Heroes of Today - magasinet om nya tidens hjältar

Hon använder leken som verktyg för att skapa en hållbar värld

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 06:00 CET

Veckans hjälte denna vecka heter Soledad Piñero Misa. Genom sitt sociala företag Retoy underlättar hon för barn att låna och byta leksaker med varandra, samtidigt som de lär sig om både barns rättigheter och miljön.
- Det finns en enorm kraft i leken och jag vill använda den för att stärka barnens känsla av att de kan skapa en bättre värld, säger Soledad.

Soledad Piñero Misa är nummer två att bli utnämnd till Veckans hjälte, Heroes of Todays nya koncept för att varje vecka lyfta fram en av alla de hjältar som finns i Sverige. Människor som genom sitt engagemang för en bättre och mer hållbar värld inspirerar till förändring och får oss andra att tro på vår egen förmåga att göra något.

Retoy är en plats i Hammarby Sjöstad i Stockholm där barn kan leka i regnskogskojor, rita sina rättigheter och bygga om gamla trasiga leksaker till spännande uppfinningar. Det går även att låna paket där leksaker är ihopparade med böcker och innehåller förklarande texter för både barn och vuxna om miljö och barnkonventionen.  Varannan vecka anordnas leksaksbytarbasarer där barnen byter färdiglekta leksaker med varandra. Från och med januari kommer Retoys verksamhet att även finnas i Rosengård i Malmö, där Soledad växte upp.

”Flera av barnen som besöker oss återvänder vilket vi är väldigt stolta och glada över. De har redan fått in tänket att man inte nödvändigtvis måste äga saker, något som vi hoppas ska sprida sig även till vuxna.” Veckans hjälte, Soledad Piñero Misa

Retoy arrangerar även tillfälliga leksaksbytarevent och har lekmoduler uppställda i flyktingförläggningar, bibliotek, muséer, hotell och köpcentra. Syftet är att utveckla öppna platser dit alla barn ska känna sig varmt välkomna för att genom lustfylld lek få insikter om sina rättigheter och miljö med fokus på möjligheter och konkreta verktyg för förändring.

”Soledad Piñero Miso är en person som tar barnen på allvar och genom lek låter dem lära sig saker som har en avgörande betydelse för deras framtid. Och barnens kunskap smittar av sig till de vuxna. Därför har vi valt henne till Veckans hjälte.” Magnus Åkerlind, ansvarig utgivare Heroes of Today

Mer information om Soledad Pinero Misa som Veckans hjälte, samt pressbilder:www.veckanshjalte.se

Kontakt:

Magnus Åkerlind
Ansvarig utgivare Heroes of Today
magnus@heroesoftoday.se

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar. Heroes of Today kom ut med sitt första nummer september 2010. De har blivit utnämnda till “Årets Miljöhjälte 2010” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl 2010” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP 2011 (Ten Outstanding Yong Persons in the World).