Honda Sverige

Hondas fabrik i Storbritannien bekräftar framtida produktion

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 08:53 CEST

Hondas fabrik i Storbritannien (HUM) är den viktigaste produktionsanläggningen i Europa för Honda, men är också en viktig del i Hondas globala tillverkningssystem som omfattar sex regioner.

Den 21 september tillkännagav Honda Motor Co’s vd Takanobu Ito att Honda ska tillgodose sina kunders behov världen över genom att fortsätta att utveckla och utöka sin produktion.

Denna globala plan kommer även att innebära åtgärder som ger bättre möjligheter till att lyssna på kunder på de lokala marknaderna och samtidigt vidta åtgärder för att förbättra produktionseffektiviteten genom att utnyttja fördelarna av storskalig drift och produktion.

Den 27 september, i samband med Paris Motor Show, bekräftade Honda Motor Europe’s VD Manabu Nishimae introduktionen av två nya Civic-baserade modeller, den spännande Civic Type R och även en helt ny Civic Wagon-modell, en kombiversion av Hondas populära Civic.

Idag kan Honda bekräfta att dessa båda nya modeller kommer att tillverkas vid HUM.

Femdörrarsversionen av Civic produceras redan på fabriken i Storbritannien och exporteras sedan över hela Europa och globalt. Tillägget av de två nya Civic-modellerna vid HUM-fabriken kommer bidra till att ytterligare förbättra anläggningens produktionseffektivitet. Dessutom, som en del av Hondas lokalanpassning av verksamheten, kommer utveckling och konstruktion av Civic Wagon-modellen att genomföras lokalt i den europeiska regionen.

För närvarande tillverkas Jazz-modellen för den europeiska marknaden på Suzukafabriken i Japan, Honda Automobile Company i Kina (Chac) och vid HUM-fabriken i Storbritannien. För att dra nytta av storskalig produktion och globala resurser kommer nästa generations Jazz, planerad till 2014, produceras utanför Europa.

Den så framgångsrika europeiska CR-V-modellen kommer fortsätta att produceras i HUM för den europeiska marknaden.

Denna utveckling kommer utöver Hondas tillkännagivande av ett investeringsprogram för HUM-fabriken på 267 000 000 pund för att stödja produktionen av nya Civic, nya CR-V samt en ny 1,6-liters dieselmotor. De nya produkterna kommer att bli kärnan i Hondas försäljning i Europa.

HUM fabrikens produktionsvolym väntas bli 182 000 bilar för räkenskapsåret som slutar mars 2013, vilket är en fördubbling jämfört med föregående år.