Den siste scouten

Tisdag 15 december 21.00

Två outsiders, den avsatte CIA-agenten Joe och den petade fotbollsstjärnan Jimmy, samarbetar för att försöka hitta strippan Cotys mördare. De är angelägna om att lösa mordet eftersom hon var Joes klient och Jimmys flickvän. De hamnar i en dödlig härva av korruption och politiskt mygel.
Skådespelare: Bruce Willis, Damon Wayans, Chelsea Field, Noble Willingham. Regi: Tony Scott. Amerikansk actionfilm från 1991. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Last Boy Scout, The.

Säsongsuppehåll: Extreme builds

Onsdag 16 december 21.00

Mark och Cees kaliforniska tudorhus riskerar att bli mycket dyrare än väntat, och paret måste fatta några tuffa beslut.
Amerikansk dokumentärserie från 2014. S01E08.

Film: Dödligt vapen 3

Tordag 17 december 21.00

Murtaugh förbereder sig inför den stundande pensionen. Men kollegan Riggs ser i vanlig ordning till att han inte får en lugn stund. De får dessutom en kvinnlig kollega som ny partner, den tuffa vackra Lorna Cole. Den nya trion försöker sätta dit en före detta polis som blivit en rå superskurk och verkar vara inblandad i en vapenhärva med stulna vapen. Han skyr inga medel för att undanröja vittnen.
Skådespelare: Mel Gibson, Danny Glover, Rene Russo, Joe Pesci. Regi: Richard Donner.
Amerikansk actionfilm från 1992. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Lethal Weapon 3.

Säsongsuppehåll: Perception

Lördag 19 december 20.00

Pierce blir vittne när en gallerist dör och han övertygar Moretti om att det faktiskt var mord. Deras sökande efter mördaren gör att de hamnar mitt i en fräck konstkupp. Under fallet blir Pierce tvungen att ompröva sitt förhållande med Natalie. S03E07.

Perception är tillbaka 2 januari.

Lördag 19 december 23.00

Gästvärd: Ryan Gosling, musik: Leon Bridges. S41E07.

Handbolls-VM Damer: Final

Söndag 20 december 17.00

Final. Handbolls-VM för damer som spelas i Danmark 5 - 20 december.

Säsongsavslutning: Person of Interest

Söndag 20 december 21.00

Teamet tar till desperata åtgärder för att stoppa det elaka programmet Samaritan från att komma ut på nätet och göra dem till sin första måltavla. Den månadslånga striden med antiövervaknings-terroristgruppen Vigilance får en chockerande upplösning. S03E23.

Det här är Person of Interests tredje säsongsavslutning. Säsong 4 startar i januari.

Förra veckan sändes åttonde avsnitt av The Walking Dead som är säsongens vinterfinal, samma som i USA. Säsongen är tillbaka när den startat i USA igen.

Vecka 52

Film: Contagion

Måndag 21 december 21.00

Beth har varit på en lång affärsresa och återvänder hem utmattad. Men symptomen som hon trodde var vanlig jetlag blir värre. Två dagar senare är hon död och läkarna hittar ingen förklaring. Snart dyker liknande fall upp, antalet insjukna ökar lavinartat och de miljontals kontakterna mellan människor varje dag gör smittan omöjlig att spåra. Rädslan sprider sig som en löpeld och läkarna och experterna försöker hitta smittkällan ställs själva inför omöjliga val.
Skådespelare: Matt Damon, Kate Winslet, Jude Law, Gwyneth Paltrow, Laurence Fishburne, Marion Cotillard. Regi: Steven Soderbergh.
Amerikansk dramathrillerfilm från 2011. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Contagion.

Film: Rush Hour

Tisdag 22 december 21.00

Poliskommissarie Lee sänds från Hong Kong till USA för att utreda kidnappningen av en kinesisk diplomats dotter. FBI, som också arbetar på fallet, vill inte att en utomstående som Lee lägger sig i deras utredning vilket gör att de parar ihop honom med Los Angeles-kriminalaren James Carter - en arrogant polis med talets gåva. De två männen kommer inte alls överens men när de upptäcker att de utnyttjas försöker de lösa fallet tillsammans.
Skådespelare: Jackie Chan, Chris Tucker. Regi: Brett Ratner.
Amerikansk actionkomedifilm från 1998. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Rush Hour.

