HP

HP förstärker sin företagsportfölj med kraftfulla allt-i-ett och stationära datorer

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 13:49 CEST

Företagsdatorer som förenar prestanda och tillförlitlighet på ett nytt sätt och tillmötesgår kraven i den moderna affärsmiljön.

Stockholm, 12 juni, 2013 — HP lanserade under HP Discover i Las Vegas en bred portfölj stationära datorer som verkligen visar var marknaden är på väg inom det segmentet. HP är redan där och kommer kunna ge företagskunder kraftfulla och progressivt designade datorer som tillgodoser olika implementeringsscenarios och behov.

Med explosionen av nya mobila formfaktorer de senaste åren har stationära datorer fått en ny relevans på företagsmarknaden – med sin oövertäffbara kapacitet, flexibilitet och pålitlighet står fortsatt de stationära datorerna för nästan hälften av den globala PC-marknaden. HPs nya utbud erbjuder företagskunder de kraftfulla datorer som företagskunderna förväntar sig, med flera formfaktorer i slimmad design samt utrymmessparande allt-i-ett-datorer (AiO) som ger en rik multimediaupplevelse, de senaste säkerhetsprotokollen och pekskärmar som tillval. Dessutom har dessa nya datorer funktioner såsom portar för snabbladdning och HP Wireless Hotspot-mjukvara(1)  vilka spelar en avgörande roll vid kommunikation med mobila enheter, så att de kan fortsätta fungera som navet i organisationens produktivitet.

”Slutanvändarna behöver rätt datorer för att lyckas på jobbet. Och för att möta dessa behov krävs en kombination av datorkraft, produktivitet, managerbarhet och säkerhet”, säger Daniel Antonsson, produktchef för företagsdatorer på HP Sverige. ”HPs nya portfölj av företags-PCs tar de stationära datorerna till nästa nivå med otroligt kraftfulla och snygga enheter, den senaste tekniken för managerbarhet, pekskärmsgränssnitt samt säkerhetsteknologi för att hantera ett brett spektrum av behov och scenarier från såväl medarbetare som kunder.”

HP EliteOne/EliteDesk: Kraftfulla företagsdatorer möter elegant design
HPs EliteOne och EliteDesk 800-serierna är HPs mest kraftfulla allt-i-ett-datorer och stationära datorer för företag, med det bredaste utbudet av formfaktorer speciellt utformade för att passa hur företag arbetar idag. HP Elite 800-seriens datorer drivs med 4:e generationens Intel® Core™-processorer(2) för maximal prestanda och skarp grafik samt nya tillval för cache- och solid state-diskar för ännu snabbare tillgång till data och applikationer.(3)

De här allt-i-ett och stationära datorerna håller HP Elite klass vad gäller säkerhet och managerbarhet med lösningar för att skydda och hantera verksamhetskritisk information, datorerna i sig samt användaridentiteter med Intel vPro teknologi.(4)

HP är marknadsledande inom miljöområdet vad gäller PC-teknik. Den nya HP Elite-serien med allt-i-ett-datorer och stationära datorer fortsätter leverera på det löftet genom låg användning av halogen samt att flera av formfaktorerna kommer levereras till den svenska marknaden med nätaggregat som har 94 procents energieffektivitet.

HP Elite 800 serien innefattar:

