Ekeby Hälsocenter AB

Holländsk Uppsalakonstnär ställer ut på vårdcentral

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 08:05 CET

På lördag den 1 februari invigs Uppsalakonstnären Gijs Weijers utställning Pennans udd på Ekeby Galleri. Vernissage för media och allmänheten kl 11-14.

Gijs Weijer är en konstnär född 1976 i Amsterdam men har bott i Sverige sedan 2006. Han fick sin utbildning i måleri och teckning på konsthögskolan AKI i Enschede i Holland. Gijs Weijer har under sin karriär arbetat med allt från abstrakta oljemålningar till serieteckningar och screentryck av färgrika maskar. Han har också intresserat sig för grafikens historia, teknikutveckling och har byggt en screentrycksverkstad i Å-huset i Uppsala.

- Det här är en utställning med mycket detaljrika och fantasifulla verk där konstnärens originella stil lyser igenom. Jag tycker att det är bra att konsten får ta mer plats inom vården men alla vårdcentraler är tyvärr inte lika nytänkande, säger Kajsa Haglund som är ordförande i Upplands KRO förening.

Ekeby Hälsocenter öppnade i november 2011 och har sedan start även drivit ett konstgalleri. Denna utställning är den tolfte i ordningen. Under februari och mars kommer konstnären Gijs Weijer ställa ut sina verk i Ekeby Galleri. Utställningen kommer visa teckningar ritade under de senaste tre åren och även en del etsningar. Några av teckningarna har historiska teman, andra är inspirerade av naturen, men är ofta påverkade av konstnärens egen fantasi.

-  Det känns bra att kunna erbjuda konstutställningar på vårdcentralen till alla besökare. Att se på konst före eller efter besöket hos doktorn eller sjukgymnasten är bra för hälsan, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Ekeby Galleri, som är en del av vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala, inviger konstutställningen ”Pennans udd” med vernissage lördagen 1 februari kl 11-14. Utställningen pågår under perioden 1 februari - 27 mars.

Utställningen genomförs i samarbete mellan Upplands KRO förening, Uppsala Konstnärsklubb och Ekeby Hälsocenter.

Vernissage lördagen den 1 februari kl 11.00 - 14.00. Därefter är galleriet öppet då vårdcentralen är öppen, vardagar kl 08.00 - 17.00. Utställningen pågår 1 februari till 27 mars. Separat pressvisning efter överenskommelse.

Mats Brolin, 018 611 08 04, mats.brolin@ekebyhalsocenter.se

Webb: http://gijskonst.blogspot.se/

Upplands KRO förening, www.krouppland.se, Kajsa Haglund,kajsa.haglund@telia.com.

Uppsala Konstnärsklubb, www.uppsalakonstnarsklubb.se