Film: The Replacements

Onsdag 23 december 21.00

Proffslaget Washington Redskins ordinarie spelare strejkar och då ger ledningen ett gäng helt otippade spelare chansen att hoppa in i laget.
Skådespelare: Keanu Reeves, Gene Hackman, Brooke Langton, Orlando Jones, Rhys Ifans. Regi: Howard Deutch.
Amerikansk komedifilm från 2000. Åldersgräns: 11 år.
Originaltitel: Replacements, The.

Film: Ett päron till farsa

Onsdag 23 december 23.20

Medelklassfamiljen Griswald ger sig ut på en vådlig bilsemester i USA. Färden går från Chicago till västkusten där familjen tänkt besöka ett tivoli. Pappa Clark är tyvärr inte lika klok som entusiastisk och allt som kan gå på tok går på tok.
Skådespelare: Chevy Chase, Beverly D'Angelo, Anthony Michael Hall, John Candy, Jason Lively, Randy Quaid, Jane Krakowski. Regi: Harold Ramis.
Amerikansk komedifilm från 1983. Åldersgräns: 7 år.
Originaltitel: National Lampoon's Vacation.

Julspecial: Murdoch Mysteries Christmas special

Tordag 24 december 21.00

I denna julspecial kallas Murdoch till en rik filantrops hem då denne blivit mördad. Många fattiga har därmed förlorat sin ende välgörare och julklapparna som mannen enligt tradition delat ut till samhällets olycksbarn är försvunna. Spåren leder först Murdoch till en misstänkt man, men när även han hittas död kämpar Murdoch mot klockan för att rädda julen och stoppa en mördare.
Skådespelare: Yannick Bisson, Helene Joy, Thomas Craig, Jonny Harris, Brendan Coyle, Kelly Rowan, Edward Asner. Gästskådespelare: Brendan Coyle, Kelly Rowan, Edward Asner.
Kanadensisk kriminal från 2015.
Även Kanal 9 26/12. Originaltitel: Murdoch Mysteries Christmas Special.

Film: Ett päron till farsa på semester i Europa

Tordag 24 december 22.50

Familjen Griswald vinner första pris i en gristävling. Priset är en resa till Europa och de tror att de ska få en semester med lyx och flärd, men det visar sig inte stämma riktigt. Och vänstertrafiken i England medför vissa problem.
Skådespelare: Chevy Chase, Beverly D'Angelo, Eric Idle. Regi: Amy Heckerling.
Amerikansk komedifilm från 1985. Åldersgräns: 7 år.
Originaltitel: National Lampoon's European Vacation.

Film: Nightmare before Christmas

Fredag 25 december 17.15

Jack Skellington är Halloweentowns firade pumpakung som ser till att hela världen får njuta av Halloweenhelgen. Men Jack är inte lycklig. Han har tröttnat på spöken, gastar och bus eller godis och när han råkar upptäcka Tomteland och julen blir han förförd. Jack beslutar sig för att få hela Halloweenland att fira jul och slå jultomten på hans eget område.
Skådespelare: animerad. Regi: Henry Selick.
Amerikansk fantasyfilm från 1993. Åldersgräns: 11 år.
Originaltitel: Tim Burton's The Nightmare Before Christmas.

Film: Glory Road

Fredag 25 december 18.40

Don Haskins är en karismatisk coach som bryter mot det tidiga 60-talets konventioner genom att välja sina spelare enbart efter talang, och inte efter hudfärg. Teamets oväntade framgångar sprider en chockvåg genom hela basketvärlden, som följer det bottentippade collegelaget hela vägen fram till en dramatisk finaluppgörelse om mästerskapstiteln.
Skådespelare: Josh Lucas, Jon Voight, Austin Nichols. Regi: James Gartner. Amerikansk dramadokumentärfilm från 2006. Åldersgräns: 11 år.
Originaltitel: Glory Road.