• HP Elite One 800 är HPs mest kraftfulla, multimedia-fyllda allt-i-ett-dator med en elegant design som också är 23 procent tunnare och har ett Windows® 8 capacitive touch alternativ som tillval där glaset går ända ut till kanten för en dynamisk, interaktiv upplevelse.(5) Denna allt-i-ett-dator kommer med DTS Studio ljud och en HD-webbkamera för bästa ljud- och videoupplevelse. Användarna kommer att njuta av ergonomin i en 23-tumsskärm som är höj- och sänkbar samt med fällbart stativ som också kan roteras mellan stående eller liggande. DisplayPort med Multistream för upp till fyra externa digitala bildskärmar(6) och VESA väggmontering (7) för den ultimata utrymmesbesparingen. Den är designad för att samverka med de olika enheter som finns på en modern arbetsplats. HP EliteOne 800 gör det möjligt för användarna att snabbt ladda mobila enheter med snabbladdning genom USB-porten samt dela sin internetuppkoppling med upp till fem andra enheter med den medföljande HP Wireless Hotspot applikationen.(1)  Dessutom kan HPs strikta säkerhetsprotokoll ytterligare stärkas med den integrerade ”near-field communication” (NFC) funktionaliteten som finns som tillval och för funktioner som ger snabb och bekväm fildelning(8)  eller användarautentisering.(9)
  • HP EliteDesk 800-serien levererar kraftfull, pålitlig prestanda med olika alternativ för implementering i klientmiljön, uppbackade av HPs kompletta portfölj av säkerhets- och managerbarhetslösningar. De kommer finnas med antingen Windows 7(10) eller Windows 8 förinstallerat.(5)  HP 800-serien ger snabb tillgång till data med ett urval av mycket snabba och/eller självkrypterande hårddisk-alternativ samt möjlighet att ha en liten, löstagbar hårddisk där känsliga uppgifter kan lagras och sen tas ur och förvaras säkert.(3) Den nya designen med USB 3.0 på frontpanelerna gör att man snabbt kan koppla upp sig mot sina andra enheter. EliteDesk 800 finns tillgänglig i en rad olika utföranden:

–  HP EliteDesk 800 Tower som är en helt ny tower-design som tar mindre plats men har fullskalig utbyggbarhet. Den har också en PCI-kortplats som tillval och som garanterar bred kompabilitet med tidigare teknikinvesteringar.

–   HP EliteDesk 800 Small Form Factor har nu en tunn optisk enhet och fortsätter vara den mest efterfrågade formfaktorn av alla stationära datorer, eftersom den har prestandan, flexibiliteten och säkerheten som de flesta företagskunder önskar.

–  HP ElitDesk 800 Ultra-slim Desktop har en ultratunn design med tre videoutgångar där skärmarna antingen kan stå för sig själva eller fästas på HPs Integrated Work Center (IWC),(3) som ger samma yteffektivitet som en allt-i-ett-dator med flexibiliteten att byta skärm efter behov.

HP ProOne/ProDesk: Tillförlitlighet packeterad i hållbar, snygg design
HP ProOne och ProDesk 600-serierna erbjuder företag allt-i-ett och stationära datorer med den senaste designen och med ett urval av 4:e generationens Intel Core-processorer till ett överkomligt pris.(2) Varje enhet tillåter användare att enkelt möta vardagliga affärsbehov med ett urval av Windows 8, Windows 7 eller en mängd olika Linux-alternativ, HP Support Assistant verktyg och robusta HP Client Security applikationer för att skydda informationen, själva datorn och användaridentiteten. Produktiviteten ökar med HP ePrint(11)  för snabb och enkel trådlös utskrift samt DTS-ljud för hög ljudkvalitet.

HP Pro 600-serien består av:

• HP ProOne 600 är en företagsklassad allt-i-ett-dator som kombinerar en intelligent utformad och ytbesparande design med kraftfull och säker prestanda. Den har VESA monteringsalternativ(7)  för att spara arbetsyta och dess 21,5 tums skärm kan kombineras med upp till fyra ytterligare bildskärmar.(6) Som med HP EliteOne 800, kan HP ProOne 600 öka säkerheten med den integrerade NFC funktionaliteten för funktioner med Windows 8 som ”tap to share”.(8)
  • HP ProDesk 600-serien erbjuder de mest populära formfaktorerna och en lång och stabil livslängd, samtidigt som den tillgodoser vardagliga affärsbehov med prestanda och tillförlitlighet. Multitasking underlättas med solid-state diskar(3)  som finns som tillval och som håller filer och applikationer igång. HP ProDesk 600-serien finns i två olika chassi alternativ:

–  HP ProDesk 600 Tower har den optimala kombinationen av att ta mindre plats fullskalig utbyggbarhet.

–  HP ProDesk 600 Small Form Factors kompakta chassi frigör kritiskt utrymme på skrivbordet vilket underlättar för användarna att kunna fokusera på arbetet de har framför sig och liksom alla stationära PC-datorer från HP bidrar den till att minska energiförbrukningen eftersom den har ett nätaggregat med upp till 94 procent energieffektivitet på de modeller som finns på den svenska marknaden.

Pris och tillgänglighet(12)

HP EliteOne- och EliteDesk 800-serierna och HP ProOne- och ProDesk 600-serierna förväntas bli tillgänglig i EMEA i juli 2013.

