HP

HP lanserar skrivarlösningar – varav flera branschnyheter – som förvandlar utskriftsfunktioner till lösningar för digitalt innehåll

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 10:39 CEST

Stockholm, oktober, 2010 – HP lanserar ett stort antal skrivarnyheter varav flera branschnyheter som avsevärt förbättrar kundernas hantering av sitt digitala material.
De nya lösningarna är till för att hjälpa alla kunder – konsumenter och företag av alla storlekar – att lättare hantera och få tillgång till digitalt innehåll. Med en enkel knapptryckning kan information från papper konverteras till digitalt, samt att annars svåråtkomlig information på företaget göras tillgänglig.

“HP har släppt lös uppfinningsrikedomen och än en gång förverkligat framtidsvisioner”, säger Andreas Granath, chef för HPs Imaging and Printing Group i Sverige. “Vi har förändrat flödet av innehåll för alla kunder, så att de nu kan nå, dela, skriva ut och hantera digitalt material i princip närsomhelst och varsomhelst.”

Bland nyheterna:
—    Nya Internetuppkopplade, molnanslutna skrivare inom HP Photosmart-, Officejet-, LaserJet- och Designjet-modellerna.
—    Nya produkterna frigör miljarder sidor genom möjligheten att skriva från mobila enheter;
—    Ny banbrytande teknik: HP FutureSmart Firmware och HP Open Extensibility Platform, gör det möjligt för företag av alla storlekar att använda både befintlig som framtida tredjeparts- och arbetsflödeslösningar på hårdvara från 2005.(2)

Erbjudanden för den uppkopplade konsumenten
HP lanserar två skrivare som är designade för att hjälpa Internetuppkopplade konsumenter att nå och skriva ut digitalt material. Företaget har dessutom gjort det enklare att skriva ut från mobila enheter genom att erbjuda HP ePrint(3) på alla nya HP Photosmart-skrivare, samt direktutskrifter från Apple iPad, iPod touch och iPhone med iOS 4.2. (4)
—    HP Photosmart eStation All-in-One kombinerar alla funktioner hos en HP eAll-in-One med webbsurfmöjlighet och tillgång till HPs utskriftstillämpningar och widgets – plus en löstagbar, 17,8 cm färgpekskärm som gör det lättare att röra sig hemma.(5,6) Med en enda pekning får användaren tillgång till specialanpassat material från Yahoo!, Yahoo! Mail, Yahoo! Messenger, Yahoo! Search och Yahoo! Weather direkt via skärmen. Man kan också faxa utan att behöva en telefonanslutning.(5) HP Photosmart eStation, är ENERGY STAR®-certifierad, är för närvarande tillgänglig i utvalda länder däribland Sverige.
—    HP ENVY100 e-All-in-One är en elegant och smidig skrivare som är designad för att smälta in i det moderna hemmet. Den är dessutom utrustad med en högupplöst pekskärm, tyst mekanik och automatisk arksamlare. HP ENVY100 e-All-in-One är ENERGY STAR-certifierad och är världens första PVC-fria skrivare.(7) Skrivaren förväntas bli tillgänglig i utvalda EMEA-länder, och däribland Sverige, under nästa månad.
—    Några av de nya utskriftstillämpningar(8) som kommer släppas i höst till HPs eAll-in-One Photosmart-skrivare: France 24 och Reuters med de senaste internationella nyheterna; Bing Maps med kartor och körinstruktioner; Facebook för att skriva ut foton direkt från Facebook-konton.
Mer information om HPs Photosmart e-All-in-One-serie finns på http://www.hp.com/go/innovationsummit HPs skrivare understöds av företagets prisbelönta supporttjänst HP Total Care, såväl under som efter garantitiden.

Mer information om HPs utbud av HP Photosmart-skrivare med ePrint-funktioner finns i ett separat pressmeddelande.