Film: Con Air

Fredag 25 december 21.00

När USAs farligaste fångar ska föras till ett nytt supersäkert fängelse med det specialbyggda transportflyget Con Air finns den villkorligt frigivna Cameron Poe ombord. Han dras in i ett kapardrama då en grupp fångar under ledning av Cyrus "The Virus" tar vakterna som gisslan. På marken kämpar polisen Vince Larkin för att beveka kaparna och samtidigt hindra sina överordnade från att spränga planet i luften. Poe och Larkin tvingas samarbeta för att stoppa Cyrus och de brutala livstidsfångarna.
Skådespelare: Nicholas Cage, John Cusack, Steve Buscemi, Ving Rhames, John Malkovich. Regi: Simon West.
Amerikansk actionfilm från 1997. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Con Air.

Film: Ett päron till farsa i Las Vegas

Fredag 25 december 23.15

Clark Griswold reser med sin familj till Las Vegas. De skall avverka alla sevärdheter och roliga attraktioner. Men i spelstaden finns också oändliga möjligheter att både spela och klanta bort sina pengar.
Skådespelare: Chevy Chase, Beverly D'Angelo, Randy Quaid, Ethan Embry, Marisol Nichols, Miriam Flynn. Regi: Stephen Kessler.
Amerikansk komedifilm från 1997. Originaltitel: Vegas Vacation.

Lördag 26 december 23.00

Gästvärd: Chris Hemsworth, musik: Chance the rapper.S41E08.

Säsongsstart: Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D (dubbelavsnitt)

Söndag 27 december 21.00

Coulson och hans team spårar ett gäng Inhumans och upptäcker att någon dödar eller fångar många av dem, och det är inte den de tror. Samtidigt tar Fitz till desperata åtgärder för att återställa Jemma.

Teamet vänder sig till Asgardian Elliott Randolph för att få hjälp att dechiffrera monoliten och rädda Jemma. Grant rövar bort en nyckelaktör i sin strävan att bygga Hydra, medan Lance börjar sitt uppdrag att hitta och döda Grant

Gästskådespelare: Constance Zimmer.
Amerikansk Sci-Fi thrillerserie från 2015. S03E01.

Person of Interests hade sin tredje säsongsavslutning förra veckan. Säsong 4 startar i januari.

Vecka 53

Film: Gudfadern

Måndag 28 december 21.00

Amerikanskt drama från 1972 baserad på Mario Puzos roman med samma namn. Handling: Don Vito Corleone står som värd för sin dotters bröllop. Tillställningen är mycket påkostad och många av gästerna är respektingivande personer. FBI bevakar kalaset på grund av att Corleones familj och många av hans vänner tillhör den fruktade maffian. I rollerna: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard Castellano, John Cazale, Diane Keaton, Robert Duvall. Regi: Francis Ford Coppola. Originaltitel: The Godfather. Rek fr 15 år.
Skådespelare: Marlon Brando, Al Pacino, Diane Keaton, James Caan, Richard Castellano, John Cazale, Robert Duvall. Regi: Francis Ford Coppola.
Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Godfather, The.

Film: Gudfadern 2

Tisdag 29 december 21.00

Amerikansk action från 1978. Handling: Den döde Vito Corleones son Michael fortsätter sin fars hårda kamp för att behålla makten. Michael utsätts för mordförsök och han misstänker sin bror Fredo. Ett senatutskott börjar granska maffians affärer... I rollerna: Al Pacino, Robert De Niro, Robert Duvall. Regi: Francis Ford Coppola. Originaltitel: The Godfather Part II. Rek fr 15 år.Skådespelare: Diane Keaton, Al Pacino, Robert Duvall, Robert DeNiro.
Åldersgräns: UK-15 år.
Originaltitel: Godfather II.

