Dometic Aktiebolag

Hotell-miniBaren fyller 30 år!

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2003 10:43 CEST

miniBarens upphovsman, Dometic, firar 30 år med miniBaren. Genom åren har Dometic levererat över 4 miljoner miniBarer till den globala hotellindustrin. Denna svenska produkt återfinns idag på hotellrum världen över – från nya Clarion Hotell vid Skanstull i Stockholm till lyxiga Hotel Peninsula i Hong Kong. Högtiden markeras med en serie helt nyutvecklade miniBarer med revolutionerande teknik.

Redan 1973 lanserade Dometic, då under varumärket Electrolux, världens första minBar för hotellrum. Dometic, som sedan länge varit den ledande leverantören av absorptionskylskåp till den internationella fritidsfordonsindustrin, sökte nya användningsområden för absorptionskylteknikens många fördelar.

Absorption, som till skillnad från andra kyltekniker, inte använder några rörliga delar – är idealisk i miljöer där det är önskvärt med fullkomligt tysta och vibrationsfria kylskåp – såsom hotellrum. miniBaren lanserades som en extra inkomstkälla för hotellet och en service för hotellgästen. Idag är miniBaren en självklarhet för varje affärsresenär och semesterfirare.

I takt med att miniBaren funnit en permanent plats på hotellrummet, har teknikutvecklingen gått vidare. Idag är elkonsumtion, design och miljöaspekter allt viktigare argument när de stora internationella hotellkedjorna väljer leverantör. Dometic har genom åren behållit sin globalt ledande position genom innovativ produktutveckling. Dometics nya serie miniBarer har utrustats med ny teknik, så kallad HiPro Technology, som bland annat innebär en revolutionerande låg elförbrukning. Tillsammans med en ny, tidsenlig utformning möter Dometic hotellens högt ställda krav. HiPro-Serien har framgångsrikt lanserats i ett antal olika utföranden i samband med Equip’Hôtel-mässan som i dagarna gått av stapeln i Paris.

Fakta miniBar

Världens första miniBar för hotell lanseras av Dometic 1973.

4 miljoner miniBarer sålda av Dometic sedan 1973.

Dometics miniBar återfinns i cirka tre av fyra 4- och 5-stjärniga hotellrum – världen över.

Dometic samarbetar med samtliga internationella hotellkedjor.

Dometic levererar årligen cirka 150.000 miniBarer. Detta motsvarar miniBarer till 3-4 medelstora hotell runt om i världen per dag.

MiniBaren förblir en icke oväsentlig extra inkomstkälla för hotellen.

Bygger på Carl Munters och Baltzar von Platens uppfinning av absorptionskyla från 1922.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rutger Wachtmeister, Marketing Manager Dometic Group, +46-703-24 20 46

Louise Hedberg, chef Investor Relations, +46-707-10 43 21

Bild på Dometics senaste miniBar finns tillgänglig på www.dometic.se/press

Dometic är den ledande leverantören av specialkyla och andra produkter och system som utvecklas, formges och tillverkas för att främst användas inom fritidsapplikationer såsom fritidsfordon, fritidsbåtar och hotellrum. Produkterna tillgodoser slutkundens specifika önskemål om ökad komfort utanför hemmet. Dometic levererar även specialkyla för medicinska tillämpningar. Koncernen är organiserad i två verksamhetsområden, Recreation Vehicle and Pleasure Boat Systems samt Special Refrigeration Systems. Dometic har produktionsanläggningar i tio länder, egen försäljnings- och marknadsorganisation i 35 länder samt cirka 65 distributörer globalt. 2002 omsatte koncernen cirka 6 400 MSEK och sysselsatte cirka 4 000 personer. Dometic ägs av EQT, ett ledande riskkapitalbolag i norra Europa, samt nyckelpersoner inom bolaget. Läs mer på www.dometic.se.