Plezuro

Holländska Liekelands illustrationer ställs ut på Plezuro.

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2013 14:54 CEST

Leikeland är den Holländska illustratören Leike van der Vorsts varumärke. Varumärket grundades sommaren 2011 då Leike printade sitt första illustrerade vykort. I sin studio i Helmond, där hon arbetar och bor med pojkvännen Dave och katten Lino, designar och illustrerar Leike såväl sina egna alster som kundanpassade arbeten.

Leikeland är mycket miljömedvetet och alla produkter illustreras och printas på FSC-certifierat papper från Artic Paper. Detta svenska företag producerar miljövänliga pappersprodukter och försöker att påverka miljön så lite som möjligt. Pappret printas sedan av ett litet lokalt företag i Eindhoven.

Lieke inspireras av de goda sakerna omkring henne. Hennes grönsaksträdgård, matlagning, att gå till marknaden och att dricka te omringad av vänner och familj är hennes främsta inspirationskällor.

Den 29 augusti öppnar Liekelands utställning i butiken Plezuro med en vernissage, då Lieke själv är på plats. Därefter kan illustrationerna skådas under en månads tid.

Vernissage: 29/8-2013 kl 18-20.
Utställningsperiod: 29/8-3/10 2013.
Plats: Plezuro, Rörstrandsgatan 28 i Stockholm.
Mer info: www.liekeland.nl och plezuro.se

Liekeland is the label of Dutch illustrator Lieke van der Vorst, founded in the summer of 2011 by printing the first illustrated postcard. From her studio in Helmond, where she works and lives with her boyfriend Dave and cat Lino, Lieke designs and illustrates her own work as well as work by order of customers.

Liekeland pays a lot of attention to sustainability. All of her products are being illustrated and printed on FSC-certified paper by Arctic Paper. This company from Sweden produces sustainable paper products and is trying to effect the environment as little as possible. The paper is printed by a local company from Eindhoven.

Lieke gets inspired by the good things around her. Her vegetable garden, cooking, going to the market and drinking tea surrounded by friends and family are her major sources of inspiration that she uses for her illustrations.

Feel free to contact Liekeland for further information.
www.liekeland.nl
mail@liekeland.nl
0031 (0)634254930

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart sex år sedan frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se