Film: Gudfadern 3

Onsdag 30 december 21.00

Amerikanskt drama från 1990. Den tredje filmen om maffiafamiljen Corleone. Handling: Maffiabossen Michael Corleone försöker lämna brottets bana men tvingas av ödet att återuppta den kriminella verksamheten. Han är ivrigt påhejad av sin skjutglada brorson (Garcia) och resten av familjen. I rollerna: Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Bridget Fonda, Sofia Coppola. Regi: Francis Ford Coppola. Originaltitel: The Godfather, part lll. Rek fr 15 år.
Skådespelare: Al Pacino, Diane Keaton, Andy Garcia, Joe Mantegna, Bridget Fonda.
Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Godfather Part III, The.

Film: J. Edgar

Tordag 31 december 21.00

Som överhuvud för brottsbekämpningen i USA under nästan 50 år var FBI-chefen J Edgar Hoover fruktad och beundrad, hånad och hyllad. Men bakom stängda dörrar hade han hemligheter som skulle ha förstört hans image, hans karriär och hela hans liv.
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Armie Hammer, Naomi Watts. Regi: Clint Eastwood. Amerikansk dramafilm från 2011. Åldersgräns: 11 år.
Originaltitel: J. Edgar.

Film: Body of lies

Fredag 1 januari 21.00

Roger Ferris är den bäste agent som USAs underrättelsetjänst har på fältet. Under sina farliga operationer lägger Ferris ofta sitt liv i händerna på sin chef, CIA-veteranen Ed Hoffman, som kommunicerar med honom genom en krypterad mobiltelefon. Hemma i sin välbärgade förort sitter Hoffman vid en laptop och spårar en ny terroristledare som legat bakom en serie bombdåd. För att locka fram terroristen måste Ferris bege sig in i dennes dunkla värld.
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe. Regi: Ridley Scott.
Amerikansk actionthrillerfilm från 2008. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Body of Lies.

Lördag 2 januari 20.00

En saknad FBI-agent hittas död och då blir Pierce tvungen att ta sig an det enda fall han aldrig kunnat lösa. När de upptäcker att mördaren fortfarande är någonstans där ute går Pierce med på att hjälpa Moretti, trots att hans terapeut, Dr. Rosenthal, anser att det kan förvärra hans tillstånd. S03E08.

Lördag 2 januari 23.00

Gästvärdar: Tina Fey och Amy Poehler, musik Bruce Springsteen. S41E09.

Söndag 3 januari 21.00

ATCU startar en kampanj för att få tag på Lincoln och han vänder sig motvilligt till Daisy för att få hjälp när han inser att han har problem upp över öronen. Rosalind och Coulson förhandlar fram en uppgörelse, och Lance och Melinda tar första steget för att infiltrera Hydra. S.H.I.E.L.D och ATCU får en ledtråd till den mystiska Inhuman-mördaren Lash. Lance förbereder sig för ett möte ansikte mot ansikte med Grant, och Melinda vänder sig till Coulson och Andrew för att få hjälp.
Amerikansk Sci-Fi thrillerserie från 2015. S03E03-4.

Person of Interests tredje säsongsavslutning sändes 20 december. Säsong 4 startar i januari.

Vecka 1

Film: Rush

Måndag 4 januari 21.00

En film om den intensiva rivaliteten mellan Formel 1-förarna James Hunt och Niki Lauda som utspelade sig under 1970-talet, en rivalitet som var nära att kosta Lauda livet.
Skådespelare: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Olivia Wilde. Regi: Ron Howard.
Amerikansk actiondramafilm från 2013. Åldersgräns: 15 år.
Originaltitel: Rush.

Film: First Blood

Tisdag 5 januari 21.00

På väg genom en liten landsortshåla blir Vietnamveteranen John Rambo trakasserad av polisen. Men när polisen går för långt vaknar Rambos stridsinstinkter till liv, och poliserna och den lilla staden får ett helvete värre än sina värsta mardrömmar.
Skådespelare: Sylvester Stallone, Brian Dennehy, Richard Crenna, David Caruso, Bill McKinney. Regi: Ted Kotcheff. Originaltitel: First Blood (Rambo).

