OLIKA

Hon är polis, stå-uppare och brandsoldat - ny bok från OLIKA!

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 09:49 CET

POPULÄRA MIX ÄR TILLBAKA!

Populära och nyfikna Mix kliver in i bokhyllorna! Lagom till att jobbsäsongen dragit igång efter helgerna testar Mix en massa yrken! I Mix jobbar finns både polisen och stå-upparen med, och Mix får både släcka bränder och pilla ärtor ur näsan på sjukhuset.

"En sak som är spännande med Mix är att hon gestaltar tydliga ADHD-styrkor. Med allt fler barn som får diagnoser blir det ännu viktigare att inse att våra olikheter bär med sig olika styrkor att bygga på",säger Karin Salmson på OLIKA och fortsätter:

"En annan viktig aspekt av Mix jobbar är att det borde vara självklart för alla ungar idag att de kan bli vad de vill, men tyvärr begränsas idén om vad som är möjligt fortfarande av förlegade föreställningar. Därför är det så bra med böcker som de om Mix där det är självklart att en kan prova vad som helst efter tycke och smak."

Mix jobbar.
Gräver stora gropar och släcker bränder. Kollar reflexer och fångar bovar!
Inga problem!

En bok som passar alla nyfikna ungar, och alla dem som behöver inspiration till att våga testa nytt!

"Varför sätta gränser där inga gränser behövs?"

"Inspirationen är ständigt min dotter och hennes vänner. Barn som vuxna - alla är unika. En del gillar att pyssla koncentrerat med sin grej, andra samspelar med en eller två som har samma intresse. Och så finns det de som är i ständig rörelse i den större gruppen, testar allt med samma intensiva intresse och upptäckarglädje. Mix tillhör såklart den sista kategorin", berättar Malin Lilja som skapat böckerna om Mix.

”När min dotter och hennes kompisar leker glider de in i och ur alla roller de känner för att testa. Rätt vad det är har jag en karateprinsessa som jagas av en dinosauriepolis springande genom lägenheten. Det är så självklart och så rätt, varför sätta gränser där inga gränser behövs?”

"En liten person med mycket fantasi!"

Matilda Salmén är uppvuxen i Sigtuna utanför Stockholm, men bor nu i Uppsala där hon driver sitt företag som illustratör till bland annat barnböcker och läromedel för låg- och mellanstadiet. Utöver böckerna om Mix har Matilda tecknat Rekord, Fatima! för OLIKA.

”Mix är en härlig karaktär. En liten person med mycket fantasi, vilket såklart är helt underbart. Hon hinner alltid med så mycket i böckerna, det är fartigt och nyfiket, ett driv framåt, och det gillar jag när jag ska teckna! Sen är det alltid roligt att teckna olika yrken! Kanske för att jag älskar att teckna karaktärer av alla de slag, personligheter, kläder och utseenden."

Titel: Mix jobbar
ISBN: 978-91-88347-03-9
Antal sidor: 32
Storlek: 185 x 185
Papper: FSC-märkt
Författare: Malin Lilja
Illustrationer: Matilda Salmén
Form: Emili Svensson
Utkommer: 2017 01 20
Tidigare bok i serien om Mix: Mix kör

“Det är något så förlösande med Mix självförtroende och självklarhet. Hur hon aldrig tvekar utan istället tar för sig av tillvaron. Jag blir varm, lycklig och stärkt när jag läser Mix kör”, tyckte Dagens bok om den första boken i serien om Mix!

Frågor?
Hör då av er till oss på info@olika.nu
Undrar du hur du kan köpa våra böcker?
Utöver vår webshop finns alla våra böcker (dock inte handledningarna) på alla nätbutiker liksom hos många barnbokhandlare.

OLIKA AB
förlag - produktion - utbildning

ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in