JoiaAgency

Housemusiken förändrar nattklubbs-Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 17:23 CET

Housemusikens popularitet växer explosionsartat och med bland annat Avicii’s utsålda konserter i Globen, samt jättefestivalen Summerburst i sommar är den elektroniska dansmusiken nu mer aktuell än någonsin. Thomas Svanström, delägare i DJ-agenturen JoiaAgency och Jonas Vogel, nöjeschef på Sliver i Jönköping, tar pulsen på housemusiken i Sverige.

”Den svenska elektroniska dansmusiken erövrar världen”, konstaterar Thomas. ”Svenska artister är extremt nyskapande och innovativa och bidrar starkt till housemusikens enorma uppsving samt till att efterfrågan på DJs nu är högre än någonsin”.

Även discjockeyerna från JoiaAgency märker tydligt av utvecklingen. Natalia Barbín säger att publiken är mer mottaglig för housemusik nu än de var för några år sedan och att de nu också vet bättre vad det är. Anna Cross, en annan av JoiaAgencys DJs, håller med Natalia, ”Folk är mer nyfikna och öppnare för ny musik nu än de varit tidigare. Housen når just nu sin höjdpunkt och influerar flera andra musikstilar”.

Sliver i Jönköping, en del av den landsomfattande Harryskoncernen, har på eget initiativ gjort en marknadsundersökning på stan där det visar sig att en överlägsen majoritet av män och kvinnor i målgruppen vill höra housemusik på krogen. ”Det är housemusik våra gäster vill ha, vi följer deras önskemål och paketerar det på bästa möjliga sätt, där ljud och ljus är en stor del av upplevelsen” säger Jonas. Siffrorna visar att 56 % av de tillfrågade i undersökningen är överens om att rätt musik är det viktigaste elementet för en lyckad kväll på nattklubben. Vid frågan vilken musikgenre de helst ville höra var house det självklara förstahandsvalet med hela
43 %. Övriga genrers toppade kring 20 %.

Thomas har lång erfarenhet av nattklubbsbranschen och tillsammans med sina kollegor Jonas Sellberg och Luciano Ingrosso såg han tidigt tecknen i skyn. ”Housemusiken bara ökar och ökar i popularitet och den här sommaren blir intensiv för oss på JoiaAgency. En DJ har heller aldrig varit mer i fokus än nu och dagens discjockeys är 2000-talets rockstjärnor. Klubbkulturen håller tveklöst på att förändra nattklubbs-Sverige.”

Oliver Ingrosso, även han discjockey hos JoiaAgency, menar att det nu investeras mer i klubbkulturen i Sverige. ”Både festivaler och nattklubbar satsar på större discjockeys och större produktioner, och allt fler bokar från agenturer som JoiaAgency”.

Både Jonas och Thomas är överens om att housemusiken är här för att stanna. ”Denna sommar är det många av sommarens största festivaler som headlineas av DJs. Nattklubbar i hela landet anpassar sig efter denna trend och många följer nu i JoiaAgencys och Slivers fotspår.”

JoiaAgency
JoiaAgency är Skandinaviens största Dj-agentur och förmedlar artister både nationellt och internationellt. Bolaget startades av Jonas Sellberg, Thomas Svanström och Luciano Ingrosso i slutet på 2010. JoiaAgency har under sin verksamma tid arbetat med majoriteten av alla nattklubbar runt om i Sverige.

Sliver
Sliver är restaurangkoncernen Harrys nattklubbskoncept. Det finns idag 6 antal Slivers runt om i Sverige och första Sliver byggdes i Jönköping. Sliver är en av Jönköpings populäraste nattklubbar med en kapacitet på upp till 850 personer. Harryskoncernen är etablerad i 43 städer.

Housemusik
Housemusik är elektronisk dansmusik som härstammar från klubbmiljön. Musiken kännetecknas av en rytmisk 4/4 takt och djupa basgångar. Till några av de största artisterna i genren räknas idag de svenska stjärnskotten Swedish House Mafia och Avicii, och den franske discjockeystjärnan David Guetta.

Vi erbjuder även intervjuer med Thomas Svanström, Jonas Vogel och med JoiaAgency’s DJs; Anna Cross, Oliver Ingrosso och Albin Myers. Det finns även möjlighet att ta del av marknadsundersökningen utförd på initiativ av Sliver.

Presspaketet innehåller ett flertal bilder, fotocredits och bildtexter.

Länk till bilder:

Länk till pressmeddelande:

För mer information eller frågor, tveka inte att kontakta oss!