Ájtte Svenskt fjäll- och samemuseum

Hör ljuden från vinden, fåglarna och jokkarna via jojken

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2002 09:00 CEST

Jojkkonsert på Ájtte torsdagen den 12 september 2002 kl. 20.30. Tillsammans med Jokkmokks sameförening inbjuder Ájtte till en jojkafton på museet. Det sker i samband med ett jojkseminarium på Ájtte 12–13/9, vars syfte är att samla in synpunkter och ideer för en vitalisering av jojken. Med seminariet vill Ájtte starta en idédiskussion om jojkens framtid. Också den samiska musiken måste säkras en fastare framtida ordning i likhet med t.ex. duodji, språket och teatern. Flera av seminariets inledare är kända jojkare från Sápmi, som på kvällen kommer att framföra jojkar från olika håll av det samiska området.

Att jojka är ett sätt att umgås, ett mer känslomässigt sätt att vara tillsammans på. Ájtte och Jokkmokks sameförening inviterar till en samisk musikafton, som vi hoppas ska locka till många spontana jojkinfall, då flera av seminariets deltagare är aktiva jojkare. Bland de jojkare, som inte bara ska delta i konserten utan också kommer att tala om jojk vid seminariet kan nämnas Ante Mikkel Gaup, Kautokeino, Johan J Sara, Masi, Berit Kirsten Sara, Karasjokk, Jörgen Stenberg, Malå och Krister Stoor, Umeå. Konserten och seminariet anordnas med stöd av Statens Kulturråd och Jokkmokks kommun.

Majlis Skaltje