HP

HP hjälper företag och mobila proffs att minska sin miljöpåverkan med pålitliga, snabbare datorer – lanserar första Minin med touchscreen

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 14:32 CET

Stockholm, Sverige, 28 januari 2010 – HP lanserade idag en ny serie av kraftfulla stationära och bärbara datorer och skärmar. De är utformade för att möta de prestanda- och pålitlighetskrav som professionella användare ställer, samtidigt som de underlättar för företag att bli effektivare och minska sin miljöpåverkan. HP utökade också sin prisbelönta serie av mobila produkter genom att lansera den första Minin med touchscreen.

Några av produkterna som presenterades:

—        HP EliteBook 8440 p och 8540 p/w, två laptop-serier som innehåller den senaste mobila teknologin. De är konstruerade för att klara den amerikanska militärens hårda MIL-STD 810G-standard(2) för vibration, damm, fuktighet, altitud samt höga och låga temperaturer. De är även fria från brominerade flamskyddsmedel och PVC (förutom i nätadaptern och WWAN-modulen).(1)

—        HP Compaq 8100 Elite, en serie av stationära datorer som innehåller innovativa energisparande teknologier som bidrar till att minska elförbrukningen.

—        HP Notebook Projection Companion, en kompakt projektor som använder en kvicksilverfri LED-ljuskälla och som inte är större än 9x11cm och bara väger 420 gram.

—        HP Z200, en arbetsstation som är utformad för att möta användarnas prestanda-, pålitlighets och expansionsbehov – verktyg för test av certifierade applikationer, samverkan samt optimering medföljer. Med HP Z200 utökas HPs prisbelönta Z-serie av arbetsstationer med en ny och extremt prisvärd arbetshäst.

—        HP Mini 5102, HPs första netbook med touchscreen som är skapad för såväl proffs som studenter. Dess hölje är helt i metall och finns i färgerna svart, rött eller blått, och en mängd funktioner ingår, till exempel ansiktsigenkänning för enkel inloggning på Windows och lösenordsskyddade webbplatser.

“HP fortsätter överträffa kundernas förväntningar med en rad affärsprodukter som är designade med såväl miljön som produktiviteten för ögonen,” säger Charl Snyman, vice president och general manager, HP Personal Systems Group, Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). “Fantastisk design, energisparfunktioner och effektivare, snabbare produkter gör att kunderna tryggt kan välja HPs produkter för att nå större framgång i en alltid lika konkurrensutsatt affärsvärld.”

Produktpresentationerna är ett led i en serie lanseringar som kommer fortsätta de kommande månaderna och som kommer ge företag ett brett utbud av produkter som kan ersätta deras åldrande maskinparker.

Affärsdatorer som tar miljöhänsyn

HP Compaq 8100 Elite är en serie stationära datorer som har 89-procentigt energieffektiv eltillförsel, stöd för elsparteknologi som exempelvis SSD:er, samt HPs elhanteringslösningar med vars hjälp man kan sänka sin elförbrukning och sina elkostnader.(4) Serien är EPEAT Gold-registrerad och ENERGY STAR-certifierad, och eltillförseln är klassad som 80 PLUS Gold.(5) Om man använder Microsofts operativsystem, till exempel Windows 7(6) och framtida Intel® CoreTM eller Core vPro-processorer, så erbjuder HP Compaq 8100 Elite-serien snabbare, flerkärning teknologi som möjliggör intelligent optimerade prestanda som kan hantera de flesta företags arbetsbördor.

Tåliga laptops för smarta, mobila proffs

HP har uppdaterat några av modellerna i sin prisbelönta HP EliteBook-serie, och låtit sig inspireras av flygplansdesign.

—        HP EliteBook 8540w, en mobil arbetsstation, har en finish i anodiserad aluminium med ett hölje i magnesiumlegering, vilket gör den oerhört stryktålig och skyddar såväl över- som undersidan mot den mest hårdhänta behandling.

—        HP EliteBook 8440p och HP EliteBook 8540p behåller den klassiska finishen i platina/anodiserad aluminium och hölje i magnesium.

