Södra Teatern

Hootchy Kootchy Club öppnar dörren till sitt hemliga laboratorium

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 20:01 CET

The Hootchy Kootchy Club, hemvist för Stockholms vågade glamourfreaks, startar säsongen genom att öppna dörren till sitt hemliga laboratorium. En miljö som i många år gynnat experimentlusten hos stans nyfikna nattdjur. Läckra hybrider, genusmutationer och riskabla sociala experiment är prioriterad forskning i detta vetenskapliga underland. Fab Lab:s egen nutty professor Scotty The Blue Bunny vet hur man laborerar med såväl glitter och spandex som metafysik och personkemi. Under kvällen visar han upp ett galleri av The Fab Lab:s mer eller mindre lyckade experiment. Miss(ter)Waxie Moon, en queer-lady-boylesque-performance-art-stripping-sensation hela vägen från Seattle kommer för att för att visa hur sanna genusexperiment ser ut och Louis(e) de Ville, en parisbo uppväxt på en bondgård i Kentucky, ger oss smakprov på en helt ny form av genmanipulerad kyckling.

Artister
Waxie Moon (US), Scotty the Blue Bunny (US), Louis(e) De Ville (FR), Miss Lily DeLuxe, Ratzo & Dr. Fatzo och The Hootchy Kootchy Hussies. Dj:s  Nasty Nate The Mad Scientist, Sophisticated Savage och Marcus Mårtensson.
Bildspel: Lipstick & Dynamite, Art dept: Hans & Klas

Waxie Moon
Miss(ter)Waxie Moon är en queer-lady-boylesque-performance-art-stripping-sensation. När han 2006 gjorde entré i en gnistrande aftonklänning blev boylesquen ett faktum på burleskscenen i Seattle. Waxie leker med könsroller och förväntningar. I sin spirande karriär som boylesqueartist, är han lika bekväm när han dansar klassisk fan-dance som när han är offentligt pryglas. Med ett stort persongalleri inom sig bestående av allt från mustaschprydda jeansstrippor till patetiska divor jobbar han med att utforska och utmana gay stereotyper. 2009 hade dokumentären ”Waxie Moon”, i regi av Wes Hurley, premiär och under sin karriär har hen uppträtt för gayikoner som Margaret Cho, Cyndi Lauper, och B-52's. Hen föreläser om sig själv och boylesque på college och universitet i USA.

Louis(e) de Ville
fick inspirationen att snurra både tofsarna på brösten och mustascherna genom att observera svansryckningar på familjens kossor på bondgården i Kentucky. Nu, som amerikan bosatt i Paris, uppträder hon regelbundet över hela Europa som femme, dragking och allt där emellan. För Louise de Ville är genus och kön det samma som performance och hon leker stereotyper. Både för att hedra och twista till traditionell femininitet såväl som att undersöka sin egen maskulinitet och alla andra sidor av sin sexualitet. Som traditionellt utbildad skådespelerska och queraktivist blev burlesken hennes uttrycksform, i synnerhet när hon förstod att det blev så mycket lättare att få folks uppmärksamhet i bara underkläderna.

Scotty the Blue Bunny
Scotty the Blue Bunny hör till Hootchy Kootchy-familjen och har uppträtt på klubben sen starten 2006. Med superhöga klackar, blå spandex från topp till tå och New Yorks vassaste tunga har Scotty the Blue Bunny blivit en av burleskvärldens mest spektakulära karaktärer. Scotty började sin karriär som dragartist med solocabaret shower men efter att ha turnerat nationellt med Bindlestiff Family Cirkus växte The Blue Bunny fram och han övergav dragscenen. Han har varit värd på ett flertal av New Yorks burleskklubbar men håller även egna shower där han med självironi, elak humor och kärlek får publiken att jubla. Han har blivit framröstad till ”Bästa gnagare att ha med sig på fest” ("Best Rodent To Have at a Party") av Village Voice, New York. Hösten 2007 var han på Sverigeturné med rapartisten Mapei. Han jobbar regelbundet för the Supper Club i San Fransico, Amsterdam och London.

Säsongsstart! Hootchy Kootchy Club:THE FAB LAB Lördag 27 februari, kl 21-02,
Södra Teaterns Kägelbana
Entré: 180 kr inkl garderob
20 år

Burlesken
har sina rötter i 1800-talets Music Hall och Vauduville tradition, det märks inte minst genom kostymer och annan outfit; den pryder sig gärna i plymer, boor och hårda make up:er. Genren omfamnar allt från varietéflickor till dans, mim och striptease. I modernare tid har burlesken eller neo-burlesken med sin förkärlek för dyra kostymer, glitter och guld, striptease och kabarékänsla blivit mer satirisk och politisk. Den vänder gärna upp och ner på sociala normer, bejakar sexualiteten och ifrågasätter skönhetsideal. Kropparna kan vara både runda och gamla eller ha ett annat kön än du först trodde. Den satiriska udden har dock alltid en stor portion humor. Neo-burlesken gör ett segertåg med shower i flera av västvärldens större städer och egna festivaler i både New York och London. Hootchy kootchy Club är Södra Teaterns burleskklubb och har funnits sedan våren 2006.

Anneli Gunnar
Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com
SÖ D R A   T E A T E R N  - en del av Riksteatern
Sveriges Internationella Scen \ Musik \ Teater \ Debatt