Aktiespararna

Holmen, SAS och Wallenstam presenterade de bästa årsredovisningarna 2009

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 16:28 CEST

Tre bolag – skogsindustrikoncernen Holmen, flygbolaget SAS och fastighetsbolaget Wallenstam – delar på förstaplatsen i deltävlingen Bästa årsredovisning, den tredje och sista delen i Kantons och Aktiespararens tävling Årets börsbolag.

• Holmen presenterar för andra året i rad en välutformad och vinnande årsredovisning som ger läsaren betydelsefulla kunskaper om bolagets 400-åriga utveckling.
  • I SAS årsredovisnings pedagogiska snabbguide kan läsaren skymta vad som inryms i denna välutformade produktion. Bland annat presenterar bolaget en föredömlig hållbarhetsredovisning, relevanta nyckeltal och aktuella insikter om koncernens strategiska arbete.
  • Wallenstams årsredovisning utgör ett innehållsmässigt och kommunikativt föredöme för samtliga bolag i tävlingen.

Samtliga årsredovisningar för bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholm samt på NGM-börsen har granskats för att utse totalvinnare samt bästa bolag på varje separat lista:

• Nasdaq OMX stora bolag: Holmen
  • Nasdaq OMX medelstora bolag: SAS, Wallenstam
  • Nasdaq OMX små bolag: Biotage, Geveko, Swedol, Concordia Maritime
  • NGM: Arcam

Den årliga tävlingen, som arrangeras av Kanton och tidningen Aktiespararen, syftar till att främja föredömlig finansiell kommunikation bland börsnoterade bolag.

Genom sitt ideella samarbete med Aktiespararen analyserar Kanton hundratals webbplatser, delårsrapporter och årsredovisningar varje år, vilket resulterar i branschspecifik kunskap om bästa praxis och de senaste trenderna. Kanton arbetar med rapportering och kommunikation för en rad börsnoterade bolag och erbjuder konsultation i frågor rörande förbättringspotential och effektivisering inom området.

För ytterligare information angående tävlingen Årets börsbolag, vänligen kontakta:
Joel Andersson, granskningsansvarig, Kanton, 08-613 39 04.
Bosse Steiner, redaktionschef, Aktiespararen, 08-506 515 65.

Stockholm den 9 september 2010
Kanton och Aktiespararen