Scania AB

Holländska försvaret väljer Scania – 533 lastbilar till armén

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2003 13:50 CET

Scania har via sitt helägda dotterbolag Beers i Nederländerna sålt 533 fyraxliga allhjulsdrivna lastbilar till det holländska försvaret. Affären är Scanias hittills största militär order utanför Sverige.

Efter en utvärdering bland Europas ledande lastbilstillverkare valdes Scania för två år sedan ut för att tillsammans med ytterligare ett märke leverera prototyper till den holländska försvarsmakten för tester. Armén har sedan under ett år genomfört omfattande prov av fordonen i olika krävande klimat- och terrängförhållanden.

De fyraxliga fordonen driver på alla åtta hjulen (8x8), och motorn är Scanias sexcylindriga dieselmotor på 420 hkr. Bilarna utrustas med kroklyft för container-hantering. Några utrustas med kranar. Till bilarna hör också satser med ballistiskt skydd för hälften av hytterna.

Scania erbjuder också de nya 8x8-chassierna för civilt bruk till krävande kunder inom tung anläggningskörning. Det första 8x8-chassit för sådan off-roadkörning visades upp av Scania förra året på den internationella byggmässan Bauma i Tyskland.

Komponenterna skall tillverkas vid Scanias fabriker i Sverige medan slutmonteringen sker i Zwolle i Nederländerna. Levereranserna inleds 2004 och ska vara avslutade under 2006.

Foto (neg nr 00742-20) av det aktuella fordonet finns för nedladdning på http://imagebank.scania.com

För ytterligare information, kontakta Bo Östlund, tel 08 553 828 46, mobil 070 543 81 42

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com