Hundtränaren 2010 - Manic Monday AB

Hon ger ut egen hundbok

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 11:14 CET

I större delen av sitt liv har Lina Sundberg från Torsby varit hundrädd. Men för några år sedan vände allt och nu ger hon ut den egna boken Hundtränaren, som ska inspirera hundägare runt om i Norden att dokumentera sin egen träning.
- Jag ville ha en sådan bok själv, säger Lina, men eftersom det inte fanns någon på marknaden bestämde jag mig för att göra den själv.

- Min egen hundrädsla bottnade i att jag som liten blev jagad och skrämd av hundar vid några tillfällen. När min syster skaffade en liten blandras (Kinesisk nakenhund/Papillon) när jag var dryga 20 år var jag väldigt rädd även för denna. Men så småningom lärde jag mig att lilla Selma faktiskt var riktigt trevlig. Jag kunde senare överföra Selmas kroppsspråk till andra hundar och förstod att inte alla hundar ville bitas.

Idag är Lina en aktiv hundtränare som tävlar i lydnad och även håller på med bruks. Hon menar att Hundtränaren är ett drömprojekt där hon får kombinera det hon idag tycker är allra roligast - hundträning, formgivning och skrivande, allt i ett. Men hon inser att hennes egna relativt korta hunderfarenhet inte räcker för att boken ska bli ordentligt trovärdig, utan anlitar därför externa författare och hundtränare som skriver om ämnen som inspirerar:

Jenny Wibäck: Det ska vara roligt att träna hund
Maria Eriksson: Relationen påverkar träningen
Maria Hagström: Lek som grund i träningen
Carin Svensson: Se din hunds behov i dess ursprung
Merete A Huser: Jag älskar freestyle!
Martina Hjalmarsson: Ren hundmat
Kina Molitor: Med hönan som läromästare
Fanny Gott: Agility för din valp
Natalie Rosén: Lydnad för en hundmodell
Åsa Jakobsson: 10 vanliga hundproblem och lösningar

Fakta om Hundtränaren
Boken utkom som Hundtränaren 2009 första gången i oktober 2008, och ges nu ut igen, denna gång som Hundtränaren 2010. Den innehåller artiklar skrivna av olika författare på olika teman och har en träningsdagbok där läsaren dokumenterar den egna träningen. 2010 års röda tråd handlar om att det ska vara roligt att träna hund.

Fakta om Lina Sundberg
35-årig tvåbarnsmamma från Torsby, Värmland, som till ca 25 års ålder var livrädd för hundar. 2007 skaffade hon dock sin första hund, som i första hand skulle vara en aktiv familjehund, men hon blev så pass biten av hundträning att hon idag är mycket aktiv inom lydnad och bruks med den snart 3-åriga Flatcoated retriever-tiken Pejla. Lina är inte helt främmande för tanken på en hund till inom kort.

Lina Sundberg, 070-444 71 74, lina@hundtranaren.se
Längre pressrelease med fler citat samt bilder:

Manic Monday AB är ett litet företag som drivs av Lina Sundberg och Morgan Eriksson vid sidan av "riktiga" jobb. Lina Sundberg förverkligar genom företaget sina idéer inom skrivande, formgivning och hundträning. Under senare tid är boken Hundtränaren huvudsaklig verksamhet i företaget.