Miljöpartiet Stockholms stad

Hökmark motarbetar Hamilton - röstade mot EU-pengar till energieffektivisering i Stockholm

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 12:25 CEST

Moderaten Gunnar Hökmark röstade igår mot ett förslag om EU-finansiering av energieffektivisering i s.k. smarta städer och mot en rapport om energieffektivisering vid byggande, i EU-parlamentet.

- Hökmark motarbetar genom sitt agerande att Stockholm kan få EU-medel för viktiga klimatåtgärder och därmed motarbetar han även sin partivän Ulla Hamilton, miljöborgarråd i Stockholm. Det vittnar om Moderaternas ovilja att vidta kraftfulla åtgärder mot utsläppen av växthusgaser, säger Yvonne Ruwaida, (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

För ytterligare information: Yvonne Ruwaida, (MP), oppositionsborgarråd, 076-129 18 95 Karin Kressner, borgarrådssekreterare, 076-122 96 01

Fakta: Moderaternas EU-parlamentariker Gunnar Hökmark röstade den 31 mars emot att anslå EU-medel till energieffektivisering i s.k. smarta städer i EU:s Energy Recovery Plan. Samma dag röstade han även emot rapporten om energieffektivisering vid byggande (Report on the Energy Performance of Buildings).