Universal Music Sweden

HOLOGRAMS SIGNADE TILL STRANDED REKORDS

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 14:00 CEST

Stranded Rekords har inlett ett samarbete med Stockholmsbandet Holograms som släpper nya albumet Forever den 18:e september

Forever blir Holograms andra album och uppföljaren till den hyllade självbetitlade debuten som släpptes 2012 på det Brooklynbaserade bolaget Captured Tracks. Debuten tog dem Europa och USA runt och ryktet om det nya svenska punkbandet spred sig via de mest tongivande musik-bloggarna världen runt.

Ett år efter den självbetitlade debutskivan är Holograms tillbaka med en ny fullängdare, Forever, vilken blir deras första på Stranded Rekords. Efter ett och ett halvt år av turnerande, mentala sammanbrott och förlust av jobb, återvände de hem – beväpnade enbart med hoppet att deras hårda arbete till slut kommer betala sig.

Holograms har sina rötter djupt rotade i Stockholm. Frontmännen Andreas Lagerström (sång/bas) och Anton Strandberg (trummor) bor i det Farsta de växte upp i, söder om centrala Stockholm, medan bröderna Spetze (Anton: sång/gitarr, Filip: synth) fortfarande bor hemma.

Forever är mer än en ny samling låtar från Holograms.  Låttexter och medryckande refränger lika klassiska som målningen av William Bouguereau de valde som grund till deras omslag, men presenterad på ett nytt vis. Ett sätt som kanske bäst beskrivs med Holograms egna för essensen av deras musik: ”… energi, ärlighet, hjärta och själ.”

Första singeln släpps i augusti men ett smakprov från nya albumet, Flesh & Bone, ligger nu tillgängligt för lyssning på soundcloud: https://soundcloud.com/capturedtracks/holograms-flesh-and-bone-new

Sagt om Holograms debut

“Monolithic confidence” (7.1) Evan Minsker /Pitchfork

-­ “white-­knuckle, self-­titled debut LP is a haunting set of new wave-­glazed, proto-­punk fever dreams”-- David Bevan/NME