HP EliteOne 800 touch rekommenderat pris från ca 10 490 SEK exkl. moms. HP EliteOne 800 rekommenderat pris från ca 8 690 SEK exkl. moms. HP EliteDesk 800-serien rekommenderat pris från ca ca 5 690 SEK exkl. moms. HP ProOne 600-serien rekommenderat pris från ca 6 290 SEK exkl. moms och ProDesk 600-serien rekommenderat pris från ca 5 290 SEK exkl. moms.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Antonsson, Produktchef stationära företagsdatorer HP Sverige,
+46 (0)76-859 28 96

Gunilla Lundqvist, Informationschef, HP Sverige
076-859 46 65, Gunilla.lundqvist@hp.com

För produkttester och bilder:
Daniel Larsson, Prat PR Porter Novelli för HP
070-475 52 20, Daniel.larsson@prat.se

www.hp.com/go/newsroom

Om HP

HP skapar nya möjligheter för tekniken att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, organisationer och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP lösningar som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att lösa kundernas behov. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

(1)  The wireless hotspot application requires an active internet connection and separately purchased data plan. While HP wireless hotspot is active, on-device applications will continue to work and will use the same data plan as the wireless hotspot. Wireless hotspot data usage may incur additional charges. Check with service provider for plan details. Requires Windows.
(2)  Multi-Core is designed to improve performance of certain software products. Not all customers or software applications will necessarily benefit from use of this technology. 64-bit computing on Intel architecture requires a computer system with a processor, chipset, BIOS, operating system, device drivers, and applications enabled for Intel 64 architecture. Processors will not operate (including 32-bit operation) without an Intel 64 architecture-enabled BIOS.  Performance will vary depending on hardware and software configurations. Intel’s numbering is not a measurement of higher performance.
(3)  Sold separately or as an add-on feature.
(4)  Some functionality of this technology, such as Intel Active management technology and Intel Virtualization technology, requires additional third-party software in order to run. Availability of future “virtual appliances” applications for Intel vPro technology is dependent on third-party software providers. Microsoft Windows required.
(5)  Not all features are available in all editions of Windows 8. Systems may require upgraded and/or separately purchased hardware, drivers and/or software to take full advantage of Windows 8 functionality. Additional information available at www.microsoft.com.
(6)  DisplayPort Multi-stream support through integrated graphics is planned to be available in August 2013. Support for up to three external displays is standard. Support for more than three displays requires optional discrete graphics solution, additional cables and may require DisplayPort multi-stream hub.
(7)  Mounting hardware sold separately.
(8)  NFC file sharing available with Windows 8.
(9)  NFC is planned to be available in August. NFC is an optional feature. Tap to share/pair feature requires Windows 8. NFC Authentication software solution is sold separately.
(10)  Not all features are in all editions of Windows 7. Systems may require upgraded and/or separately purchased hardware to take full advantage of Windows 7 functionality. Additional information available at www.microsoft.com/windows/windows-7/.
(11)  Requires an internet connection to HP web-enabled printer and HP ePrint account registration (a list of eligible printers, supported documents and image types, and other HP ePrint details is available at www.hp.com/go/eprintcenter). Requires optional broadband module.  Broadband use requires separately purchased service contract. Check with service provider for coverage and availability in your area.  Separately purchased data plans or usage fees may apply.  Print times and connection speeds may vary.
(12)  Estimated retail prices. Actual prices may vary.

Microsoft and Windows are U.S. registered trademarks of Microsoft Corporation. Intel and Core are trademarks of Intel Corporation in the U.S. and other countries.

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance, market share or competitive performance relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the competitive pressures faced by HP’s businesses; the development and transition of new products and services and the enhancement of existing products and services to meet customer needs and respond to emerging technological trends; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the protection of HP's intellectual property assets, including intellectual property licensed from third parties; integration and other risks associated with business combination and investment transactions; the hiring and retention of key employees; assumptions related to pension and other post-retirement costs and retirement programs; the execution, timing and results of restructuring plans, including estimates and assumptions related to the cost and the anticipated benefits of implementing those plans; the resolution of pending investigations, claims and disputes; and other risks that are described in HP’s filings with the Securities and Exchange Commission, including HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2012.  HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.