HP hjälper små och medelstora företag att göra affärer närsomhelst, varsomhelst

HPs nya utbud av uppkopplade skrivare för små och medelstora företag gör det enkelt att komma åt HPs utskriftstillämpningar,(8) dela information och skriva ut(3) var man än befinner sig.
—    Multifunktionsskrivaren HP LaserJet Pro CM1415fnw Color MFP är HPs första LaserJet-skrivare som kan skriva ut från webben och från mobila enheter. (9,10) Den har en nio centimeter stor färgpekskärm, med vars hjälp användaren kan skriva ut, skanna, kopiera och faxa. Skrivaren kan nätverksanslutas trådlöst eller via kabel. Skrivaren kommer att få stöd för HP ePrint och utskriftstillämpningar i vinter.
—    Med hjälp av HP Officejet Pro 8500A e-All-in-One-serien kan småföretag göra proffsiga färgutskrifter, marknadsföringsmaterial och affärsdokument, allt till en kostnad som är upp till 50 procent lägre per sida och en elförbrukning som är upp till 50 procent lägre jämfört med de flesta laserskrivare.(11) Serien finns tillgänglig nu.
—    HP Officejet 7500A Wide Format e-All-in-One levererar färgdokument av proffskvalitet till den lägsta kostnaden per sida jämfört med andra bläckskrivare i samma klass, för papperstyper och storlekar upp till A3+.(12) 7500A innehåller integrerade trådbundna och trådlösa nätverksfunktioner, vilket gör det möjligt att dela skrivaren mellan flera datorer(3) Skrivaren har en sex centimeter stor färgpekskärm. Skrivaren finns tillgänglig nu.
—    Med den kabelanslutna och trådlösa(6,13) HP Officejet 6500A e-All-in-One-serien kan användaren skapa färgdokument av proffskvalitet, till den lägsta kostnaden i sin klass,(14) och dessutom faxa, kopiera och skanna. 6500A förbrukar 40 procent mindre el än jämförbara laserskrivare (15) och är utrustad med en 6 cm färgpekskärm. Serien finns tillgänglig nu.
—    Nya utskriftstillämpningar(8) som släpps I höst för HPs eAll-in-One Officejet-skrivare: Google Docs, med vars hjälp man smidigt kan skanna in dokument direkt till webben för utskrift vid ett senare tillfälle; Box.net, för skanning, delning, hantering och tillgång till affärsdokument online; Reuters, de senaste nyheterna; samt Biztree, för omedelbar tillgång till dokumentmallar som fakturor, kontrakt, kvitton, juridiska avtal and checklistor.
I vinter lanserar HP fler skrivare med ePrint-teknik samt en kompakt skanner.
—    HP LaserJet Pro CP1525nw Color Printer är en lättanvänd, kompakt skrivare som ger utskrifter av proffskvalitet. Dess Instant-on-teknik sänker elförbrukningen med upp till 50 procent.(23)
—    HP LaserJet Pro M1536dnf MFP skriver ut (dubbelsidigt), skannar, kopierar och faxar. Instant-on-tekniken gör att strömförbrukningen minskas med upp till 50 procent.(23) Skrivaren finns tillgänglig nu och får stöd för ePrint under vintern 2010.
—    HP Scanjet Pro 3000 Sheet-feed skanner är ultrakompakt och bladmatad och skannar med en enkel knapptryckning. Med hjälp av ultraljud känner den av om två sidor matats in. Den kan skanna laminerade kort upp till A4-storlek. Med hjälp av en automatisk dokumentmatare skannas dubbelsidiga dokument med en hastighet på upp till 20 sidor i minuten.

Gör skanning och utskrifter till en strategisk fördel
HP FutureSmart Firmware och den senaste versionen av HPs Open Extensibility Platform (OXP) förlänger skannrars och skrivares livslängd, och effektiviserar och förenklar samtidigt hanteringen av företagets maskinpark.
FutureSmart och OXP gör det möjligt för företagskunder att använda framtida lösningar på hårdvara som köps in idag, och att använda dessa funktioner till OXP-anpassade produkter från så tidigt som 2005(2). På så sätt får företaget ut mesta möjliga av sina investeringar. Teknikerna möjliggör för HP och dess partners att utveckla avancerade tillämpningar, och därmed göra HPs multifunktionsskrivare till dokumentnav för affärsprocesser som höjer produktiviteten.

