Hotell- och Restaurangfacket, HRF

Hotell- och restaurangfacket ökar medlemstalet – trots a-kasseförändringarna

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 08:46 CET

Antalet medlemmar i Hotell- och restaurangfacket ökade något i januari – trots att det var första månaden med den nya högre avgiften till a-kassan, som den borgerliga regeringen beslutat om. Även om det är för tidigt att dra några definitiva slutsatser, är det ingen dramatisk förändring i antalet medlemmar i vare sig fackförbundet eller a-kassan.

Förändringar medlemstal

Januari 2006
Januari 2007

HRF
(fackförbundet)
HRF
A-kassan

(enskilt anslutna)

Inträden

Utträden
149 (inkl de som ej betalat)

Netto
-137

- Många av våra medlemmar inser att det är viktigare än någonsin att vara med i facket nu, när det blir otryggare på arbetsmarknaden. När det gör ondare att förlora jobbet genom att ersättningen i a-kassan sänks, och när regeringen vill att fler ska ha tillfälliga snarare än fasta jobb, då behöver fler den trygghet och det stöd det innebär att vara med i a-kassan.

- Vi är ett förbund som är tydligt i våra krav på högre löner och bättre villkor för våra medlemmar. Det visar vi i såväl arbetet för att få fler att teckna kollektivavtal som i avtalsrörelsen, där vi stället krav på rejäla men rimliga löneförhöjningar: minst 1000 kr mer i månaden åt alla. Vi har tagit åt oss av den kritik som våra medlemmar haft tidigare, om att vi inte syntes eller var tillräckligt kraftfulla i vårt agerande, säger förbundsordförande Ella Niia.

Till förändringarna kommer ett antal som valt att fortsätta vara med i facket och a-kassan, men som på grund av att de har bytt jobb och bransch har gått över till ett annat förbund. Hotell- och restaurangfacket är ett av de förbund som alltid har rekryterat flest medlemmar till andra fackförbund, genom att många börjar att arbeta i besöksnäringen, men sedan går över till ett annat yrke eller bransch.

Daniel Färm
Hotell- och restaurangfacket