Jönköping Qom Ut

Hon gör årets pridelåt!

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 14:35 CET

Jönköping Qom Ut presenterar samarbetet kring 2014 års festivallåt: Fanny Hugosson!
Låten kommer att lanseras senare under våren.

Foto: Tilda Larsson

”Fanny är en artist som vi tidigt blev tipsade om, och som vi har haft i tankarna sedan förra årets festival. Vi är en konst- och kulturfestival och vill vara med och stärka det lokala kulturlivet i Jönköpings län”, säger ordförande Frida Ohlsson Sandahl.

Fanny Hugosson är en countrysångerska och låtskrivare från Jönköping. I somras var hon över i countrymusikens huvudstad, Nashville, och spelade på olika barer och caféer. ”Jag hade en spelning inbokad redan innan jag åkte, på en restaurang/bar där jag spelat tidigare när jag varit över” säger Fanny. Väl på plats blev det fler. Bland annat lyckades hon få chansen att spela på det legendariska Bluebird café! Senare under sommaren medverkade hon på Jönköpingsfesten 2013. I november var hon uppe i Stockholm två helger för att spela i Nya Kungshallen under deras invigningsmånad.

- ”Det är en ära att få skriva årets festivallåt! Jag tycker att det är viktigt att alla ska känna sig säkra i vårt samhälle och att man ska få vara den man är. Alla har vi rätt att leva våra liv så som vi vill, och älska dem vi älskar. Vi söker alla efter kärlek, någon att ha nära och jag kan inte se att den är någon skillnad. Kärlek är och kommer alltid vara kärlek! Det är samma känsla hos alla vare sig kön, sexualitet, politiska åsikter eller religion. Därför känns det självklart för mig att vara en del av detta”, säger Fanny Hugosson.

-”Förra årets festivallåt gjordes av Reggaebandet Partiet och vi vill nu ta oss an ännu en genre. Det är dags för countryn att komma in i festivalen och komma ut i Jönköping”, säger Julia Lagerkvist, programansvarig för årets festival.

Fanny Hugosson kommer att spela festivallåten både på invigningen den 15 maj och vid paradens avslutning i Rådhusparken den 17 maj. Arrangemangen är gratis och öppna för alla som vill fira mänskliga rättigheter och kärlek.

FAKTA OM FANNY HUGOSSON
Stått på scen har hon gjort hela sitt liv, men det var först för ca fem år sedan hon började skriva egna låtar. ”Jag tycker man kan säga så mycket genom musik som man inte kan genom att bara prata, så för mig har låtskrivandet blivit ett sätt att uttrycka mina känslor” förklarar Fanny. ”Sen tycker jag det känns mer ärligt att sjunga texter jag själv skrivit, det är ord jag verkligen kan stå för”. Just nu går hon sista terminen på Per Brahegymnasiet. ”Efter det får vi se vad som händer, jag vill gärna över till Nashville igen, men vi får se. Något med musik blir det i alla fall”. Men först nu är det Jönköpings Pridefestival 2014 som gäller!
Fanny Hugosson's officiella webbsida: www.fannyhugosson.com och officiella Facebook.

För mer information om festivalen: www.qomut.se eller Facebook, Twitter.
Foto: Tilda Larsson

Syftet med föreningen är att arrangera en festival som tar sitt ursprung i konst, kultur och livsvillkor som har sina rötter i homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queers liv. Föreningen hävdar att festivalen behövs som ram för att ge mötesplats och utgångspunkt för arbetet för en bättre värld. Festivalen vänder sig till alla som är solidariska med vår strävan att få ett mer inkluderande samhälle. Förra årets festival blev en succé med flaggning över hela Jönköping och som final lockade den 2500 personer till paraden.Festivalen äger rum den 15-18 maj 2014.