Samtliga HPs nätverkskapabla HP LaserJetskrivare är baserade på HPs inbyggda program FutureSmart. De nya produkterna, tjänsterna och lösningarna är utformade för att hjälpa HPs Managed Print Services-kunder minska sina kostnader, höja sin produktivitet, mildra sina risker och förbättra sina resultat.

Några av de nya produkterna:
—    Med HP Color LaserJet Enterprise CM4540 MFP-serien är det enkelt för arbetsgrupper och små och medelstora företag att skriva ut, kopiera, skanna, skicka digitalt och faxa.(5) Bra färgåtergivning, robust pappershantering, säkerhet och expansionsmöjligheter gör denna multifunktionsskrivare till en produktivitetshöjare. Den är den första multifunktionsskrivaren med förhandsgranskning, en funktion från FutureSmart. Skrivarens är kompakt och får plats på skrivbordet. Skrivarna i serien kan även kopplas upp mot Internet med hjälp av HP ePrint. Serien lanseras i vinter.
—    Med HP Color LaserJet Enterprise CP5520 Printer-serien är det lätt att göra färguskrifter i proffskvalitet i stora volymer, för företag av alla storlekar och på pappersstorlekar upp till A3+. Den är lättanvänd och effektiv, och utrustad med intuitiva integrerings- och hanteringsverktyg. Skrivarna i serien kan dessutom kopplas upp mot Internet med HP ePrint. Serien förväntas släppas i vinter.
—    HP Scanjet 7500 Enterprise Flatbed Scanner är en högkapacitetsskanner som skapats för arbetsgrupper. Den är snabb och lätt att integrera, den är utrustad med en flatbädd i A4-storlek samt ett programpaket. Med en knapptryckning skannas direkt till sharepoint. Skannern förväntas släppas i vinter.
Några av de nya lösningarna:
—    HP Insurance Policy Accelerator Solution snabbar på arbetsflödet från förslag till betalning för försäkringspolicydokument. Den hjälper till att korta ned tiden till avkastning, sänker verksamhetskostnaderna och förbättrar kundupplevelsen.
—    HP Claims Correspondence solution kortar ned tiden till avkastning genom att tillhandahålla en intelligent och integrerad dokumentupplevelse. Med dess hjälp kan man kommunicera med kunder på ett meningsfullt och regelrätt sätt utifrån det fordringssystem man föredrar.
—    HP Dynamic Marketing är en mjukvaruplattform och en uppsättning tjänster för marknadsavdelningar, som är till för att effektivisera skapandet, hanteringen och distributionen av marknadsförings- och försäljningsmaterial (till exempel marknadsföringsmaterial, direktreklam, webb, transpromo). Det gör det möjligt för personanpassad kommunikation i flera kanaler, men hjälper också till att sänka kostnader, kontrollera varumärken och minska tiden till lansering.
—    HP och TROY Secure Document Printing Solution hjälper företag att skriva ut värdefulla svartvita dokument med bedrägeriskyddsfunktioner med hjälp av vanligt papper och HP PCL5 LaserJet företagsskrivare.

Några av de nya tjänsterna:

—    HP ePrint Enterprise(18) för BlackBerry®-telefoner är förbättrad med ”pull print” för ökad säkerhet och robustare sökfunktioner.
—    HP Security Action Plan utgör en omfattande vägkarta som hjälper företag att identifiera och ta itu med vanliga säkerhetsrisker i sina skannings- och utskriftsmiljöer, vilket ökar såväl dataskydd som regelefterlevnad.
HPs samarbete med Canon fortsätter att bära frukt i hela världen. HP UPD (Postscript) stödjer för närvarande färgprodukter av market imageRUNNER ADVANCE och kommer stödja nyare, svartvita multifunktionsskrivare från och med i höst. HP Web Jetadmin och HP Remote Monitoring har till och med stöd för de allra senaste Canon-produkterna (multifunktionsprodukterna i imageRUNNER ADVANCE 6000- och 8000-serierna). HP fortsätter att investera i tekniker och lösningar som ger en gemensam användarupplevelse i HPs och Canons produkter.

