HP

HP blir partner till Europas största gaminghall

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 10:30 CET

På fredag den 4 december öppnar HP och dataspelscafét Inferno upp dörrarna till Arbalet Cup Europe, Sveriges genom tidernas största counter- strike turnering*.  Det nya samarbetet skall fortsätta uppmuntra ungdomars kreativitet med hjälp av kraftfulla datorer och spännande projekt.

HP förser gamers med datorer med maximal prestanda

Inför eventet kommer HP att förse Infernos lokaler med 60 stycken HP Z400 arbetsstationer.  Några av värdens bästa lag kommer att kunna glädjas HP Z400 med bästa prestanda och tillförlitlighet i sin klass. Modellen är den första arbetsstationen med en processor som bygger på nästa generations Intel Microarkitektur och kan utrustas med de allra senaste Xeon-processorerna i 3500-serien. Dessa arbetsstationer är speciellt lämpliga för att klara av den krävande miljön i Infernos lokaler där datorerna används ofta.

Senare kommer HP också att leverera 15 stycken HP Z800 som ska stå på Infernos scen. HP Z800 är den kraftfullaste och mest utbyggnadsbara arbetsstationen i HPs utbud. HP Z800 främsta egenskaper är extrem snabbhet och styrka. Arbetsstationerna klarar av de mest extrema spelomgångar med deras enorma kapacitetkrav.

HP Z Workstation-serien bygger på Intels nya Xeon processor 5500 med integrerad minnesstyrenhet och Intel Turbo Boost Technology.

Utöver detta har alla HP Z- arbetsstationer ett mer effektivt nätaggregat, (85 %) som på Z800 kan bytas ut mot ett med 89 procents effektivitet, för att minska både strömförbrukning och onödig värmeutveckling. HP Z-serien är redan kvalificerad för ENERGY STAR 5.0.

HP kommer fortsättningsvis att introducera konsumentdatorer och andra produkter i Infernos lokaler.

*Besök Inferno och Arbalet Cup denna fredag:

Odengatan 60, T-bana Odenplan, Turneringen börjar kl 10 och pågår under hela helgen. Kontakt: ring 08-33 86 11 eller besök:  www.infernoonline.com

Ett samarbete som vill engagera ungdomar i en trygg miljö

På Inferno kan den spelintresserade hitta det mesta inom spel. Lokalerna är bland annat utrustade med de flesta PC spel och Playstation 3.  Inferno online ordnar även turneringar här.

Inferno tar ansvar för ungdomarna som besöker dem och erbjuder de som vill spela spel i en trygg miljö.

HP vill fortsätta stödja och uppmuntra spelarnas kreativitet genom effektfulla kampanjer.  Därför kommer HP uppmuntra ungdomarna att vara med och påverka projekten.

Vi arbetar för att ta fram den bästa gamingdatorn tillsammans med våra partners. HP har visat ett växande intresse för gaming och vi tror på ett bra samarbete” säger Samuel Agirman, Inferno onlines grundare

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johnny Kroneld, Marknadsansvarig HP Store, johnny.kroneld@hp.com,

Magnus Janson, Produktchef tunna klienter och arbetsstationer,

magnus.janson@hp.com, Tel: 08-52494540

Gunilla Lundqvist, Informationschef HP Sverige, gunilla.lundqvist@hp.com

Om HP

HP, världens största teknikföretag, förenklar den tekniska upplevelsen för konsumenter och företag med ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och IT-infrastruktur. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se <http://www.hp.se>

Vill du prenumerera på pressmeddelanden från HP via RSS, klicka här: www.hp.se/press/rss <http://www.hp.se/press/rss

© 2009 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.