HP

HP ger amatörfotografer chansen att ställa ut sina verk

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 10:18 CET

Amatörfotografer från hela världen kan ladda upp fotografier – den interaktiva utställningen visas parallellt på webben.

HP och Musée D’Elysée i Lausanne, Frankrike, uppmuntrar digitalfotografer från hela världen att ställa ut sina verk. Under utställningen ”We Are All Photographers Now” (”Vi är alla fotografer”) som pågår mellan den 8 februari och den 20 maj 2007 hjälper HPs digitala fototeknik allmänheten att använda sin kreativitet till att bli utställande artister genom att ladda upp sina foton på www.allphotographersnow.ch.

Under utställningen kommer alla de tusentals fotografier som laddats upp på webbsidan att visas upp i ett bildspel. Bilderna kommer också att fångas av en webbkamera och skickas tillbaka till deltagarna, vilket kan göra utställningen till den största interaktiva fotoutställningen någonsin. Utställningen kommer också att vara tillgänglig på webbsidan så att vem som helst kan se den.

Total demokrati
HPs teknik kommer att användas för att göra bilderna levande genom att förvandla dem till vackra, klara, proffsiga fotografier. Varje vecka samlas 150-200 fotografier som skrivs ut på ett stort ark med en HP Designjet Z300-skrivare som finns installerad på museet. Skrivaren, som tagits fram för den grafiska industrin, skapar vackra kvalitetsutskrifter med lång livslängd.

Varje vecka visas dessa foton upp som en dynamisk utställning, medan en kopia behålls för museets samling. Från digitalfoto till officiellt konstföremål – HPs digitala teknik demokratiserar fotografering.

Alla som går på utställningen kommer också att kunna skapa ett permanent minne från sitt besök genom att använda HPs utrustning. Det kommer att finnas digitalkameror, trådlösa skrivare och arbetsstationer från HP på plats för att besökarna ska kunna ta sina egna foton, skriva ut dem och ladda upp dem till ett digitalt album på HPs sajt Snapfish – eller till museet.

Total frihet
– Gränserna mellan vad som är konst och vad som bara är amatörfotografier suddas ut tack vare digital teknik. Precis som en bloggare kan komma före tidningar med en viktig story är amatörfotografer ofta de som tar de mest fascinerande fotografierna. – På HP har vi en vision om att ge alla frihet att göra vad de vill med sina fotografier – från att skriva ut dem hemma till att dela dem med resten av världen, säger Maria Augustsson, produktchef för bild- och utskriftslösningar mot konsument och småföretag på HP.

Ytterligare information
Maria Augustsson, produktchef för bild- och utskriftslösningar mot konsument och småföretag på HP, telefon: 08-524 938 24

Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige, tel: 08-524 94 665

Om HP
HP fokuserar på att förenkla den tekniska upplevelsen för alla sina kunder – från hemanvändare till de största företagen. HP är ett av världens största it-företag, med en portfölj som spänner över skrivare, datorer, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur. Fram till den 31 oktober, 2006, uppgick HPs omsättning, under de senaste fyra kvartalen, till 91,7 miljarder dollar. Mer information om HP (NYSE, Nasdaq: HPQ) finns på www.hp.se.

(1) www.snapfish.se