Revolutionerande, webbaserade samarbetslösningar för designproffs
HP har för första gången utökat sin ePrint-plattform till den grafiska marknaden, vilket skapar helt nya möjligheter för designproffs att skriva ut i storformat. De nya lösningarna hjälper designteam att samarbeta även om de är geografiskt utspridda, effektivisera arbetsprocesser samt minska utgifter.
—    HP Designjet T2300 eMultifunction Printer (eMFP) är branschens första webbkapabla storformatssystem med funktioner för skanning, utskrifter och kopiering. Med dess hjälp kan designproffs enkelt skanna in och ladda upp dokument till webben och skriva ut skisser närhelst det behövs.(19)
—    HP ePrint & Share är en webbaserad utskriftslösning som är tillgänglig via HP ePrintCenter. Med den kan designproffs automatiskt skapa, skriva ut, dela och hantera projektfiler online med hjälp av antingen skrivbords- eller bärbara maskiner.(20)
—    HP Designjet T7100 Printer är ett höghastighetssystem för monokroma och färgutskrifter med en banbrytande låg totalkostnad jämfört med konkurrerande tekniker.(21)
—    HP Designjet Z6200 Photo Printer-serien är världens snabbaste storformats fotoskrivare med proffskvalitet i sin prisklass.(22) Den ger utskrifter av fotokvalitet med en upplösning på 2 400 dpi, och hanterar allt från streckteckningar till foton till skyltar. HP Vivid Photo Inks, som används till HP Designjet Z6200 Photo Printer, ger ökat skydd mot repor, mer och bättre glans, samt ett vidare färgomfång med djupare svart färg jämfört med tidigare HP-bläck.

Attraktiva kontrakterbjudanden för kanalen
HP lanserar nya kontrakterbjudanden för utskrifter och förbrukningsmaterial, bland annat:

—    HP QuickPage(24) – ett erbjudande som gör att kanalpartners kan erbjuda små och medelstora företag förutsägbara utskriftskostnader och ett minimum av administration.
—    Kunden väljer de skrivare eller multifunktionsapparater de behöver i sin verksamhet, väljer ett månatligt sidvolymintervall och förväntad användning av färg/svartvitt, och erbjuds en månatlig kostnad inklusive installation och nästadags reparationsservice via HPs Care Pack-tjänster, samt lämpliga mängder av HPs egna förbrukningsvaror. QuickPage-erbjudandet är för närvarande tillgängligt med 17 olika skrivar- eller multifunktionsuppsättningar och kan betalas i förutsägbara delbetalningar över en period på tre, fyra eller fem år.
—    HPs plattform InCommand – en webbaserad plattform genom vilken kanalpartners omedelbart kan beställa, leverera, hantera och övervaka en mängd olika kontraktslösningar (bland annat HP QuickPage) direkt åt sina små och medelstora företagskunder, utan att i förväg behöva investera i hårdvara eller infrastruktur.  Kunden kan använda plattformen för att övervaka förbrukning och beställa förbrukningsmateriel.
Mer information om HPs utskriftslösningar för designproffs finns i ett separat pressmeddelande.
Priser för nämnda skrivare i pressmeddelandet

Rekommenderat försäljningspris inkl. moms
HP Photosmart eStation All-in-One -3995 SEK
HP ENVY100 e-All-in-One - 2795 SEK
HP Laserjet Pro CM1415fnw Color MFP - 3995 SEK
HP Officejet Pro 8500A e-All-in-One - 2995 SEK
HP Officejet 7500A Wide Format e-All-in-one - 3099 SEK
HP Officejet 6500A e-All-in-One -1699 SEK
HP LaserJet Pro CP1025nw Color Printer -2295 SEK
HP LaserJet Pro CP1525nw Color printer -2795 SEK
HP LaserJet Pro M1536dnf MFP -2995 SEK
HP Scanjet Pro 3000 Sheet-feed Scanner -4990 SEK
HP color LaserJet Enterprise CM4540 Multifunction printer serie -35 000 SEK
HP Color LaserJet Enterprise CP5520 printer -25 000 SEK
HP ScanJet 7500 Enterprise Flatbed scanner -15 000 SEK

För högupplösta bilder vänligen kontakta Alexander Westrup, presskontakt Edelman för HP, alexander.westrup@edelman.com, 0708-61 73 68.

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknik att ha en meningsfull inverkan på människor, företag och samhället. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att kunna lösa kundernas problem. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.