Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

Hopp för arbetslösa forskare

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 16:01 CET

- Jag är mycket nöjd över att Arbetsgivarverket har accepterat att förtydliga Trygghetsavtalet. Äntligen kan doktorander och andra arbetslösa forskare få det kvalificerade stöd de har rätt till från Trygghetsstiftelsen vid arbetslöshet, säger SULFs förbundsdirektör Göran Blomqvist. Efter en lång tids påtryckningar från SULF ändras Trygghetsavtalet den 1 april 2006.

Alla doktorander, forskarassistenter, gästlärare, konstnärliga lärare med minst tre års anställningstid kommer att anmälas till Trygghetsstiftelsen från och med 1 april 2006. Från och med denna dag blir alla lärosätena skyldiga att på eget initiativ anmäla de tidsbegränsat anställda. Tolkningen av Trygghetsavtalet har tidigare skilt sig åt, och endast ett fåtal högskolor anmälde sina doktorander trots att avgiften till Trygghetsstiftelsen redan var betald.

SULF har under lång tid arbetat intensivt med att ge bland annat doktorander och forskarassistenter tillgång till kvalificerad hjälp och ekonomiskt bistånd från Trygghetsstiftelsen i samband med arbetslöshet. Se SULF i media.

-I en tid när många unga forskare efter doktorsexamen drabbas av arbetslöshet känns det oerhört bra att alla universitet och högskolor ställer upp och erbjuder dem hjälp att komma vidare, avslutar Göran Blomqvist. Synd bara att det har tagit så lång tid att komma till denna slutpunkt, som borde ha varit självklar.

Kommentarer:

SULFs förbundsdirektör Göran Blomqvist, telefon 08-505 836 11, mobil 070-796 36 11, mailto:gb@sulf.se

Presskontakt:

Ulrika Herstedt, 070-796 36 30, mailto:uh@sulf.se

Pressrum: Besök gärna vårt pressrum för mer upplysningar.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder ca 20 000 universitetslärare, forskare och doktorander. www.sulf.se