Film: Barbarernas hämnd

Onsdag 6 januari 21.00

Tyrannen Gedren vill ha total kontroll i en barbarisk värld. Hon anfaller staden Hablac och dödar väktaren av en talisman vilket ger henne enorma krafter. Red Sonja, väktarens syster, drar ut på jakt efter Gedren med sitt magiska svärd. Talismanens mästare Kalidor följer med för att skydda henne. Skådespelare: Arnold Schwarzenegger, Brigitte Nielsen, Sandahl Bergman. Regi: Richard Fleischer. Amerikansk actionäventyrfilm från 1985. Även idag .Originaltitel: Red Sonja.

Säsongsstart: Ikväll med Ylvis

Onsdag 6 januari 22.50

Norska bröderna Bård och Vegard Ylvisåker är tillbaka med en ny, femte säsong av sin show. Säsongsstarten sänds live 5 januari i Norge och kommer till Kanal 9 ett dygn senare. I säsongsstarten ska Bård, Vegard och deras sidekicks Calle Hellevald-Larsen och Magnus Devold enligt uppgift hämta dubbelgångare i Polen som ska hjälpa till att kicka igång säsongen.

Film: Den perfekta stormen

Tordag 7 januari 21.00

Några fiskare behöver en stor fångst som ska rädda dem över vintern och de är beredda att ta större risker än vanligt. Men svärdfiskefartyget Andrea Gail fångas med sin besättning mitt i en Atlantstorm som meteorologerna kallar Den perfekta stormen - där en sällsynt kombination av faktorer ger förutsättningar för att skapa århundradets värsta storm med 30 meter höga vågor. Baserad på verkliga händelser.
Skådespelare: George Clooney, Mark Wahlberg, Mary Elizabeth Mastrantonio, Diane Lane, Karen Allen, William Fichtner. Regi: Wolfgang Petersen.
Amerikansk actiondramafilm från 2000. Åldersgräns: 11 år.
Originaltitel: Perfect Storm, The.

Säsongsstart: American Crime

Torsdag 7 januari 23.30

En high school-pojke i Indianapolis anklagar flera spelare i en fin privatskolas basketlag för att ha begått sexuella övergrepp mot honom, och tagit bilder och lagt ut dem på på nätet.
Skådespelare: Felicity Huffman, Timothy Hutton, Regina King, André Benjamin, Elvis Nolasco, Lili Taylor. Amerikansk dramaserie från 2016.
Även Kanal 5 14/1. Originaltitel: American Crime.
S02E01.

Lördag 9 januari 20.00

Donnie och Moretti fångas i korselden när en krypskytt skjuter i en lobby. Pierce och Moretti åker till Virginia där de tror att skytten gömmer sig. Under tiden försöker en förförisk kvinna vid namn Shelby Buchanan att få Donnie att ställa upp i valet. S03E09.

Söndag 10 januari 21.00

Jemma berättar för Fitz hur hon överlevde på den främmande planeten i sex och en halv månader, och vem som hjälpte henne. Melinda anlitar Bobbi för att hjälpa henne att hitta Werner efter hans attack på Andrew. Lance slår sig ihop med Daisy och Mack för att ta reda på om Rosalinds man Banks är den mystiska Lash. Fitz och Jemma fortsätter att försöka få hem Will.
Amerikansk Sci-Fi thrillerserie från 2015. S03E05-6.

Vecka 2

Film: Bourne Ultimatum

Måndag 11 januari 21.00

Den specialtränade mördaren Jason Bourne jagas av människorna som gjorde honom till den han är. Han har förlorat både minnet och den han älskade mest. Nu kan inte ens en ny generation av yrkesmördare och deras vapen avskräcka honom från att finna svaret på gåtan: vem han en gång var.
Skådespelare: Matt Damon, Julia Stiles, Joan Allen, David Strathairn, Scott Glenn. Regi: Paul Greengrass.
Amerikansk actionthrillerfilm från 2007. Åldersgräns: 11 år.
Även idag .Originaltitel: Bourne Ultimatum, The.

