Kanal 5

Höjdpunkter på Kanal 5 vecka 4-7

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2018 15:04 CET

Det är bara tre veckor kvar till årets största sporthändelse och mängder av timmar med vintersport. Varje dag guidar Jonas Karlsson till svenska medaljhopp och klassiska idrottsögonblick och varje kväll delar Jessica Almenäs och Anja Pärson med sig av allt från OS i form av höjdpunkter, reportage, serier, underhållning och gäster.

Februari bjuder på fler höjdpunkter - man kan även se fram emot nya säsonger av Superstars 2018 (tisdag 13 februari 21.00), Dessertmästarna (onsdag 14 februari 21.00) och Wahlgrens värld (torsdag 15 februari 21.00).

Lördag 20 januari 9.10

Längdåkning: Ski Classics - St Moritz, Schweiz.

Vecka 4

Tisdag 23 januari 20.00

Storshopparna Daniel och dottern Amanda ska shoppa en hel årsförbrukning av kläder och hushållsprodukter på en dag. Budgeten är 25000 kr, men vid toalettpappret är de sparsamma. En av superstammisarna är livsnjutaren Kjell. Idag fyller hans älskade fru Rose-Marie år och Kjell bjuder på ett smatterband av fantastiska ullaredsöverraskningar. Det är midsommar i Ullared och Ola-Conny ska leda lekarna på campingen. Vem blir den tvåmiljonte kunden som får en dags shopping betald av koncern-VDn Jan? Svensk realityserie från 2018.S09E02.

The Big Bang Theory

Tisdag 23 januari 21.00

Sheldon och Amy försöker få bort stressen ur sin bröllopsplanering genom att lägga till matematik i processen. Raj "gör slut" med Howard efter att ha insett att hans bästa vän faktiskt är skadlig för hans självförtroende. S11E10.

Repris: Mom

Tisdag 23 januari 21.30

Marjorie tar en paus från gruppen och då går alla till Bonnie med sina problem. Christy försöker komma över ett smärtsamt minne från sitt förflutna. S04E20.

Black-ish (dubbelavsnitt)

Tisdag 23 januari 22.00

Bow känner sig överväldigad efter DeVantes födelse men drabbas av depression. Dre övertalar henne att söka hjälp. Under tiden försöker barnen babysäkra huset i ett försök att hjälpa sina föräldrar. Ruby blir lurad och Dre börjar misstänka att hon inte är så skärpt som hon brukade vara, speciellt med tanke på att det brukade vara hon som lurade andra. Zoeys vän vän Aaron kommer på besök och Diane blir blixtförälskad i honom.
Skådespelare: Tracee Ellis Ross, Anthony Anderson, Yara Shahidi, Marcus Scribner, Miles Brown, Marsai Martin.
Amerikansk komediserie från 2017-2018.
Originaltitel: Black-ish. Syntolkas. S04E02-03.

Vägens hjältar

Onsdag 24 januari 20.00

Det är snökaos och halt på Stockholms vägar och Berra får larm om en personbil och en lastbil som krockat i en kurva. Evelina tar hand om en taxi som glidit av vägen och in i ett buskage. Den sitter fast på en sten. Det ligger en massa betongblandning på Huddingevägen och saneringsarbetet är tungt och tidskrävande för Benny och hans kollega Jonas. Micke får larm om en lastbil som fastnat i ett villaområde i Nacka, men det är svårt att ta sig fram med bärgningsbilen på de smala och hala vägarna. S03E08.

Onsdag 24 januari 21.00

Gustav får veta vad som har hänt med Juana på värsta tänkbara sätt och ringer Sonja eftersom han inte vet vad han ska ta sig till. Barry utsätts för Rosales missnöje och förstår att det måste finnas en läcka bland hans män.
Svensk thrillerserie från 2017. Syntolkas.
S03E03. Gåsmamman säsong 3 sänds onsdagar och torsdagar 21.00 samt på Dplay.

Criminal Minds

Onsdag 24 januari 22.00

Flera regeringstjänstemän, inklusive en nära vän till Walker, faller offer för vad som verkar vara hjärtattacker och BAU-teamet utreder. Reid väntar nervöst på sin rättegång.
Skådespelare: AJ Cook, Joe Mantegna, Matthew Gray Gubler, Kirsten Vangsness, Aisha Tyler, Paget Brewster, Adam Rodriguez.
Amerikansk thrillerserie från 2016-2017. S12E20.

Torsdag 25 januari 21.00

Johns bil är hittad och han blir intagen på förhör. Nina frågar Zac vem han egentligen är. Simon anförtror sig åt Kattis men får inte reaktionen han hoppats på. John och Sonja får ett ovälkommet erbjudande från Elise Wang.
Skådespelare: Alexandra Rapaport.
Svensk thrillerserie från 2018. S03E04. Gåsmamman säsong 3 sänds onsdagar och torsdagar 21.00 samt på Dplay.

