Piratpartiet

Hovrätten dömer fildelare till 160 dagsböter

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 11:35 CEST

I dag kom hovrättens dom mot den person som i februari 2012 dömdes av Nacka tingsrätt för fildelning via The Pirate Bay och den privata torrenttrackern TorrentBytes. Hovrätten dömer fildelaren till 160 dagsböter á 50 kronor.

Den tilltalade har erkänt nedladdning av ett sextiotal filmer, men har hela tiden hävdat att uppladdningen skett i betydligt mer begränsad omfattning, då uppladdningen annars skulle ha begränsat möjligheten för onlinegaming.

Hovrätten valde att höja straffet från tingsrättens 150 dagsböter till 160 dagsböter, men avsaknaden av villkorlig dom innebär att det kommer att bli något svårare för polisen att göra husrannsakan i fildelningssammanhang.

-- Den fällande domen är naturligtvis tråkig och belyser behovet av en genomgripande uppdatering av upphovsrätten, säger partiets partiledare, Anna Troberg. Men, den betyder också att polisens svängdörr in i två miljoner svenska fildelares hem inte längre kommer att stå på vid gavel. Det är ett litet, men viktigt steg åt rätt håll.

Domen går att hitta på vårt ungdomsförbunds kampanjsajt http://www.5101.se som bevakar alla fildelningsrättegångar i Sverige.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.