Universal Music Sweden

House of Wallenbergs nya singel ska förhindra spridningen av HIV

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2013 10:38 CEST

Under artistnamnet House of Wallenberg släppte Petter Wallenberg i våras sitt kritikerrosade album ”Legends”, och har nu gått samman med Jwl B från den amerikanska rapgruppen Yo Majesty och släpper idag 24:e juli singeln "Love Yourself” med tillhörande video i samarbete med Stophiv-gruppen i Stockholms län och Universal Music.

Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar” skildrade den svenska aidskrisen för 30 år sedan. Idag ser det annorlunda ut. Mediciner har avdramatiserat sjukdomen, men viruset fortsätter att spridas. Män som har sex med män får sin diagnos runt 35-37-åldern. Något förvånande med tanke på att de är gamla nog att minnas aidskrisen väl. Kanske alltför väl. Det tror i alla fall artisten Petter Wallenberg som själv tillhör den generationen.

- Man minns traumat och vill bara kunna släppa det nu. Men det är inte över. Idag handlar det dock inte om att vara rädd för sex, utan om att fortsätta ha kul, men vara medveten om riskerna och testa sig regelbundet.

Under artistnamnet House of Wallenberg släppte han i våras sitt kritikerrosade album ”Legends”, och har nu gått samman med Jwl B från den amerikanska rapgruppen Yo Majesty och släpper idag 24:e juli singeln "Love Yourself”, med tillhörande video, i samarbete med Stop HIV-gruppen i Stockholms län och Universal Music.

Singeln är ledmotiv i nya kampanjen "Love Yourself Test Yourself" som uppmuntrar män som har sex med män att testa sig regelbundet. Det är första gången ett sådant initiativ gjorts i Sverige och tanken är att öka medvetenheten på ett nytt sätt. Budskapet är att testa sig, men att också älska sig själv.

- "Love yourself" har ett positivt, livsbejakande budskap, säger Petter Wallenberg. Det handlar om att vi måste ta hand om oss själva och varandra.

House of Wallenberg - ”Love Yourself” släpps idag 24:e juli, med tillhörande video, på Universal Music och samtidigt lanserar Stop HIV sin kampanj ”Love Yourself Test Yourself”.

Världspremiären av House of Wallenbergs liveframträdande av singeln äger rum på stora scenen under Stockholm Prides invigningsgalan den 31:e juli.

Spotify: http://smarturl.it/wallenbergspotify

WiMP: http://smarturl.it/wallenbergwimp