Film: Going the distance

Torsdag 25 januari 22.00

Garrett har precis blivit dumpad av sin flickvän när han träffar Erin som är i New York över sommaren. De tillbringar en natt tillsammans men ingen av dem är intresserad av ett längre förhållande. Under sommaren umgås de allt mer och känslorna växer fram. När Erin återvänder till San Francisco bestämmer de sig för att försöka ha ett distansförhållande och gör allt för att hålla kärleken vid liv.
Skådespelare: Drew Barrymore, Justin Long, Charlie Day, Jason Sudeikis, Christina Applegate, Ron Livingston. Regi: Nanette Burstein.
Amerikansk romantikfilm från 2010.

Film: National Treasure

Fredag 26 januari 21.00

Äventyraren och arkeologen Ben Gates är på jakt efter världens största och mest mytomspunna guldskatt. Spåren leder till den amerikanska självständighetsförklaringen som döljer en ledtråd i form av en hemlig kod. Tillsammans med sin vän, dataexperten Riley Poole, måste Ben stjäla Amerikas mest välbevakade dokument, knäcka koden, lura FBI och undvika att bli dödad av en hänsynslös gangster. Men det visar sig snart att den första ledtråden inte är den sista.
Skådespelare: Nicholas Cage, Diane Kruger, Justin Bartha, Sean Bean, Harvey Keitel, Christopher Plummer. Regi: Jon Turteltaub.
Amerikansk actionfilm från 2004.

Lördag 27 januari 7.40

Längdåkning: Ski Classics – Trentino, Italien.

Film: Hall Pass

Lördag 27 januari 21.00

Rick och Fred har båda varit gifta i många år och börjar känna sig rastlösa. Det får deras fruar att komma upp med ett annorlunda förslag. De ska alla leva som singlar i en vecka då de får göra precis vad de vill. Det dröjer inte länge förrän Rick och Fred att inser att deras förväntningar på singellivet inte överensstämmer med verkligheten. Dessutom oroar de sig över att deras fruar har samma frihet.
Skådespelare: Owen Wilson, Jenna Fischer, Jason Sudeikis, Christina Applegate. Regi: Peter Farrelly, Bobby Farrelly.
Amerikansk romantikfilm från 2011.
Originaltitel: Hall Pass.

Film: Flightplan

Söndag 28 januari 21.05

Efter sin mans död är Kyle Pratt är på väg hem till USA med sin lilla dotter. Då får hon uppleva varje mors värsta mardröm, sexåriga Julia försvinner spårlöst under flygningen. Kyle försöker desperat bevisa för flygbesättningen att hennes dotter var med ombord. Trots att kapten Rich vill tro på den sörjande änkan så pekar alla bevis på att hennes dotter aldrig varit med på planet, vilket gör att både passagerare och besättning tror att hon är galen. Kyle inser att hon måste lösa mysteriet själv.
Skådespelare: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Marlene Lawston. Regi: Robert Schwentke. Amerikansk thrillerfilm från 2005.

Vecka 5

Säsongsstart: Sofias Änglar

Måndag 29 januari 20.00

Sofias änglar ger sig ut på sin tionde resa land och rike runt, för att hjälpa människor som drabbats hårt av sjukdomar, sorg eller andra svåra motgångar i livet. Sofia Wistam, Johnnie Krigström och Mattias Särnholm sträcker med hjälp av ett stort antal lokala hantverkare från hela Sverige ut sina hjälpande händer för att underlätta vardagen för de drabbade. När tragedier vänder upp och ned på livet hamnar renovering långt ned på listan över sådant som prioriteras. Men ett helt och fungerande hem kan innebära en enorm avlastning, och inte minst en trygg plats där man kan samla kraft och läka.

I säsongsstarten besöker Sofias änglar Line, Bo och Wilma i Staffanstorp. Wilmas storebror Maximilian var en omtyckt taekwondotränare som pluggade, jobbade extra och planerade för framtiden. Han var dessutom utbildad snickare och hade lovat att göra om familjens vind till ett tonårsrum åt sin lillasyster. Men bygget hann bara påbörjas. När polisen i mars 2017 knackade på dörren till familjens hem kom beskedet som en total chock. 26-årige Maximilian hade hittats avliden. Kvar stod nu hans föräldrar, syskon och alla andra som älskade honom med en förlamande sorg. Änglarna hjälper familjen att göra klart det som var syskonens gemensamma projekt.
Programledare: Mattias Särnholm, Johnnie Krigström, Sofia Wistam.
Svensk livsstilserie från 2018. S10E01.

