Honda Sverige

Manabu Nishimae talade på motormässan i Genéve.

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 11:56 CET

• Ny 1,6-liters i-DTEC dieselmotor sänker nya Civics koldioxidutsläpp till 95 g/km
  • Modellen NSX kommer att säljas under Hondas varumärke i Europa
  • Europeisk prototyp av Honda CR-V debuterar på mässan
  • Engelsk produktion fördubblas till 180 000 enheter

Det var några av de punkter som  Manabu Nishimae, VD för Honda Motor Europe, berörde under dagens presskonferens. Nedan finner ni en sammanfattning av talet.

God morgon och välkommen till Hondas presskonferens. Jag är mycket glad över att vara här idag.

Förra året var mycket utmanande med naturkatastroferna i Japan och Thailand som påverkade vårt utbud av nya fordon. Vår förmåga att leverera bilar till kunder var dessvärre begränsad. Vår thailändska fabrik återupptar full produktion inom en månad och all övrig tillverkning är nu återupptagen. Även om vi måste lära av historien ser vi nu fram emot en spännande framtid.

Detta är en viktig mässa för Honda. Vi visar produkter och teknologier som står i centrum för våra tillväxtplaner i Europa. Vi går nu in i en period av flera produktlanseringar som ämnar förbättra Hondas volymer, produktion och försäljning.

Under 2012 kommer vår brittiska fabrik att fördubbla volymen till 180 000 enheter. I maj kommer nya Civic att produceras i dubbla skift. Därför anställer vi 500 nya medarbetare. Senare under året kommer produktionen av den nya europeiska CR-V att inledas.

Den helt nya CR-V:n kommer att tillverkas i Europa. Modellen introduceras under hösten tillsammans med förbättrad kvalitet, prestanda och bränsleekonomi och nya funktioner som är unika för den europeiska marknaden. Idag visar vi en europeisk prototyp av Honda CR-V. Vi kommer även att visa produktionsmodellen på motormässan i Paris som äger rum i september.

Vi kommer också att förnya hela vårt europeiska utbud med en ny motorserie som heter Earth Dreams Technology. Med dessa motorer strävar vi efter att vara ledande inom bränsleekonomi i varje sektor inom tre år.

Den första motorn från denna serie kommer att bli en ny 1,6 liters dieselmotor. Den är speciellt framtagen för Europa och är dessutom världens lättaste motor i sin klass. Honda uppskattar att motorn kommer att leverera ett CO2-utsläpp på 95 gram per kilometer. Den kommer att introduceras på nya Honda Civic och produktionen inleds i vår brittiska fabrik i slutet av året.

Motorerna med Earth Dreams Technology kommer också att leverera utmärkta prestanda. Utöver detta har vi den nya modellen av NSX.

NSX drivs av en mittmonterad V6 och ett nytt Sport Hybrid All-Wheel Drive-system som består av en motor på bakaxeln och två på framaxeln. Supercar acceleration och enastående effektivitet kommer att känneteckna denna revolutionerande drivlina. De två motorerna på framaxeln möjliggör oberoende kontroll av de vänster och höger hjul och förverkligar en banbrytande kurvtagning. Med nya NSX vill Honda definieras en ny standard för Super Sport.

I USA kommer vi att lansera nya NSX med Acuras varumärke inom tre år. Jag kan nu bekräfta att NSX kommer till Europa som en Honda.

NSX är den ultimata sportbilen, men vi funderade på om Honda skulle utveckla en mindre modell. EV-STER är ett resultat av detta. Denna modell har nu premiär i Europa. EV-STER är en liten sportbil som sätter ribban högt för såväl miljöteknik som körglädje.

Våra planer för sportbilar är inte begränsade till nya modeller. För ett halvt sekel sedan etablerade Honda Suzukabanan i Japan. Det var den första tävlingsbanan i Asien. I oktober planerar vi att delta med en europeisk Civic i tävlingen FIA World Touring Car Championship som äger rum på Suzukabanan. Då firas banas 50-årsjubileum samtidigt som Honda Civic firar 40 år.

Racingbilen kommer att drivas av Hondas nya 1,6-liters direktinsprutad turbo racingmotor, som utvecklats av Honda R & D. Detta är ett viktigt första steg när vi förbättrar sportigheten för modellen Civic och Hondas varumärke.

Genom Earth Dreams Technology kommer vi fortsätta arbetet med att minimera vår miljöpåverkan. Vi vill att kommande generationer också ska ha möjlighet att andas frisk luft.

Tack för er uppmärksamhet!