Beroende på modell erbjuder HP EliteBooks stora valmöjligheter, till exempel mellan Unified Memory Architecture (UMA) och NVIDIA-grafikkort; mellan Intel Core i7-processorer(7) och framtida Intel Core / Core vPro-processorer; eller mellan HD och HD Plus-bildskärmar.(8) Den nya HP EliteBook 8540w säljs med HP SkyRoom,(9) förinstallerat, en prisvärt lösning för HD-videokonferenser med vars hjälp man kan mötas ansikte mot ansikte i realtid. Företaget presenterade också två nya tillskott till HP ProBook b-serien. HP ProBook 6440b och HP ProBook 6540b är tänkta för företagskunder som är ute efter en prisvärd kombination av affärskritiska och innovativa funktioner i bärbart format. HP ProBook b-datorerna är utrustade med Intel-processorer och säljs med högupplösta(8), LED-bakbelysta 14- eller 15.6-tumsskärmar; de är idealiska för användare som behöver kraftfulla och pålitliga datorer.

De nya laptop-serierna HP EliteBook och HP ProBook är utrustade med HP QuickWeb, med vilken man kan ta sig ut på nätet på några få sekunder när datorn är igenfälld; HP QuickLook3, med vars hjälp man kan titta på och redigera e-post, kalender och kontakter utan att behöva starta upp datorn;(10) HP Power Assistant, som hjälper till att mäta och hantera datorns och dess komponenters energiåtgång;(4) samt spill-resistenta tangentbord med avrinning.

Dessutom kommer HP Long Life Battery, med en livstid på upp till tre år(11) – mer än dubbelt så långt som de flesta litium-jonbatterier – vara ett tillval på de nya HP EliteBook-datorerna. Denna nya teknologi reducerar den allmänna batteriförbrukningen genom att datorn behöver färre batterier under sin livstid.

HP Notebook Projection Companion är ett idealt laptop-tillbehör för mobila användare som vill göra ett stort intryck. Projektorn är endast 9x11cm stor och väger bara 420 gram, men kan projicera en bild på upp till 60 tum på 259 centimeters håll. Eftersom projektorn använder LED med upp till 10,000 timmars livstid (fem år vid genomsnittlig användning) behöver man sällan byta lampor eller andra delar, vilket minskar totalkostnaden under projektorns livstid.

Prisvärd prestanda med HPs nya arbetsstation

HP Z200 utökar HPs utbud av arbetsstationer och är idealisk för ingenjörer och designers som använder AutoCAD, fotografer som använder Adobe Photoshop® samt kontorsanvändare som använder krävande applikationer.

HP Z200 baseras på arbetsstationsklassad arkitektur, design och mjukvarucertifiering. Den utnyttjar Intels allra senaste teknologi och innehåller antingen tvåkärniga processorer baserade på nästa generations Intel-processorer, eller fyrkärniga processorer baserade på Intels företagsklassade Intel Xeon® 3400-serie. Liksom alla HPs Z-arbetsstationer är HP Z200 en flexibel arbetsstation med ett stort antal valmöjligheter i Windows eller Linux, samt ett omfattande utbud av certifieringar från oberoende programvaruleverantörer (ISV).

HP presenterade också programvaran HP Performance Advisor, vilken fungerar som en personlig systemingenjör och uppdaterar arbetsstationens inställningar och drivrutiner, och på så sätt säkerställer optimala prestanda, maximal stabilitet och ökad allmän produktivitet. HP Performance Advisor finns endast till HPs arbetsstationer och levereras förinstallerad på HP Z200 utan extra kostnad. Alla HPs Z-arbetsstationer levereras också med HP SkyRoom.(9)

HP lanserade även HP ZR22w och HP ZR24w, två bildskärmar med exceptionella prestanda för program med stora grafiska krav. Bildskärmarna är idealiska att använda med arbetsstationerna i Z-serien, och finns tillgängliga i storlekarna 21.5 respektive 24 tum. De innehåller IPS Panel-teknologi, täcker 96 procent av sRGB-spektrat och kan visa 16.7 miljoner färger, allt till ett rimligt pris. HP ZR22w är ENERGY STAR 5.0-certifierad och bägge bildskärmarna levereras med ett ställ som är justerbart i åtta led.

HP Mini 5102

HP Mini 5102 är en stryktålig netbook som väger från 1.2 Kg och är designad för både rörliga proffsanvändare och studenter.(12) Datorn finns i två versioner, standard och med touchscreen, och har en robust men lätt bildskärmsram i anodiserad aluminium med svart, röd eller blå finish.(13) Datorn kan också fås med ett handtag som gör den lätt att bära.

