HP

HP förvandlar datacenter till affärstillgångar med ny tjänst

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 09:37 CEST

Genom en anpassningsbar infrastruktur som tjänst blir det möjligt att snabbt förändra resursutnyttjandet i datacentret så fort verksamheten kräver det och göra it till en möjliggörande tillgång.

Stockholm den 23 september 2008 - HPs nya tjänst, Adaptive Infrastructure as a Service, hjälper outsourcing-kunder att gå över till nästa generations datacenter. I ett anpassningsbart datacenter kan resurser, som till exempel datakraft, flyttas i realtid då verksamheten kräver det, vilket förbättrar både den operationella effektiviteten och hjälper till att sänka kostnader. Den nya tjänsten baseras på HPs erfarenhet från att bland annat ha omvandlat sitt eget datacenter.

- HP har själva gått igenom en process där vi moderniserat våra datacenter. Kunderna kan känna sig trygga med att vi vet vad som krävs för att omvandla datacentret till en tillgång och konkurrensmässig fördel. Våra datacentertjänster hjälper till att skapa en dynamisk miljö för verksamheter, säger Magnus Silfverberg, ansvarig för outsourcingtjänster på HP.

Anpassningsbar infrastruktur som tjänst (Adaptive Infrastructure as a Service)
Med HP Adaptive Infrastructure as a Service kan företag anpassa storleken på sin infrastruktur och betalar bara för vad de behöver. HP Adaptive Infrastructure as a Service levereras genom en automatiserad process som ger kunden tillgång till den kapacitet de behöver, nya anpassningar går att genomföra på ett par timmar, vilket drar ner både de risker och kostnader som vanligtvis associeras med en modernisering av infrastrukturen.

Tjänsten levereras från datacenter som ägs och hanteras av HP och erbjuder en optimerad plattform för Microsoft Exchange, SAP och andra affärskritiska applikationer.

Med HP Adaptive Infrastructure as a Service ägs och hanteras alla tillgångar av HP. Kunden får mer flexibilitet eftersom de inte behöver låsa upp kapital genom att göra investeringar i traditionell infrastruktur samtidigt som tjänstenivåerna förbättras. HP Adaptive Infrastructure as a Service inkluderar hantering av applikationer, från testmiljö till drift, infrastrukturhantering och provisionering med fördefinierad hårdvara och operativsystemmjukvara.

Syngenta minskade risken och kostnaderna
Syngenta är ett världsledande företag inom "agribusiness". De har skrivit ett femårigt avtal med HP där de kommer att använda sig av tjänsten Adaptive Infrastructure as a Service för att omvandla sina nuvarande infrastrukturbaserade tjänster till prenumerationstjänster för att de bättre ska följa affärsprocesserna.

- Vi valde HPs Adaptive Infrastructure as a Service så att vi snabbare kan modernisera både infrastruktur och applikationer, med lägre risk och kostnad. Vi gillar också de ekonomiska fördelarna; vi kan ta upp våra infrastrukturtjänster som en omkostnad snarare än att göra kapitalinvesteringar, säger Martin Walker, global CIO på Syngenta.

En av de viktigaste delarna av femårsavtalet med HP är att Syngentas tekniska miljö kommer att omvandlas till en virtualiserad tjänsteorienterad miljö. Tjänster som e-posthantering och e-business kommer att erbjudas i den framtida miljön vid sidan av databashantering, serverdrift, lagringsdrift och drift av SAP. HP kommer att leverera infrastruktur, hantering och support som tjänst till cirka 160 av Syngentas kontor i 90 länder.

Läs mer här: http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2008/080922a.html

Magnus Silfverberg, ansvarig för HPs outsourcingavdelning, tel: 08-524 959 30
Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige, tel: 08-524 90400

Om HP
HP, världens största teknikföretag, erbjuder skrivare, datorer, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur som förenklar den tekniska upplevelsen för alla sina kunder, allt från hemanvändare till de största företagen. HP slutförde förvärvet av EDS den 26 augusti 2008. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se.

Vill du prenumerera på pressmeddelanden från HP via RSS, klicka här: www.hp.se/press/rss