Systembolaget AB

Höstens dryckesauktion: Ännu högre kvalitet och det största utbudet av champagne hittills

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 11:55 CET

Den 28 november anordnar Systembolaget tillsammans med Stockholms Auktionsverk en ny dryckesauktion, den femte i ordningen. Även denna gång är intresset stort och 581 utrop kommer att gå under klubban. Anmärkningsvärt är att ett av världens mest eftersökta viner är med: 1985 Romanée-Conti, DRC.

- Antalet utrop är något färre den 28 november än i maj men värdet är något högre. Vår ambition är att ständigt höja kvaliteten och det har vi därmed uppfyllt. Utbudet liknar i stort de tidigare auktionerna med tyngdpunkt på klassisk röd Bordeaux. Trenden de senaste auktionerna är dock att röd Bordeaux minskar i betydelse, denna gång är också antalet äldre viner färre, säger Maria Degerfeldt, ansvarig för dryckesauktionerna på Systembolaget.

Auktionens mest anmärkningsvärda utrop är:
1990 Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Eiswein, 6 halvflaskor i origniallåda med utropspriset 12 000-15 000 kronor (nr 4106) 1949 Ch. La Mission Haut-Brion, Péssac-Léognan, 4 flaskor med utropspriset 32 000-40 000 kronor (nr 4277) 1949 Ch. Pétrus, Pomerol, 1 flaska á 18 000-20 000 kronor (nr 4335) 1949 Ch. Lafleur, Mme Robin, Pomerol, 1 flaska á 20 000-25 000 kronor (nr 4334) 1955 Ch. Cheval Blanc, St Emilion, 12 flaskor med utropspriset 50 000-55 000 kronor (nr 4310) 1985 Romanée-Conti, DRC, 1 flaska á 60 000-70 000 kronor (nr 4428) 1996 Blandad låda DRC, Bourgogne, 12 flaskor med utropspriset 60 000-80 000 kronor (nr 4442) 2000 Ch. Pétrus, Pomerol, 2 originallådor med 6 flaskor á 90 000-100 000 kronor per låda (nr 4382 och 4383) 1985 Sassicaia, 1 magnum á 25 000-30 000 kronor (nr 4487)

Fördelningen mellan utropskategorierna är:
Mousserande viner: 53 utrop (9,1% av antalet utrop)
Vita viner (torra): 24 utrop (4,1% av antalet utrop)
Vita viner (söta): 32 utrop (5,5% av antalet utrop)
Röda viner: 415 utrop (71,4% av antalet utrop)
Starkviner: 35 utrop (6,0% av antalet utrop)
Spritdrycker: 18 utrop (3,1% av antalet utrop)

Flaskorna kommer i huvudsak från privata källare i Sverige. Viner kommer återigen från danska inlämnare samt inlämnare med vin från franska källare.

Vårens dryckesauktion har ett utropsvärde av 4,4-5,2 miljoner kronor vilket också är rekord.

Samtliga objekt finns på www.auktionsverket.se Klicka sedan på "Kataloger".

- Till skillnad från tidigare auktioner är utbudet av champagne större, speciellt fler rosé-viner samt Dom Pérignon. Vi ser också en anmärkningsvärd ökning av Amarone och andra viner från Venetien. Dessutom kommer vi att auktionera ut ett av världens mest eftersökta viner: 1985 Romanée-Conti, DRC, tillägger Maria Degerfeldt.

Romanée-Conti 1985 - ett av världens mest eftersökta viner
I Bourgogne producerar man Romanée-Conti av druvan pinot noir, som anses vara ett av världens bästa viner enligt många vinkännare. Denna lilla vingård, endast 1,8 hektar stor, avkastar 5400 flaskor per år, och vinet är eftersökt av en hel värld. Själva marken där stockarna växer, anses vara en av Frankrikes nationalskatter och är den dyraste vinmarken på hela jordklotet. Ägaren Aubert de Villaine har uttryckt sin filosofi mycket enkelt: "Nothing is more difficult that to act simply: the ideal is to do nothing".
Just 1985 har visat sig vara en av de bästa årgångarna någonsin, mycket för sin kraftfulla frukt och lätta elegans i fint samspel. Vinet är mycket ovanligt, även på internationella auktioner.

Tidigare dryckesauktioner

Dryckesauktion Antal utrop Utropsvärde (kr)
Höst 2004 464 st 4,2 miljoner
Vår 2005 565 st 3,9-4,6 miljoner