Touchscreen-versionen hjälper användaren att jobba snabbare och mer intuitivt, genom att ge valfrihet mellan olika inmatningsmetoder. Med mulitouch-gester, fingerknackningar och svep över skärmen kan användaren navigera genom applikationer och menyer(13) eller få tillgång till information och webbplatser.(14)

HP Mini 5102:s tangentbord är behagligt att använda när man skriver epostmeddelanden, chattar eller använder andra text-baserade applikationer.(14) Tangentbordet, vars storlek är 95% av ett normalt skrivbord och som är utrustat med touchpad, klarar sig väl i jämförelse med mindre tangentbord på konkurrenternas motsvarande datorer.

Att logga in i Windows och på olika webbplatser går snabbt och enkelt med HPs Face Recognition for Protect-verktyg. Man använder helt enkelt HP Minis 2‑megapixelkamera för att logga in.

HP Mini 5102 är också utrustad med den senaste Intel Atom™ N450-processorn,(15) åtskilliga möjligheter för uppkoppling, bland annat mobilt bredband,(14) samt en stor 10.1-tums LED-skärm med antingen WSVGA- eller HD-upplösning(8).

Användaren kan välja mellan ett lättare, fyrcelligt batteri eller ett uthålligare, sexcellsbatteri. Sexcellsbatteriet räcker till upp till 11 timmars drift.(16)

Priser och tillgänglighet(17)

—        HP EliteBook- och HP ProBook-datorerna kostar från 8 170 SEK respektive 11 521 SEK exkl moms, och förväntas börja säljas i EMEA i februari.

—        HP Compaq 8100 Elite kostar från 6500 SEK exkl moms och förväntas finnas tillgänglig i EMEA från och med 1 februari.

—        HP Z200 kostar från 7 500 SEK exkl moms och förväntas finnas tillgänglig i EMEA från och med 1 februari.

—        HP ZR22w och HP ZR24w kostar från 2 800 SEK exkl moms respektive 3 400 SEK exkl moms och förväntas finnas tillgängliga i EMEA från och med 1 mars.

—        HP Notebook Projection Companion kostar från 4 600 SEK exkl moms och förväntas finnas tillgängliga i EMEA från och med 1 februari.

—        HP Mini 5102 kostar från 3970 SEK exkl moms och förväntas finnas tillgängliga i EMEA från och med 1 februari.

Mer information om produkterna, inklusive produktspecifikationer och bilder, finns på www.hp.com/personal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jenny Gustavsson, Produktchef bärbara företagsdatorer, Tel: 08-524 968 39

Magnus Janson, Produktchef tunna klienter och arbetsstationer, Tel: 08-524 945 40

Stefan Jeleby, Produktchef tillbehör, Tel: 08-524 945 50

Gunilla Lundqvist, Informationschef HP Sverige, Tel: 08-524 90 400

HP och miljön

I decennier har HPs miljöarbete varit branschledande. HP är pådrivande när det gäller företags miljöarbete genom sitt HP Eco Solutions-program, vilket omfattar produktdesign, återanvändning och återvinning, liksom el- och resurseffektivisering. HP uppmuntrar branschen att agera genom att ställa höga miljökrav i sin verksamhet och leveranskedja, genom att tillhandahålla praktiska lösningar som gör det enklare för kunder att minska sin miljöpåverkan, samt genom sin forskning om hållbarhetslösningar som främjar en kolsnål ekonomi. Mer information finns på www.hp.com/ecosolutions.

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknologi att göra en positiv insats för människor, företag och samhälle. HP, världens största teknikföretag, har ett utbud som täcker utskrifter, persondatorer, mjukvara, tjänster samt IT-infrastruktur. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

Not för redaktörer: Mer nyheter från HP, inklusive RSS-länkar, finns på http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/.

(1)      HP:s EliteBook-datorer är fri från brominerade flamskyddsmedel (BFR) och PVC, förutom i nätadaptern och WWAN-modulen, vilket uppfyller kraven på att kallas "BFR/PVC-fri" enligt "iNEMI Position Statement on the 'Definition of Low-Halogen' Electronics (BFR/CFR/PVC-Free)." Plastdelarna innehåller <1000 ppm (<0,1%) bromin (om Br-källan är från BFR) och <1000 ppm (<0,1%) klorin (om Cl-källan är från CFR eller PVC eller PVC-kopolymerer). Alla tryckta kretskort (PCB) och substratlaminat innehåller totalt <1500 ppm (<0,15%) bromin/klorin, och max 900 ppm (0,09%) av endera ämnet. Delar som ersätts efter köpet är inte garanterat BFR-/PVC-fria.

(2)      Testerna var inte ämnade att demonstrera lämplighet för kontrakt hos USA:s försvarsdepartement eller för militärt bruk. Testresultaten garanterar inte framtida prestanda under dessa testförhållanden.