Film: Rambo First Blood II

Tisdag 12 januari 21.00

Vietnamveteranen John Rambo sitter i fängelse. När den amerikanska militären får veta att soldater som saknas sen Vietnamkriget förmodligen fortfarande lever men är tillfångatagna, sänder militären dit Rambo för att rädda dem. Men uppdraget är egentligen inte vad Rambo tror...
Skådespelare: Sylvester Stallone, Richard Crenna, Charles Naiper, Steven Berkoff. Regi: George Pan Cosmatos.
Amerikansk actionfilm från 1985. Åldersgräns: 15 år.
Även idag .Originaltitel: Rambo: First Blood II.

Film: Hårda bud

Onsdag 13 januari 21.00

FBI-agenten Kaminsky får sparken på grund av sin grymma behandling av en misstänkt brottsling. Men FBI-chefen, vars son mördats av en gangster, anlitar Kaminsky för att hämnas och lovar honom jobbet åter om han lyckas.
Skådespelare: Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold, Sam Wanamaker. Regi: John Irvin.
Åldersgräns: UK-15 år.
Även idag .Originaltitel: Raw Deal.

Ikväll med Ylvis

Onsdag 13 januari 23.05

Norska bröderna Bård och Vegard Ylvisåker är tillbaka med en ny, femte säsong av sin show. Avsnitten sänds live i Norge och kommer till Kanal 9 ett dygn senare.

Film: Flightplan

Tordag 14 januari 21.00

Efter sin mans död är Kyle Pratt är på väg hem till USA med sin lilla dotter. Då får hon uppleva varje mors värsta mardröm, sexåriga Julia försvinner spårlöst under flygningen. Kyle försöker desperat bevisa för flygbesättningen att hennes dotter var med ombord. Trots att kapten Rich vill tro på den sörjande änkan så pekar alla bevis på att hennes dotter aldrig varit med på planet, vilket gör att både passagerare och besättning tror att hon är galen. Kyle inser att hon måste lösa mysteriet själv. Skådespelare: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Marlene Lawston. Regi: Robert Schwentke. Amerikansk thrillerfilm från 2005. Originaltitel: Flightplan.

American Crime

Torsdag 14 januari 22.55

En high school-pojke i Indianapolis anklagar flera spelare i en fin privatskolas basketlag för att ha begått sexuella övergrepp mot honom, och tagit bilder och lagt ut dem på nätet.
Amerikansk dramaserie från 2016. Sändes 13 januari i USA.
Även Kanal 5 21/1 22.00.
Originaltitel: American Crime. S02E02.

Nya avsnitt: Perception

Lördag 16 januari 20.00

Donnie vaknar upp bredvid Shelby, som är död, och kallar in Pierce för att få hjäp. S03E10.

Sista säsongen: Kommissarie Lewis

Lördag 16 december 21.00

Nyligen kom beskedet att denna den nionde säsongen av Kommissarie Lewis blir den sista. Säsong 9 sändes nu under hösten i Storbritannien och startade 3 december i Kanal 5.

Lewis har tagit paus från sin pension och kommer in för att hjälpa nyligen blivne kommissarie Hathaway och hans assistent Maddox. I tre spelfilmslånga filmer följer vi Oxfordpoliserna när de utreder en rad misstänkta dödsfall. I första avsnittet verkar en högpresterande student ha tagit en överdos, men när teamet lyckas sätta sig in i den dödas sociala liv och leverne inser de att dödsfallet inte var en olycka. I nästkommande avsnitt slås en rektor ihjäl i skogen och poliserna måste hitta alla offrets smutsiga hemligheter för att hitta mördaren. I säsongsavslutningen hägrar Lewis långresa till Nya Zealand med Dr Hobson när Oxford hotas av en bomb.

Säsong 9 består av tre spelfilmslånga avsnitt, som sänds nu i höst i Storbritannien som sex episoder. S09E01.

Söndag 17 januari 21.00

Melinda inser vem - och vad - Andrew verkligen är och konfronterar honom. Samtidigt övertalar Coulson Daisy att ge Rosalind en rundtur på Zephyr. Efter att ha vunnit Rosalinds förtroende distraherar Coulson henne med en rundtur på basen medan resten av teamet bryter sig in i ATCUs högkvarter för att få veta mer om de Inhumans de har fångat. Grant får veta den verkliga hemligheten med Hydra.
Amerikansk Sci-Fi thrillerserie från 2015. S03E07-8.

