HomeMaid AB

HomeMaid: Framgångssaga för hushållsnära tjänster

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 08:23 CET

(Aktietorget: HOME B)

Almega har offentliggjort en rapport om attityder och fakta kring hushållsnära tjänster. Rapporten visar att det blivit en succé för branschen. För första gången redovisas en beräkning baserat på Skatteverkets statistik av utbetald reduktion för hushållsnära tjänster.

Intresset för tjänsterna är större än någonsin och ökar med närmare 23 000 köpare varje månad. Det köps hushållsnära tjänster för nästan 100 miljoner kronor varje månad. I HomeMaids senaste kvartalsrapport redovisades en tillväxt för hushållsnära tjänster om närmare 50% vilket stämmer med branschens genomsnitt för aktörerna.

"Äntligen kan vi konstatera att branschen är en betydande del i den ständigt ökande tjänstesektorn. Som ett av de ledande företagen i branschen har vi kämpat länge för att få bekräftelse av att hushållsnära tjänster faktiskt är efterfrågat av många. Nu talar siffrorna för sig själva. På bara tre år har omsättningen för denna bransch vuxit från miljon- till miljardbelopp vilket är en fantastisk utveckling på så kort tid och intresset bara ökar", säger HomeMaids vd Åsa Keller.

Enligt Almegas rapport uppgår antalet anställda i branschen till över 11 000 personer sysselsatta i branschen. Av dessa kommer 75% från arbetslöshet. HomeMaid har under 2009 anställt ytterligare över 100 personer och förutspår fortsatt utökning.

"Våra anställda som kritiserats av vissa att utföra ett smutskastat jobb, får äntligen bekräftat att de utför ett eftertraktat och uppskattat jobb. De slipper jobba svart och får de fördelar som alla på arbetsmarknaden förtjänar", säger Åsa Keller.

Den undersökning som Demoskop gjort på uppdrag från Almega visar att hela 78 procent är positiva till skattereduktionen. Endast 14 procent är negativt inställda till skattereduktionen. Det framgår även att 70 procent av oppositionens väljare är positivt inställda till RUT-avdraget.

"När till och med majoriteten av den röd-gröna oppositionens väljare är positiva till reformen är det dags för oppositionen att en gång för alla ändra åsikt. Tillsvidare ger jag regeringen varma gratulationer till en lyckad reform, vilken bidrar till samhällsnyttan på många sätt", avslutar Åsa Keller.

Halmstad den 22 februari 2010

För ytterligare information kontakta:
Åsa Keller, HomeMaid AB (publ), 035-16 15 50, 070-673 54 50
www.homemaid.seinfo@homemaid.se