Film: The Rock

Måndag 29 januari 21.00

Den gamla fängelseön Alcatraz ockuperas av elitsoldater ledda av överste Francis X Hummel. Med turister som gisslan riktar de raketer laddade med biologiska stridsmedel mot San Francisco. Mannen som kan rädda staden är John Patrick Mason, den ende fånge som rymt från Alcatraz och överlevt. Han får hjälp av Stanley Goodspeed, en begåvad men virrig FBI-agent. Ska myndigheterna lyckas stoppa Hummel och hans män, måste Mason leda motattacken samma väg in i fängelset som han en gång tog sig ut.
Skådespelare: Nicholas Cage, Ed Harris, Sean Connery. Regi: Michael Bay. Amerikansk actionfilm från 1996.

Tisdag 30 januari 20.00

Årets stora event i Ullared är korvätartävlingen. I år är Ola-Conny både arrangör OCH konferencier och han får slita hårt. Livsnjutaren Kjell lever livets goda dagar på Ullareds camping med sin fru Rosmarie. Lugnet är dock bedrägligt och får i uppgift att tvätta hunden. En av Ullareds mest färgstarka shoppare är mediet Pehr som kan prata med andar och djur. Men trots sina paranormala krafter kan han inte se var han ställde sin bil. Och Ullared öppnar Sveriges största glasögonfabrik. Svensk realityserie från 2018.S09E03.

The Big Bang Theory

Tisdag 30 januari 21.00

Sheldon och Howard planerar Amys och Halleys födelsedagsfirande. Leonard får ett julbrev av sin bror som gör honom deppig eftersom hans egna prestationer inte är i närheten av broderns. S11E11.

Repris: Mom

Tisdag 30 januari 21.30

Christy och Jill tar med Emily för att hon ska få träffa sin biologiska mamma Natasha som är på rehab, och där gör de en överraskande upptäckt. Bonnie ska passa Adams hund när han är bortrest. S04E21.

Black-ish (dubbelavsnitt)

Tisdag 30 januari 22.00

Dre samlar ihop familjen för en vild spelkväll och konkurrensen är stenhård. Spelet är Monopol och under kvällen bildas allianser och vissa pressas till sitt yttersta. Och Bow gör väldigt klart vad hon tycker om Juniors flickvän Megan

En händelse i skolan hotar Juniors framtid på hans älskade Valley Glen Prep.
Andre "Dre" och Rainbow Johnson vill ge sina barn det bästa. Men deras barns barndom är väldigt annorlunda än deras egen var. De bor även i ett fint "vitt" område och Andre kämpar för att barnen ska behålla och vara stolta över sin svarta identitet.
Amerikansk komediserie från 2017-2018. Syntolkas. S04E04-05.

Vägens hjältar

Onsdag 31 januari 20.00

Micke får ett brådskande larm om ett däck som exploderat på en lastbil och det krävs två bärgningsbilar för att få loss ekipaget. Pelle kallas till en olycka mellan två fordon på E4:an vid Kungens kurva och personerna som färdades i den ena bilen har avvikit. Polisen tar upp sökandet. Berra åker ut på en olycka mellan en lastbil och en personbil. Ett stopp i ett körfält på Essingeleden kostar ca 6000 kronor i minuten, enligt Trafik Stockholm, så det är bråttom för Berra att få undan väghinder. S03E09.

Onsdag 31 januari 21.00

Sonja inser att hon ovetandes har blivit indragen i affärer med Rosales. Klara tar till extrema metoder för att få reda på vem som egentligen ligger bakom sabotagen på marinan, och Simon inser att han har förlorat allt.
Svensk thrillerserie från 2017. Syntolkas.
S03E05. Gåsmamman säsong 3 sänds onsdagar och torsdagar 21.00 samt på Dplay.

Criminal Minds

Onsdag 31 januari 22.00

Reid misstänker att hans mamma har blivit kidnappad och eftersom han själv sitter i fängelse ber han BAU-teamet att undersöka saken.
Amerikansk thrillerserie från 2016-2017. S12E21.

Torsdag 1 februari 21.00

Lukas tar Sonja till en säker plats. Zac är inte längre välkommen någonstans men kommer på en idé som kan lösa hans problem. Speedy och Gustav förenas i sin sorg över Juana. John, Klara och barnen har möte med socialen efter en anonym orosanmälan.
Skådespelare: Alexandra Rapaport.
Svensk thrillerserie från 2018. S03E06. Gåsmamman säsong 3 sänds onsdagar och torsdagar 21.00 samt på Dplay.

Film: No Escape

Torsdag 1 februari 22.00

En amerikansk familj flyttar till Sydostasien och hamnar mitt i en våldsam statskupp. Rebeller attackerar staden och förvandlar den till en krigszon. Utlänningar avrättas på löpande band och familjen måste fly och letar desperat efter en säker plats.
Skådespelare: Owen Wilson, Lake Bell, Pierce Brosnan. Regi: John Erick Dowdle. Amerikansk actionfilm från 2015.

