Ledstiernan AB

Hotsip och Nokia inleder samarbete kring IP multimedia tjänster

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 11:53 CEST

Nokia kommer att använda Hotsips SIP-produkter för att stärka sitt IP Multimedia (IMS) erbjudande mot telekomoperatörer.

Ledstiernans portföljbolag Hotsip, en ledande utvecklare av kommunikationsprodukter baserade på SIP-protokollet (Session Initiation Protocol), meddelade igår att man inlett ett samarbete med Nokia kring IP baserade multimediatjänster för telekomoperatörer. Enligt det nya avtalet så kommer Nokia att inkludera Hotsips PC klient (Hotsip® Active Contacts(TM) PC) som en del av Nokias IP Multimedia Subsystem (IMS) erbjudande för operatörer. Nokia kommer dessutom att använda Hotsips "Multimedia Communications Engine" (Hotsip® M2CE(TM)) för att erbjuda röstbaserade meddelandetjänster till sina kunder.

Med den SIP-baserade PC klienten integrerad i Nokias lösningar kan operatörerna erbjuda nya multimedia tjänster som fungerar mellan PC och mobiltelefoner. Detta möjliggör helt nya så kallade konvergenstjänster mellan olika typer av terminaler och mellan olika nät. Som exempel på sådana tjänster kan nämnas närvaroinformation, meddelandetjänster, talkommunikation och videosamtal mellan exempelvis en mobiltelefon och en PC. Hotsips M2CE kan användas som tjänsteplattform då Nokia implementerar röstbaserade meddelandetjänster som gör det möjligt för användarna att sända korta röstmeddelanden till varandra. De första testinstallationerna har redan gjorts hos Nokias operatörskunder.

"Nokias ledande IMS-teknologi skapar perfekta synergier med vår M2CE och gör det möjligt att demonstrera helt nya funktioner", säger Kenneth Gustafsson, VD på Hotsip. "SIP håller på att för alltid förändra kommunikationsvärlden och tillsammans med Nokia, kan vi vara ledande i skapandet av nya intressanta tjänster."

"Det här avtalet bevisar ånyo att Hotsip är ett världsledande företag inom sitt område. Tillsammans med stora etablerade marknadsaktörer som Nokia kan bolaget tillhandahålla de kompletta lösningar som operatörskunderna i allt större utsträckning efterfrågar", säger Johan Wachtmeister, VD på Ledstiernan.

För mer information, vänligen kontakta:
Kenneth Gustafsson, VD Hotsip AB, tfn 08-454 05 00, mobil 070-50 85 464, kenneth.gustafsson@hotsip.com
Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan, tel: 08-545 035 00, mobil 0708-78 41 20, johan.wachtmeister@ledstiernan.se

Ledstiernan äger 18,5 procent av Hotsip.

OM HOTSIP AB
Hotsip är världsledande inom infrastruktur och applikationer för SIP baserade kommunikationsnätverk.
Bolagets lösningar är ämnade för fastnäts-, bredbands- och mobiloperatörer som vill erbjuda sina kunder bredbandstelefoni, video telefoni, närvaro-information och direktmeddelanden. Företaget grundades 1999 och har kontor i Stockholm. Investerare är 3i, Ledstiernan, Argnor Wireless Ventures samt Bell Net Corporation. www.hotsip.com

Om Ledstiernan
Ledstiernan bygger Nordens ledande riskkapitalbolag med fokus på investeringar inom IT och telekom. Ledstiernans aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. www.ledstiernan.se

Ledstiernan AB (publ), Grev Turegatan 18, 114 46 Stockholm, Tel: 08-545 035 00, Fax: 08-545 035 35