Hundens UtbildningsAkademi HUA AB

Hönsen är våra lärare!

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 23:46 CEST

Mellan den 1 och 5 juli 2013 träffas några hundtränare på Hundens Utbildningsakademi i Brösarp för att få undervisning av höns, så att de kan bli bättre på att lära sina hundar. Djur hjälper människor att lära, så att människa kan lära djur!

Redan på 1940-talet började BF Skinner att experimentera kring inlärning. Han upptäckte att det som styr våra beteenden är dess konsekvenser. Skinner menade att genom att ha kontroll över konsekvenserna kan vi förändra beteenden.

Marian Breland var en av BF Skinners doktorander och arbetade bland annat med att se om Skinners tes även fungerade på andra djur, allt från kackerlackor till afrikanska elefanter. Många år senare bestämde sig Marianne Breland och hennes dåvarande make Bob Bailey för att de ville sprida den kunskap de hade lärt sig om hur inlärning sker. De testade en rad olika djur för att skapa läger för lärande, och det visade sig att det djur som var allra bäst lämpat att lära oss människor om inlärning var höns.

Den 1-5 juli 2013 samlas därför några hundtränare på Hundens Utbildningsakademi i Brösarp för att få undervisning av höns, så att de kan bli bättre på att lära sin hundar. Djur hjälper människor att lära, så att människa kan lära djur!

För mer information, kontakta:

Natasja Ravenklint, utbildningsansvarig Hundens Utbildningsakademi
0760 475 470, natasja@hundisverige.se

Hundens Utbildningsakademi arbetar med kvalificerad, modern hundträning och yrkesutbildning inom hund. Vi menar att det alltid, utan undantag, ska vara roligt att jobba med och träna hund, för såväl hund som människa. Det betyder att vi aldrig använder oss av bestraffning eller obehag i vårt arbete med djur. I våra ögon är kunskapen om hund och andra djur ett dynamiskt område som står under ständig utveckling. Därför styrs vårt arbete med hund alltid av etik och modern kunskap.