Film: National Treasure – Hemligheternas bok

Fredag 2 februari 21.00

När en saknad sida ur John Wilkes Booths dagbok dyker upp blir plötsligt Bens gammel-gammel-farfar misstänkt för att ha varit inblandad i komplotten kring Abraham Lincolns död. För att bevisa sin förfaders oskuld följer Ben en internationell kedja av ledtrådar genom bland annat London och Paris.
Skådespelare: Nicolas Cage, Diane Kruger, Jon Voight, Ed Harris, Helen Mirren. Regi: Jon Turteltaub.
Amerikansk actionfilm från 2007. Originaltitel: National Treasure: Book of Secrets.

Lördag 3 februari 8.20

Längdåkning: Ski Classics – Toblach-Cortina i Italien.

Film: Enemy of the state

Lördag 3 februari 21.00

Robert Dean är en ung framgångsrik advokat. Av misstag får han tag på bevismaterial om ett mord på en högt uppsatt politiker. När det visar sig att det är självaste staten och dess hemliga övervakningsbyrå NSA som ligger bakom dådet, inser Robert att han och hans familj befinner sig i livsfara. Robert jagas i ett rasande tempo med teknik som ser och hör allt, bland annat satellitsända kameror och buggning. Hans enda chans är att ta hjälp av en gammal NSA-agent.
Skådespelare: Will Smith, Gene Hackman, Jon Voight, Lisa Bonet. Regi: Tony Scott.
Amerikansk actionfilm från 1998.
Originaltitel: Enemy of the State.

Film: The Dark Knight

Söndag 4 februari 21.00

Den mörke riddaren ska en gång för alla få ett slut på den organiserade brottsligheten i Gotham City. Till sin hjälp har han polischef Jim Gordon och åklagare Harvey Dent - och de visar sig vara en sällsynt bra brottsbekämpartrio. Men snart stöter de på patrull, då den genialiske mästerskurken Jokern träder in på spelplanen. Han skapar snabbt total anarki i staden och tvingar Batman farligt nära fel sida av lagen.
Skådespelare: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman. Regi: Christopher Nolan.
Amerikansk actionfilm från 2008.

Vecka 6

Sofias Änglar

Måndag 5 februari 20.00

När Marie en dag är på väg hem från jobbet får hon inte tag i Rickard. Barnen har inte blivit hämtade från förskolan, och Marie ger sig iväg medan Rickards bror Johan åker till huset för att leta efter honom. Han hittar sin lillebror livlös på golvet. Räddningstjänsten är snabbt på plats, men det visar sig att aortan har brustit och att Rickard har avlidit omedelbart. Marie och de två små barnen är nu kvar i en dragig gammal gård på Gotland som de nyligen hade börjat totalrenovera. Huset är en enda byggarbetsplats utan varmvatten, och Marie vet inte hur de ska klara av att bo kvart.
Programledare: Mattias Särnholm, Johnnie Krigström, Sofia Wistam.
Svensk livsstilserie från 2018. S10E02.

Film: Jersey boys

Måndag 5 februari 21.00

Historien om fyra unga män från på fel sida av spåren i New Jersey som slog sig ihop för att bilda den ikoniska 1960-tals rockgruppen The Four Seasons.
Skådespelare: John Lloyd Young, Erich Bergen, Michael Lomenda, Vincent Piazza, Christopher Walken. Regi: Clint Eastwood.
Amerikansk dramafilm från 2014.

Tisdag 6 februari 20.00

Den glade shopparen Åke är tillbaka för 32:a året i rad men han ska INTE shoppa fler fiskeprylar. Det blir stor dramatik på kundtjänst när ett barn försvinner i varuhuset. Elin och Johanna från Nybro är Ullaredsveteraner och har utarbetat en unik shoppingmetod. Pierre har kommit till Ullared och shoppat i många år, men han har förut alltid haft med sin mamma som styrt inköpen. Hur kan fem miljoner besökare kunna ta sig till Ullared varje år utan att skapa trafikkaos? Svensk realityserie från 2018.S09E04.

Ullared får lite ledigt under OS och återkommer tisdag 27 februari.

Säsongsuppehåll: The Big Bang Theory

Tisdag 6 februari 21.00

För att komma på vilka som är mest kvalificerade att vara bestman respektive brudtärna på bröllopet utsätter Sheldon och Amy sina vänner för en rad hemliga tester. Och Penny avslöjar sina sanna känslor för Amy. S11E12.

The Big Bang Theory går på säsongsuppehåll och nästa tisdag startar andra säsongen av Superstars på tisdagar 21.00.

Säsongsavslutning: Mom

Tisdag 6 februari 21.30

Bonnie får problem med skattemyndigheterna och Christy försöker hjälpa henne men inser att hon tagit sig vatten över huvudet. Istället uppmuntrar hon Bonnie att försöka få hjälp av sin nyligen hittade bror Ray. S04E22.

Mom är tillbaka med femte säsongen lite senare i år.