Vecka 3

Film: Looper

Måndag 18 januari 21.00

I framtiden är tidsresor vardagsmat och maffian har blivit högteknologisk. Joe är en yrkesmördare vars måltavlor befinner sig i andra tidsepoker och vars avrättningar hotar att förändra både nutid och framtid. En dag får han ett uppdrag som verkar vara som vilket annat som helst, men när han identifierar målet inser han att det är sitt framtida jag han måste mörda.
Skådespelare: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Jeff Daniels. Regi: Rian Johnson.
Amerikansk actionfilm från 2012.

Film: Rambo III

Tisdag 19 januari 21.00

Överste Trautman vill ha med Rambo till ett utbildningsläger i Afghanistan, men denne vägrar. Men Rambo ändrar sig när han senare får veta att översten blivit tillfångatagen. Skådespelare: Sylvester Stallone, Richard Crenna, Marc de Jonge. Regi: Peter MacDonald. Amerikansk action från 1988.

Film: Red Heat

Onsdag 20 januari 21.00

Kapten Ivan Danko vid Moskva-polisen åker till Chicago för att hämta en sovjetisk brottsling. Men denne lyckas rymma och Danko får hjälp av Chicagosnuten Art Ridzik i den våldsamma jakten. Skådespelare: Arnold Schwarzenegger, James Belushi.
Amerikansk action från 1988.

Ikväll med Ylvis

Onsdag 20 januari 23.00

Norska bröderna Bård och Vegard Ylvisåker är tillbaka med en ny, femte säsong av sin show. Talkshowen sänds live i Norge och kommer till Kanal 9 ett dygn senare. S05E03.

Film: Supersugen

Tordag 21 januari 21.00

Seth och Evan är två socialt odugliga och nördiga killar som går sista året på high school. De två kompisarna är beroende av varandra och har ett mål gemensamt - att bli av med oskulden innan de skiljs åt. Eftersom de inte direkt är skolans coolaste killar får de kämpa hårt och använda all sin fantasi för att få tjejer.
Skådespelare: Michael Cera, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, Martha MacIsaac, Seth Rogen. Regi: Greg Mottola.
Amerikansk komedifilm från 2007. Originaltitel: Superbad.

American Crime

Torsdag 21 januari 23.20

Amerikansk dramaserie från 2016. Sänds 20 januari i USA.
Även Kanal 5 28/1 22.00.
Originaltitel: American Crime. S02E03.

Nya avsnitt: Perception

Lördag 23 januari 20.00

Efter Pierces olycka måste hans pappa James och vän Paul fatta ett livsviktigt beslut om han ska genomgå en högriskoperation. S03E11.

Säsongsuppehåll: Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D (dubbelavsnitt)

Söndag 24 januari 21.00

Wards kamp för att få hämnd gör att SHIELD-teamet tvingas ner på knä. och Coulson visar att han gör allt för för att slå tillbaka. S.H.I.E.L.D och Hydra kämpar mot varandra i en strid som kommer att förändra Coulsons värld för evigt. Medan Daisy och hennes team av Inhumans kämpar för att hålla Hydra i schack ska Coulson och Fitz ta en livsfarlig risk.
Amerikansk Sci-Fi thrillerserie från 2015. S03E09-10.

Nu är vi ikapp med Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D som gått på vinteruppehåll i USA. Säsongen planeras återvända under våren i USA och efter amerikansk sändning på Kanal 9. Nästa vecka startar fjärde säsongen av Person of Interest.

Discovery Networks Swedens Kanal 9 startade sina sändningar 2007 och riktar sig huvudsakligen till en manlig målgrupp med fascinerande, spännande och utmanande underhållning. Här samsas de största sitcom-serierna med världens mest omtalade dokumentärer och tv-dramer, attraktiv sport - och de största internationella motorprogrammen