Svensk mat- och miljöinformation

Hon representerar djuren i parlamentet

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 07:12 CET

Pressreleasen som PDF

Hösten 2006 blev nederländska Parti för djuren världens första parti med djurskydd som huvudfråga att få parlamentarisk representation. Partiet har platser såväl i nederländska representanthuset som i senaten och provinsförsamlingarna. Partiledaren Marianne Thieme representerar nu djuren i representanthuset. Missa inte chansen att träffa Thieme när hon pratar i Riksdagen i samband med visningen av dokumentären Meat the truth den 9 februari.

Frukostseminarium i Riksdagen 9 februari

Tid: Onsdagen den 9 februari kl. 09.30–12.00

Plats: Sal L4-17, Sveriges Riksdag, Mynttorget 2, Stockholm

09.30–10.00 Frukostmingel
10.00–11.10 Visning av filmen Meat the truth
11.10–12.00 Frågestund med bland annat Marianne Thieme, partiledare för Parti för djuren

Visning för politiker, press och inbjudna gäster. Filmvisningen och frågestunden sker på engelska. Arrangemanget är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe, te och vegetariska samt veganska frukostsmörgåsar. Arrangörer: Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Riksdagen i samarbete med Svensk mat- och miljöinformation.

Obligatorisk föranmälan senast 7 februari till Anna Havula, anna.havula@riksdagen.se, 08-786 54 29. Skriv ditt namn och vilken organisation du representerar i anmälan. Ta med legitimation till Riksdagens säkerhetskontroll.

Boka en intervju med Marianne Thieme

Kontakta Marco Espvall, Svensk mat- och miljöinformation, espvall@smmi.nu, 070-312 29 96

Parti för djuren

Parti för djuren (Partij voor de Dieren, PvdD) fokuserar på djurskydds- och miljöfrågor. Partiet är världens enda parti med fokus på djurskyddsfrågor som har parlamentarisk representation. Partiet har platser såväl i nederländska representanthuset som i senaten och provinsförsamlingarna. Läs mer på www.partyfortheanimals.nl.

Marianne Thieme, Chair, Party for the Animals

Marianne Thieme is not only the co-founder of the Party for the Animals, but also its party leader. Following her law degree at the Erasmus University in Rotterdam, she worked for a governmental advice bureau for several years (from 1998 to 2001). Her career in animal protection began as a fauna consultant for the Dutch Society for the Prevention of Cruelty to Animals. Following this, she worked as policy adviser for Bont voor Dieren (Fur for Animals), an organization for the protection of fur-bearing animals.

In October 2002, she set up the Party for the Animals together with some other animal protectionists. In February 2004, the Party chose her as party leader for the European elections of 10th June 2004. After these elections, Marianne Thieme became the director of Stichting Wakker Dier, an organisation that campaigns for the abolition of the factory farming industry. In her capacity as director of this organization, the agricultural magazine Boerderij proclaimed her the most influential woman in the Netherlands with respect to the social and economic position of farmers. In November 2006, she won a seat in the Dutch House of Representatives and also became party chair. In addition to her political post, Marianne Thieme is also a board member of the Stichting Faunabescherming, an organisation for the protection of wild animals.

Press photo: www.smmi.nu/press_releases/marianne_thieme.jpg