Säsongsuppehåll: Black-ish (dubbelavsnitt)

Tisdag 6 februari 22.00

Diane upplever en stor händelse på vägen mot att bli kvinna och Bow, Ruby, Zoey och Alicia är där för att stödja henne. Dre oroar sig för att han aldrig kommer att kunna slå Junior i basket igen och tillämpar psykologisk krigföring innan han utmanar honom på match igen. Bow håller kontakten med Dres fängslade gudbror Omar, men när de får veta att han ska friges blir det stor debatt om hans framtid. Ruby råkar avslöja för barnen att hon suttit i fängelse och de pressar henne för att få veta mer hemligheter från hennes förflutna.
Amerikansk komediserie från 2017-2018.
Originaltitel: Black-ish. Syntolkas. S04E06-07.

Black-ish går på säsongsuppehåll och är tillbaka längre fram.

Säsongsavslutning: Vägens hjältar

Onsdag 7 februari 20.00

En trafikolycka har inträffat i Hammarbytunneln och Pelle åker dit. Tre personer är inblandade och de är omskakade, och dessutom oense om vem som orsakat olyckan. Denny åker på en korsningsolycka där en förare fått bekymmer med det hala väglaget och krockat. Föraren vandrar omkring på bilvägen och Denny försöker få honom att sitta still. Lutten får larm om en bebis som är inlåst i en bil i Täby. Den lilla flickan har lekt med bilnyckeln och plötsligt är hela bilen låst och nyckeln försvunnen. S03E10.

Tredje säsongen är slut men Vägens hjältar är inom kort tillbaka med en nya säsong.

Onsdag 7 februari 21.00

Mycket har gått fel för Sonja som än en gång ber Lukas om hjälp. Gustav landar ett nytt jobb och Linus får betala dyrt när han försöker ta sitt ansvar för det som hänt. Emil får ett oväntat erbjudande av Barry.
Svensk thrillerserie från 2017. Syntolkas.
S03E07. Gåsmamman säsong 3 sänds onsdagar och torsdagar 21.00 samt på Dplay.

Säsongsavslutning: Criminal Minds

Onsdag 7 februari 22.00

Reid är fångad i en omöjlig situation och måste möta en gammal fiende. Under tiden ansluter Derek Morgan till gruppen och han har en ledtråd som kan hjälpa till att fånga den svårfångade rymlingen Mr Scratch, som har plågat teamet.
Amerikansk thrillerserie från 2016-2017.
S12E22.

Criminal Minds är tillbaka med trettonde säsongen lite senare i år.

Säsongsavslutning: Gåsmamman

Torsdag 8 februari 21.00

Sonja och Barry åker tillsammans för att möta Rosales men mötet blir inte alls som de tänkt sig. Sonja tar itu med Östling en gång för alla.
Skådespelare: Alexandra Rapaport.
Svensk thrillerserie från 2018. S03E08. Gåsmamman säsong 3 sänds onsdagar och torsdagar 21.00 samt på Dplay.

Film: Selma

Torsdag 8 februari 22.00

Berättelsen om Martin Luther Kings historiska kamp om rösträtt för afroamerikaner - en kamp som kulminerade i den episka marschen från Selma till Montgomery, Alabama. Marschen vände den amerikanska opinionen och fick president Johnson att år 1965 införa The Voting Rights Act.
Skådespelare: David Oyelowo, Carmen Ejogo, Tim Roth, Oprah Winfrey. Regi: Ava DuVernay.
Amerikansk dramafilm från 2014.

OS 2018: Invigning

Fredag 9 februari 11.00

Invigning. Direktsändning.

OS 2018: Invigning

Fredag 9 februari 17.00

Invigning. Sammandrag från tidigare idag.

Premiär: OS 2018: OS-kväll med Jessica och Anja

Fredag 9 februari 19.00

OS-kväll med Jessica Almenäs och Anja Pärson. Höjdpunkter, reportage, serier, underhållning och gäster. Även experter som Peter Forsberg, Magdalena Forsberg och Per Elofsson kommer att dyka upp hos Jessica och Anja.
Svensk magasin från 2018.
Originaltitel: OS-kväll med Jessica och Anja 9/2.

Film: Star Wars: The Force Awakens

Fredag 9 februari 21.00

Handlingen utspelar sig ungefär trettio år efter “Jedins återkomst” då rebellerna störtade Rymdimperiet och Darth Vader och Darth Sidious dödades. Än en gång kastar ondskan sin skugga över galaxerna. Det är tid för gamla hjältar att kliva fram från legenderna för att kämpa mot förtrycket från den mörka sidan av kraften. Filmen utgör den sjunde delen i filmsagan “Star Wars”.

Skådespelare: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac. Regi: J. J. Abrams.Amerikansk actionfilm från 2015.
Originaltitel: Star Wars: The Force Awakens.

