Riksteatern

Hon ger röst åt ensamkommande flyktingbarn

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 09:56 CET

Ubah Musse är ett flyktingbarn, ett av dessa asylsökande barn som måste skapa ett eget liv, ett eget sammanhang i ett nytt land. I vår turnerar hon med Riksteatern i monologen ”Vem sover i natt?” Hennes berättelse som nu dramatiserats ger röst åt en grupp som sällan hörs.  Utan scenskola eller annan teaterbakgrund tar hon nu för första gången plats på scen för att berätta sin historia. Premiären sker på Södra Teatern den 20 februari. Den följs av ett panelsamtal som leds av Röda Korsets ordförande Bengt Westerberg.

”Min berättelse börjar 1988 när jag och min mor flyr undan inbördeskriget som då bröt ut i Somalia. I flykten skildes jag från min mamma och jag kom till Sverige. Då var jag åtta år och placerades så småningom på ett barnhem i Oskarshamn. Mitt namn är Ubah Musse och det här är min berättelse, mitt liv.”

Att gestalta berättelser som inte blivit berättade är ett sätt att bli en del av den offentliga, gemensamma bilden av Sverige. Det är också ett sätt att skapa förebilder och igenkänning. Riksteatern gör en långsiktig satsning på att presentera just dessa berättelser, ett arbete som utgår från de stora migrationsgrupperna i Sverige. För att kunna göra satsningen arbetar Riksteatern uppsökande. En av Riksteaterns producenter, Josefin Lindberg gick på ett möte om den somaliska diasporan som Forum Syd arrangerade. Där var Ubah Musse med sin berättelse.

-Jag gick dit ganska förutsättningslöst, säger Josefin Lindberg. Men när Ubah började berätta blev jag väldigt tagen. Det var inget svårt beslut att föreslå ett samarbete.

Ubah Musse kom till Sverige med en släkting som inte alltid var så snäll, som inte förmådde att finnas för Ubah och ganska snart skildes de åt. Ubah hamnade på ett gruppboende. Berättelsen om hennes livsresa är i mycket en berättelse om längtan efter en familj och samhörighet. Den längtan ledde till att hon 14 år efter flykten från Somalia reste tillbaka för att träffa det som fanns kvar av hennes familj.  Men mötet blev inte alls vad hon hade hoppats på och längtat efter.  Det slutade med att hon reste tillbaka till Sverige.

Beslutet att berätta sin livshistoria offentligt bygger på Ubahs starka vilja att sätta flyktingars rättigheter på agendan och att ge alla ensamkommande barn en röst.

-Jag har mött så mycket nyfikenhet, kunskapen om hur det verkligen är att vara ensamkommande flyktingbarn finns inte. Det finns massor av statistik, men ingen vet vad som händer på djupet, hur förlusten och saknaden känns på riktigt, säger Ubah Musse. Och tillägger hon, jag hoppas att jag genom min berättelse kan vara en förebild för andra.

Intresset för föreställningen är stort, över 40 föreställningar i hela landet är bokade i vår. Riksteatern har ett turnésamarbete med Röda Korset och Röda Korsets ungdomsförbund som i anslutning till föreställningarna arrangerar en rad kringaktiviteter tillsammans med Riksteaterns lokala föreningar. Röda Korset stärker sitt arbete för och med ensamkommande flyktingbarn och satsar stora resurser de närmaste åren för det arbetet.

Härnösand är en av de orter där den lokala Riksteaterföreningen samarbetar med Röda Korsets lokala avdelning. Planer finns på ett panelsamtal efter föreställningen. Men redan nu samverkar Riksteaterföreningen med en högstadieskola med många flyktingbarn och Semret, ett gruppboende för ensamkommande flyktingbarn samt med Fem i tolv rörelsen Den senare föddes hösten 1988 då ungdomar i Härnösand vägrade acceptera våld och trakasserier riktade mot stans nya medborgare. Helena Lindh är lärare och en av de som arrangerar föreställningen.

-Det finns många med ursprung i andra länder här i Härnösand. Teatern har en möjlighet att ge en känslomässig förståelse som man inte får någon annanstans. Det ligger en väldig styrka i det, förståelsen för varandra och för vad man kan ha varit med om är så viktig, säger hon. Och intresset är jättestort. Jag var rädd att vi inte skulle kunna fylla platserna på båda föreställningarna, men biljetterna till den första tog slut direkt och efterfrågan är fortfarande stor, tillägger Helena.

”Vem sover i natt?” regisseras av Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater. Hon har tidigare arbetat på Royal Shakespeare Company, Londons West End och Royal National Theatre. Ubah Musses berättelse har dramatiserats av Mia Törnqvist. Hon har arbetat som dramaturg på Västmanlands Länsteater, Riksteatern och Stockholms Stadsteatern samt skrivit ett tiotal pjäser som spelats på flera teatrar i Sverige. ”Vem sover i natt?” har premiär den 20 februari på Södra Teatern i Stockholm och spelas därefter i hela landet under våren.

Ensamkommande flyktingbarn – belastning eller tillgång?

Premiären på Södra Teatern följs av panelsamtalet Ensamkommande flyktingbarn – belastning eller tillgång? Medverkar gör:

Carl-Pether Wirsén
, verksamhetschef för Röda Korsets behandlingscenter i Uppsala för krigsskadade och torterade. Han har lång erfarenhet av att arbeta med ensamkommande barn.

Görel Strand, god man, arbetsrättsjurist och författare till den nyutkomna boken ”Ensamkommande barn och ungdomar, en praktisk handbok om flyktingbarn”

Rani Kasapi ledare för Riksteaterns internationella uppdrag som producerat ”Vem sover i natt?”
Bengt Westerberg, Röda Korsets ordförande är moderator.

Röda Korset sprider information om och utbildar i internationell humanitär rätt och mänskliga rättigheter. Organisationen verkar för att barn ska garanteras rätt till skydd, familjeåterförening, utveckling, en trygg uppväxtmiljö och god hälsa. Med sin verksamhet stödjer Röda Korset ensamkommande barn och ungdomar med efterforskning av försvunna anhöriga, ger stöd och råd i asylfrågor, läxhjälp och sociala verksamheter som kompisgrupper och mentorskap. Organisationen har dessutom behandlingscenter för torterade och traumatiserade flyktingar.

Turnéplan: 20 feb Stockholm, Södra Teatern, 22 feb Linköping, Sagateatern, 23 feb Köping, 24 feb Karlstad, 28 feb-1 mars Göteborg, Pustervik, 3-4 mars Västra Frölunda, Frölunda Kulturhus, 8 mars Olofström, Jämshögs folkhögskola, 9 mars Karlskrona, 10 mars Kalmar, Kalmar Teater, 16 mars Säffle, Medborgarhuset, 21 mars Kristianstad, Konserthuset, 24 mars Halmstad, Stadsbiblioteket, 26 mars Lund, 29 mars Sandviken, Valhalla Teatersalong, 30 mars Bollnäs, Kulturhuset, 31 Söderhamn, Kvarnen, 4 april Haparanda, Folkets Hus, 6-7 april Luleå, Norrbottensteatern, 8 april Piteå, Nolia City Konferens, 9 april Sigtuna, 11 april Skellefteå, Campus, 12-13 april Umeå, Ersboda Folkets Hus, 14 april Härnösand, Härnösands Teater, 18 april Alvesta, Folkets Hus, 19 april Oskarshamn, Oskarshamns folkhögskola, 20 april Västerås, Bäckby Kulturhus.

För mer information, intervjuförfrågningar och pressbilder, kontakta Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com, 08-531 99 272 eller 070-682 97 25

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2009 till 263 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.