HP

HP lanserar Pavilion 14 Chromebook - MultiOS ger kunderna fler alternativ

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2013 09:00 CEST

Stockholm, Sverige, 9 april 2013 — Idag meddelar HP att deras första Chromebook kommer att finnas tillgänglig i Sverige i maj. Chromebooken breddar företagets omfattande portfölj av PC och utökar sin multi OS-strategi för att kunna erbjuda kunderna fler valmöjligheter.

HPs Pavilion 14 Chromebook har en skärm som är 35 procent större än de flesta Chromebooks(1) på marknaden idag. Den ger en snabb och enkel tillgång till en mängd Google-upplevelser med populära produkter som Google Search, Gmail, YouTube, Google Drive och Google+ Hangouts för videochattar med flera personer, såväl som tillgång till appar via Chrome Web Store.(1) Chromebookens 14 tums design ger den perfekta balansen mellan mobilitet och komfort, samtdigt som HPs BrightView skärm gör den lätt att både se och surfa på.

HP Pavilion 14 Chromebook kompletterar HPs PC portfölj som ett utmärkt PC-komplement i hemmet.

Google’s Chrome OS är intressant för en växande kundkrets, säger Staffan Sjöberg, Produktchef för konsumentdatorer på HP i Sverige. Med HPs Chromebook får kunderna ut det bästa av Googles möjligheter på en fullstor bärbar dator och med HPs support och service.

Snabb tillgång till det digitala livet

Med HP Pavilion 14 Chromebook kan kunderna enkelt och snabbt komma åt Googles applikationer, sociala nätverk, webbsidor(1) och annat innehåll som t ex foton och dokument. En kontinuerlig och automatisk uppdatering av applikationerna och Chrome OS gör att mjukvaran och säkerheten enkelt hålls aktuell.

HP Pavilion 14 Chromebook drivs med en Intel® Celeron® processor och Intel high-definition (HD) grafik,(2) och har en 16 GB SSD-disk för snabb uppstart. Extra hårdvara skyddar känslig data mot obehöriga genom en inbyggd Trusted Platform Module (TPM), så kunderna kan känna sig trygga med att personlig information alltid är skyddad. HP Pavilion 14 Chromebook väger strax under 1.8 kg.(3)

En fullständig uppsättning portar inkluderar HDMI, 3x USB 2.0, ethernetuttag och ett kombinerat headset och mikrofonuttag gör att man kan få snabb och enkel förbindelse med bildskärmar och andra tillbehör. Med inbyggt trådlöst nätverk och Bluetooth är anslutningsmöjligheterna utmärkta.

HP Pavilion 14 Chromebook har en HP Imprint design i glänsande svart, 4 GB minne och löstagbart batteri. En HP TrueVision HD Webkamera(2) erbjuder perfekt bildupplevelse även i svagt ljus.

Med 100 GB fritt lagringsutrymme på Google Drive under två år,(4) (5) kan kunderna få tillgång till sina foton, data mm via vilken internetuppkopplad enhet som helst – oavsett om de är hemma eller på språng. Dessutom kan användare besöka Chrome Web Store för att skräddarsy sin HP Chromebook genom att ladda ner appar för arbete eller nöje.

Pris och tillgänglighet

HP Pavilion 14 Chromebook finns tillgänglig i Sverige i maj hos Elgiganten, Dustin och Komplett till ett ungefärligt pris på 2 990 kronor inkl moms(6). Fler partners kan bli aktuella.

Ytterligare information om HP Chromebook hittar du på www.hp.com/go/chromebook.

Staffan Sjöberg, Produktchef för konsumentdatorer, HP Sverige
076-859 4814, staffan.sjoberg@hp.com

Gunilla Lundqvist, Informationschef, HP Sverige
076-859 46 65, gunilla.lundqvist@hp.com

För produkttester och bilder
Daniel Larsson, Prat PR Porter Novelli för HP
070-475 52 20, daniel.larsson@prat.se

www.hp.com/go/newsroom

Om HP
HP skapar nya möjligheter för tekniken att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, organisationer och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP lösningar som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att lösa kundernas behov. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com

(1)Internetabonnemang krävs och är inte inkluderat.

(2)High-definition-material krävs för att man ska få high-definition bilder.

(3)Vikten kan variera beroende på konfiguration.

(4)100 GB med lagringsutrymme i två år ingår utan extra kostnad från dagen man anmäler sig för att utnyttja erbjudandet.

(5)Ytterligare information om lagringsmöjligheterna finns på Googles webbsajt: www.google.com/drive.

(6)Uppskattat marknadspris, priset kan variera.

Intel and Celeron are trademarks of Intel Corporation in the U.S. and other countries.

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance, market share or competitive performance relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the competitive pressures faced by HP’s businesses; the development and transition of new products and services and the enhancement of existing products and services to meet customer needs and respond to emerging technological trends; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the protection of HP's intellectual property assets, including intellectual property licensed from third parties; integration and other risks associated with business combination and investment transactions; the hiring and retention of key employees; assumptions related to pension and other post-retirement costs and retirement programs; the execution, timing and results of restructuring plans, including estimates and assumptions related to the cost and the anticipated benefits of implementing those plans; the resolution of pending investigations, claims and disputes; and other risks that are described in HP’s filings with the Securities and Exchange Commission, including HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2012.  HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.