Premiär: OS 2018: OS-studio akt 1

Lördag 10 februari 6.00

OS 2018: OS-Studio akt 1 10/2. Jonas Karlsson leder OS-studion dagtid när Charlotte Kalla, Stina Nilsson, Tre Kronor och våra andra svenska stjärnor jagar guld.
Programledare: Jonas Karlsson.
Svensk studioprogram från 2018.
Originaltitel: OS 2018: OS-Studio akt1 10/2.

OS 2018: Längdskidor damer skiathlon

Lördag 10 februari 8.15

OS 2018: Längdskidor damer skiathlon. Kommentator: Roberto Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.
Svensk skiathlon från 2018.
Originaltitel: OG 2018: Cross country skiing w skiathlon.

Lördag 10 februari 16.00

Dominanterna. Ett avsnitt som kretsar kring de individuella idrottare, eller lag, som har varit fullständigt överlägsna i sina respektive sporter. I fokus ligger det norska skidundret, det holländska skridskodominansen och det svenska curlinglandslaget. Jonas Karlsson reser världen runt för att träffa historiska OS-hjältar, folkkära svenska ikoner och pionjärer som förändrat historien för alltid. Programledare: Jonas Karlsson.

OS 2018: OS-kväll med Jessica och Anja

Lördag 10 februari 19.00

Svensk magasin från 2018.
Originaltitel: OS-kväll med Jessica och Anja 10/2.

OS 2018: OS-studio

Söndag 11 februari 6.00

OS 2018: OS-Studio akt 1 11/2. Jonas Karlsson leder OS-studion dagtid när Charlotte Kalla, Stina Nilsson, Tre Kronor och våra andra svenska stjärnor jagar guld.
Programledare: Jonas Karlsson.
Svensk studioprogram från 2018.
Originaltitel: OS 2018: OS-Studio akt1 11/2.

OS 2018: Längdskidor herrar skiathlon

Söndag 11 februari 7.15

OS 2018: Längdskidor herrar skiathlon. Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.
Svensk skiathlon från 2018.
Originaltitel: OG 2018: Cross country skiing m skiathlon.

Söndag 11 februari 16.00

OS och politik. OS har alltid varit en arena för en global politisk maktkamp. Vi minns Miracle on Ice - den historiska ishockeymatchen mellan USA och fd Sovjetunionen 1980 och hör en historia från två OS-deltagare som båda hoppade av till väst under dramatiska omständigheter. Jonas Karlsson reser världen runt för att träffa historiska OS-hjältar, folkkära svenska ikoner och pionjärer som förändrat historien för alltid. Programledare: Jonas Karlsson.

OS 2018: OS-kväll med Jessica och Anja

Söndag 11 februari 19.00

Svensk magasin från 2018.
Originaltitel: OS-kväll med Jessica och Anja 11/2.

Vecka 7

OS 2018: Alpint damer storslalom åk 2

Måndag 12 februari 6.00

Se hur det går för Sara Hector och de andra damerna. Åk 1 sänds vid 2-tiden tidigare under ”morgonen”. Kommentator: Niklas Jarelind. Experter: Hans Olsson, Therese Borssén och Maria Pietilä Holmner. Reporter: Isabel Boltenstern

OS 2018: Ishockey damer gruppspel Sverige-Korea

Måndag 12 februari 14.00

Ishockey damer Sverige-Korea. Programledare: Karin Frick

Experter: Peter Forsberg, Håkan Loob, Calle Johansson, Kim Martin Hasson, Daniel Rudslätt.

Måndag 12 februari 16.00

Kvinnorna. En berättelse om kvinnornas kamp och utveckling under OS-historien. I fokus står Toini Rönnlund, Kim Martin och Helena Olsson, som alla har tävlat i vinter-OS, och tagit sig förbi olika former av hinder i sina karriärer. Jonas Karlsson reser världen runt för att träffa historiska OS-hjältar, folkkära svenska ikoner och pionjärer som förändrat historien för alltid.
Svensk dokumentär från 2018.
Originaltitel: OS 2018: Olympic stories 12/2.

Sofias Änglar

Måndag 12 februari 20.00

2015 fick Elin och Nicklas sitt första barn, dottern Allie. Ganska snart upptäckte de att Allie fick konstiga blåmärken på sin kropp, röda prickar och utslag som spred sig. Efter ett läkarbesök konstaterades att Allie hade leukemi. Samtidigt som den tuffa kampen mot cancern inleddes köpte familjen huset i Häggeby som de planerade att renovera till sitt drömhus. Men i slutet av sommaren 2017 drabbades Nicklas plötsligt av hjärtstopp. Räddningspersonalen lyckades få igång hans hjärta, men nu väntar en lång rehabilitering samtidigt som familjen lägger all energi på att Allie ska bli frisk. Och drömmen om huset känns allt mer avlägsen. S10E03.

OS 2018: Längdskidor sprint klassiskt kval

Tisdag 13 februari 9.30

Kval sprint. Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.