(3)      Helt och hållet förpackat i återvunnet förpackningsmaterial, som är återvinningsbart till 100 procent.

(4)      El- och kostnadskalkyler är endast beräkningar. Det faktiska resultatet beror på variabler som inkluderar information tillhandahållen av användaren, hur länge datorn är ställd i olika förbrukningslägen (på, standby, viloläge, av), hur länge datorn drivs via batteri respektive nätuttag, hårdvarukonfiguration, variabel el samt elleverantör. HP råder sina kunder att använda informationen som HP Power Assistant rapporterar endast som referens, och att validera dess inverkan på miljön. Miljökalkylerna baseras på U.S. EPA eGrid 2007-statistik som återfinns på www.epa.gov/egrid/. Regionala resultat varierar.

(5)      80 Plus Gold-utmärkelsen utdelades av organisationen 80 Plus.

(6)      Uppgraderad och/eller separat inköpt hårdvara och/eller en DVD-spelare kan krävas för att installera Windows 7 och fullt utnyttja Windows 7:s funktionalitet. Mer information finns på www.microsoft.com/windows/windows-7/.

(7)      64- bitarsläge på Intel-arkitektur kräver ett datorsystem med processor, chipset, BIOS, operativsystem, drivrutiner samt applikationer som klarar av Intel 64-arkitekturen. Processorer fungerar inte utan ett BIOS anpassat för Intel 64-arkitektur (inte heller i 32-bitarsläge). Prestanda varierar beroende på hårdvara och mjukvara. Se www.intel.com/info/em64t. Fyrkärniga processorer (Quad Core) är utformade för att förbättra prestanda på parallellprogrammerad mjukvara och hårdvarumedvetna, multitaskande operativsystem, och kan kräva lämplig systemmjukvara för att kunna utnyttjas fullt ut. Alla kunder och mjukvaruapplikationer kommer inte nödvändigtvis dra nytta av denna teknologi. Intels numrering är inte ett mått på högre prestanda.

(8)      Högupplöst innehåll krävs för att se HD-bilder.

(9)      SkyRoom är förinstallerat på samtliga arbetsstationer; licens och internetuppkoppling krävs. 90-dagars testversion för HP EliteBook p-datorer.

(10)   Tillgängligt till Windows XP, Windows Vista eller Windows 7-baserade system; inget stöd för viloläge. Uppstartstiden varierar beroende på systemkonfiguration. För att aktivera funktionen, ta ur batteriet och återstarta datorn. HP QuickLook 3 på HP ProBook s-datorer kräver konfiguration med Intel och DDR3 eller AMD och DDR2. QuickWeb finns inte på HP ProBook-datorer eller HP Mini-datorer.

(11)   Treårig begränsad garanti eller 1000 cykler. Battericyklerna innebär det totala antalet upp-/urladdningar ett batteri kan ge innan det inte längre kan laddas till en rimlig nivå. Mer information finns på http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&objectID=c00596784. Säljs separat eller som tillval.

(12)                       Faktisk vikt varierar beroende på konfiguration

(13)   Graden av touch-stöd varierar beroende på operativsystem. HP planerar att göra touchfunktionerna på Mini 5102 tillgängliga i mitten av mars.

(14)   Mobilt bredband kräver separat inköpt kontrakt med leverantör av trådlös uppkoppling. För mer information om lokal tillgänglighet och täckning, kontakta leverantörerna.

(15)   Intels numrering är inte ett mått på högre prestanda.

(16)   Batteriets livslängd beror på produkt, modell, konfiguration, antalet applikationer som är igång, funktioner samt energisparinställningar. Batteriets maximala kapacitet kommer minska över tiden och genom användning. Mer information finns på MobileMark07 Battery Benchmark: www.bapco.com/products/mobilemark2007.

(17)   Beräknade priser. Faktiska priser kan komma att variera.

Microsoft, Windows and Windows Vista are U.S. registered trademarks of Microsoft Corporation. ENERGY STAR is a registered mark owned by the U.S. government. Intel, Intel Core and Intel Xeon are trademarks of Intel Corporation in the U.S. and other countries. Adobe Photoshop is a trademark of Adobe Systems Incorporated.

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance or market share relating to products and services; anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the achievement of expected results; and other risks that are described in HP’s Quarterly Report on Form 10-Q for the fiscal quarter ended July 31, 2008 and HP’s other filings with the Securities and Exchange Commission, including but not limited to HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2007. HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice.

The only warranties for HP products and services are set forth inn the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be constructed as constructing an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.