Trade in Sports

Hoppryttare börsnoteras

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2016 08:04 CEST

Hästhoppning är en av de dyraste sporterna att utöva. 13-åriga hopptalangen Felicia Lång har löst det genom att börsnotera sig vilket gör henne till den första börsnoterade hoppryttaren i världen.

13-åriga hoppryttaren Felicia Lång från Gävle har representerar det Svenska landslaget för children. Kostnaderna för Felicias hästhoppning har nått en nivå som få familjer mäktar med. Lösningen har blivit så kallas crowd investing och att sälja andelar i Felicias satsning via sportbörsen www.tradeinsports.se. Felicia får pengar till sin satsning nu och om det går bra i framtiden betalas pengar tillbaka till investerarna. Felicia blir därmed den första börsnoterade hoppryttaren i världen.

”Vi har lyckligtvis haft möjlighet att bekosta Felicias intresse hittills men hästhoppning är en kostsam sport. Vi tycker denna modell är bra eftersom det ger Felicia bättre förutsättningar i sin satsning samtidigt som de som hjälper till får något tillbaka om det går bra i framtiden. ”, säger Felicias mamma Camilla Bauman Lång.

Privatpersoner och företag är från den 18:e oktober välkomna att köpa andelar i Felicias hästhoppning via www.tradeinsports.se. Hon säljer totalt 5.200 andelar för 100 konor styck. I utbyte mot de 520.000 kronor som Felicia tar in får investerarna totalt 12% av de intäkter som Felicias hästverksamhet genererar under perioden 2021-2028. Utdelning kommer betalas till investerarna på årsbasis men dock bara de år Felicia tjänar mer än 1 miljon kronor.

Tidigare har det funnits initiativ inom hästsporten där fans donerat pengar till ryttare. Förhoppningen med denna modell är att pengarna ska räcka till fler genom att en ryttares framgång kan finansiera nästa generations talanger. Om Felicias satsning lyckas kan avkastningen återinvesteras i nya hoppryttare vilket ger ett positivt kretslopp enligt bolaget Trade in Sports som hjälper familjen Lång med Crowd Investing-kampanjen.

”Det finns en donationskultur inom idrotten som tyvärr inte är till gagn för de aktiva. Idrotten borde ta mer inspiration av näringslivet där man investerar i entreprenörer och där en entreprenörs framgång gör det möjligt för flera entreprenörer att finansiera sina projekt genom att avkastningen återinvesteras. ”, säger Trade in Sports VD Claes Holmström.

Mer information om Felicia och hennes erbjudande: Länk

Camilla Bauman Lång , baumanlangcamilla@gmail.com, 0768- 14 42 90, Felicias mamma

Claes Holmström, claes.holmstrom@tradeinsports.com, 070-247 87 44, VD Trade in Sports

Felicia Lång är en 13-årig hoppryttare som representerar Gävle Ryttarsällskap. 2016 vann Felicia senior DM i distrikt Gävleborg, hon kom tvåa i kvalet till Mountainhorse Childrens Challenge i Falsterbo och fyra i kvalet till Elmia Scandinavian Horse Show. Felicia ingår i landslagets spetsträningsgrupp och har representerat Sverige i nationscup i Wierden.

Trade in Sports Europe AB, är ett svenskt företag som har utvecklat sportbörsen www.tradeinsports.se. Trade in Sports gör det möjligt att stödja lovande idrottare genom kapitalinvesteringar. Trade in Sports jobbar bland annat med golfspelare, racingförare och tennisspelare.