OS 2018: Längdskidor sprint klassiskt final

Tisdag 13 februari 12.00

Längdåkningens sprintfinaler och Stina Nilsson ska ge sig ut på guldjakt tillsammans med Hanna Falk och Ida Ingemarsdotter. Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.

OS 2018: Gulddrömmar med Anja Pärson

Tisdag 13 februari 16.00

Anja möter Frida Hansdotter.

Säsongsstart: Superstars

Tisdag 13 februari 21.00

De är åtta av våra största och mest framgångsrika idrottsstjärnor och tillsammans har de kammat hem fem bragdguld och ett 60-tal OS- och VM-medaljer. Efter vårens tittarsuccé återvänder nu Superstars till Kanal 5, även denna gång med Jessica Almenäs som programledare. Vi ser Johan Olsson, Anette Norberg, Thomas Ravelli, Susanne Gunnarsson, Patrik Sjöberg, Klara Svensson, Stefan Schwarz och Marie-Helene ”Billan” Östlund göra upp i stenhårda tävlingar på den grekiska ön Kreta. Bara en kan i slutändan stå som vinnare - och det kostar bokstavligen blod, svett och tårar.

Superstars är tillbaka och inleds precis som förra året med ett styrkeprov på barren. Därefter drabbar tjejerna samman i 100 meter frisim. Klara Svensson har inte simmat sedan hon tog simborgarmärket och är måttligt road. Kvällens huvudperson är Johan Olsson och de övriga är helt hänförda av hans bragder. Dagen därpå är det killarnas tur att tävla i bågskytte. Patrik Sjöbergs taktik är att hävda att han kallades Robin Hood som liten. Kommer taktiken löna sig?S02E01.

OS 2018: Ishockey damer gruppspel Sverige-Schweiz

Onsdag 14 februari 4.00

Ishockey damer Sverige-Schweiz. Programledare: Karin Frick

OS 2018: Alpint damer slalom åk 2

Onsdag 14 februari 5.30

Åk 1 körs vid 02.00, håll tummarna för Frida Hansdotter och de andra. Kommentator: Niklas Jarelind. Experter: Hans Olsson, Therese Borssén och Maria Pietilä Holmner. Reporter: Isabel Boltenstern.

OS 2018: Gulddrömmar med Anja Pärson

Onsdag 14 februari 16.00

Anja möter Charlotte Kalla.

Säsongsstart: Dessertmästarna

Onsdag 14 februari 21.00

För sjätte säsongen ska några av Sveriges vassaste, skickligaste och mest kreativa konditorer göra upp om den åtråvärda Dessertmästartiteln. Tittarnas favoritögongodis Dessertmästarna är tillbaka, och den här säsongen rivstartar med en rejäl överraskning för de fyra tävlingsinriktade konditorerna vid bakborden. Vårens nya tävlande är 24-åriga Ellinor Jensen som är konditor på anrika Gondolen i Stockholm, 45-årige Fabien Jacquet som är kökschef på Wirsbo Herrgård, 26-åriga Joy Harris som jobbar på Berns och 31-årige Richard Karlsson som är köksmästare på Grebys Fisk- och Skaldjursrestaurang. Programmet leds i vanlig ordning av supertrion Roy Fares, Sebastien Boudet och Magnus Johansson.

Tävlingen rivstartar med en rejäl överraskning för de fyra tävlingsinriktade konditorerna Ellinor, Fabien, Joy och Richard. Just när de börjat göra sig hemmastadda vid bakborden slås dörrarna upp och ytterligare fyra tävlande gör entré. Det råkar dessutom vara ett gäng skickliga dessertmakare som de alla känner igen. Säsongens första tävling går i kärlekens tecken, eftersom det är alla hjärtans dag. S06E01.

OS 2018: Längdskidor damer 10 km fristil

Torsdag 15 februari 7.30

10 km fristilslängd för damer betyder så gott som alltid medalj för Charlotte Kalla som har en stentuff utmanare i dominaten Marit Björgen, Norge. Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.

OS 2018: Ishockey herrar gruppspel Norge-Sverige

Torsdag 15 februari 8.45 startar på Kanal 9

Matchen startar på Kanal 9 8.45 och fortsätter 9.30 på Kanal 5. Programledare: Karin Frick

Torsdag 15 februari 16.00

Pionjärerna. En närmare titt på några av de utövare som bröt barriärer och tog sina idrotter till en helt ny nivå. Här berättas historien om Jan Boklöv, Bill Koch och andra idrottsmän och kvinnor genom OS-historien. Jonas Karlsson reser världen runt för att träffa historiska OS-hjältar, folkkära svenska ikoner och pionjärer som förändrat historien för alltid.
Svensk dokumentär från 2018.
Originaltitel: OS 2018: Olympic stories 15/2.

Europa League: Östersund-Arsenal

Torsdag 15 februari 18.00

Sextondelsfinal i Europa League. Östersund - Arsenal. Match 1 av 2.

Säsongsstart: Wahlgrens värld

Torsdag 15 februari 21.00

Vi följer Pernilla Wahlgren och hennes färgstarka familj i ett öppenhjärtigt och personligt porträtt där allt kan hända, känslorna går på högvarv och ingen dag är den andra lik. Liksom i tidigare säsonger är det fokus på Pernilla och Bianca, men självklart får vi även träffa mamma Christina och pappa Hans samt Benjamin, Oliver, och alla andra i klanen Wahlgren. I säsong tre fortsätter vardagskaoset i Wahlgrens värld och vi följer Pernilla som sin vana trogen har tusen bollar i luften. Det blir familjeresor, jobbmöten, framträdanden, vardagsbråk, stökiga relationer och en massa, massa kärlek.

Pernilla, Bianca, Benjamin och Benjamins flickvän Linnea ska bege sig till Italien för en mysig husbilssemester. De drömmer om pasta i världsklass, solnedgångar, vingårdar och spännande äventyr, men idyllen börjar kännas ouppnåelig redan vid ankomsten till biluthyrningen. Att samsas på liten yta, ta sig fram med husbil på slingriga bergsvägar, tömma toaletten och ratta spakar, knappar och pedaler sätter familjens tålamod på prov - snabbt. Semestern blir ett äventyr - men kanske inte riktigt som de tänkt sig. S03E01.

OS 2018: Längdskidor herrar 15 km fristil

Fredag 16 februari 7.00

Längdskidor fristil 15 kilometer, herrar. Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.

OS 2018: Ishockey herrar gruppspel Sverige-Tyskland

Fredag 16 februari 13.00

Sverige möter Tyskland. Programledare: Karin Frick

Fredag 16 februari 16.00

Svensk dokumentär från 2018.
Originaltitel: OS 2018: Olympic stories 16/2.

OS 2018: Längdskidor damer stafett

Lördag 17 februari 10.30

I Sotji 2014 spurtade Charlotte Kalla hem stafettguldet efter en makalös upphämtning. Repris i Pyeongchang? Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.

OS 2018: Skidskytte damer 12,5 km masstart

Lördag 17 februari 12.10

Heja fram Elisabeth Högberg och de andra skidskyttedamerna. Kommentator: Roberto Vacchi. Experter: Magdalena Forsberg och Carl Johan Bergman. Reporter: Johan Anderberg.

Lördag 17 februari 16.00

Duellerna. En närmare titt på några av vinter-OS mest klassiska dueller: Anja Pärson mot Janica Kostelic och nationsrivaliteten mellan Sverige och Finland.

Svensk dokumentär från 2018.
Originaltitel: OS 2018: Olympic stories 17/2.

OS 2018: Freeski herrar slopestyle final

Söndag 18 februari 05.15

Final slopestyle herrar, håll tummarna för svenska herrarna Henrik Harlaut, Oskar Wester och Jesper Tjäder. Kommentator: Jesper Norén.

OS 2018: Alpint herrar storslalom åk 2

Söndag 18 februari 05.45 på Kanal 9

Åk 1 sänds klockan 2.00, håll tummarna för Mattias Hargin och de andra. Kommentator: Niklas Jarelind. Experter: Hans Olsson, Therese Borssén och Maria Pietilä Holmner. Reporter: Isabel Boltenstern.

OS 2018: Längdskidor herrar stafett

Söndag 18 februari 7.15

Stafett herrar. Kommentator: Robert Vacchi, experter: Per Elofsson och Anders Södergren, reporter: Camilla Enström.

OS 2018: Ishockey herrar gruppspel Sverige-Finland

Söndag 18 februari 13.15

Sverige-Finland i ishockey är alltid en klassiker och lita på att det kommer att bli en tuff match i gruppspelet mot våra östra grannar. Programledare: Karin Frick

Söndag 18 februari 16.00

Fuskarna. En berättelse om några av OS-historiens största fuskare. Johann Muhleggs chockerande skandal står i fokus och antidopingkommissionären Arne Ljungqvist berättar om det motstånd han själv stötte på från svenska idrottare i sin kamp mot fusk.

Svensk dokumentär från 2018.
Originaltitel: OS 2018: Olympic stories 18/2.

Discovery Networks Swedens flaggskepp Kanal 5 startade sina sändningar 1989 och har genom sin positionering som renodlad underhållningskanal skördat stora framgångar. Denna lyckade positionering har gjorts möjlig genom bl.a. inköp av populära komedi- och dramaserier, lyckad filmprogrammering, starka sporträttigheter samt en rad framgångsrika egenproduktioner. Framgångarna har framför allt givit kanalen en mycket tydlig profil både gentemot tittare och annonsörer. Kanal 5 är den kanal som svenska tittare överlägset mest förknippar med ”Roligare TV”.