HP

HP lanserar snabb, energismart och snygg stationär företagsdator

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 11:40 CET

Stockholm, 22 december 2009 – HP lanserade nu HP Compaq 8000 Elite, en stationär företagsdator för kunder med professionella krav på säkerhet, pålitlighet och stabilitet. En rad hanterings- och säkerhetsfunktioner gör det möjligt att hantera IT-resurser på distans; med HP Compaq 8000 Elite kan företag och myndigheter maximera sina IT-investeringar genom hårdvaru- och mjukvarufunktioner som sparar såväl energi som andra kostnader.

Lätthanterlig, säker teknologi med stabil livscykel

HP Compaq 8000 Elite-serien erbjuder en lång produktlivscykel, stabil hårdvara samt mjukvaru- och klienthanteringslösningar som passar alla typer av företag. Intels® Stable Image Platform Program (SIPP) gör det möjligt för användaren att identifiera och ta i bruk standardiserade, stabila image-plattformar och gör det lättare att planera, rulla ut och hantera nya datorer. Processorerna garanteras finnas tillgängliga i minst 15 månader.

Dessutom underrättar programmet om eventuella produktförändringar, så att kunderna får reda på system- eller image-ändringar upp till 60 dagar i förväg, vilket minimerar tiden som datorerna måste tas ur drift för uppdateringar och liknande. Användarna kan också öka hanterbarheten och minska tiden ur drift med hjälp av säkra funktioner för PC- och livscykelhantering, bland annat Intel Core™ 2-processorer med Intel vPro-teknologi som effektiviserar och förenklar företags datoranvändning.

HP Compaq 8000 Elite är utrustad med HP:s allra säkraste funktioner för att säkerställa att känslig information inte kan nås om datorn eller hårddisken förloras eller stjäls. Drive Encryption for HP ProtectTools krypterar informationen på hårddisken så att obehöriga inte kan läsa den. Man kan även använda HP ProtectTools Security Software Suite, som innehåller inbäddade säkerhetsfunktioner, bland annat en enkel inloggnings- och auktoriseringsfunktion, funktioner för att begränsa läsning från och skrivning till hårddisken, en filraderare och till och med en funktion som underlättar för polisen att spåra hårdvaran om den blir stulen.

Spara el utan att kompromissa med prestandan

HP Compaq 8000 Elite är utformad för företag som vill ta ansvar för miljön. Datorn är konfigurerad med en 89 procents med 80 PLUS Gold-effektiv elförsörjning

För att hjälpa företag att minska sina elkostnader levereras HP Compaq 8000 Elite med HP Power Manager 2.0, en lättanvänd och förinstallerad mjukvaruapplikation som kontrollerar datorns energianvändning genom att samla flera olika energiinställningar i ett enda, enkelt verktyg. Med ett knapptryck kan företag övervaka sina datorers energianvändning och förbrukningsnivåer, och därigenom hantera sina datorelkostnader. HP Compaq 8000 Elite levereras också med förpackningsmaterial som till 100 procent består av återanvänt polyetylen.

(1) – HP:s högsta energibesparing för stationära företagsdatorer – och är därmed såväl EPEAT® Gold(2)-certifierad som ENERGY STAR®-kvalificerad. (3)

Datorer redo att användas i krävande företagsmiljöer

HP Compaq 8000 Elite är en dator byggd för professionell användning av företag som är i behov av

optimala prestanda och avancerade funktioner. Datorn är idealisk för såväl företag och myndigheter som inom sjukvård och utbildning. Den innehåller Intels Q45 Express-chipset med integrerat GMA 4500-grafikkort, Intel Core 2 Duo eller Core 2 Quad-processorer

Det integrerade DirectX10

HP Compaq 8000 Elite har en en modern, smidig svart design och finns tillgänglig i tre formfaktorer: Ultra Slim och Small Form Factor för företag som behöver små och smidiga datorer, samt Convertible Minitower, som lätt kan byggas ut. Datorns komponenter kan enkelt nås genom en lättöppnad lucka, vilket underlättar vid underhåll.

(4), stöd för DDR3 SDRAM-minne, samt Microsoft Windows® 7. Affärskunder med höga krav kan lita till HP Compaq 8000 Elites stabila prestanda. Systemet erbjuder möjligheten att utöka hårddiskkapaciteten till upp till två 1-terabytes (TB)(5) . (9)-stödet levererar högupplöst video- och 3D-funktionalitet. HP Compaq 8000 Elite innehåller dessutom ett integrerat Intel GMA 4500-grafikkort med stöd för dubbla bildskärmar och upp till två PCI Express x16-kortplatser, så att flera dual head-grafikkort och stöd för fyra bildskärmar kan installeras. (5) Dessutom innehåller HP Compaq Elite 8000 Serial ATA (SATA) med Native Command Queuing (NCQ) samt Self Monitoring Analysis and Reporting Technology (SMART IV)-teknologi för höghastighetsöverföring till externa lagringsmedia.

Pris och tillgänglighet

HP Compaq 8000 Elite förväntas finnas tillgänglig från och med nu och beräknas kosta från 8395 SEK ex moms.(10)

För mer information, vänligen kontakta

Fredrik Grahn, Produktchef stationära företagsdatorer, fredrik.grahn@hp.com, Tel: 08-524 956 62

Gunilla Lundqvist, Informationschef HP Sverige, gunilla.lundqvist@hp.com, Tel: 08-524 90400

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknologi att göra en positiv insats för människor, företag och samhälle. HP, världens största teknikföretag, har ett utbud som täcker utskrifter, persondatorer, mjukvara, tjänster samt IT-infrastruktur. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

(1) 89 procents energieffektivitet gäller för Convertible Minitower- och Small Form Factor-modellerna.   Ultra-Slim-modellen uppnår 87 procents energieffektivitet.

(2) Registreringsstatus för olika länder finns på epeat.net.

(3) Tillgänglig i Nordamerika och Latinamerika.

(4) 64- bitarsläge på Intel-arkitektur kräver ett datorsystem med processor, chipset, BIOS, operativsystem, drivrutiner samt applikationer som klarar av Intel 64-arkitekturen. Processorerna fungerar inte utan ett BIOS anpassat för Intel 64-arkitektur (inte heller i 32-bitarsläge). Prestanda varierar beroende på hårdvara och mjukvara. Se www.intel.com/info/em64t för mer information. Dual och Quad Core-teknologin är anpassad för att förbättra prestanda för parallellprogrammerade mjukvaruprodukter och multitaskande operativsystem, och kan behöva rätt mjukvara för att kunna utnyttjas till fullo. Alla kunder och mjukvaruprodukter gagnas inte nödvändigtvis av denna teknologi.

(5) Tillgängligt för Convertible Minitower- och Small Form Factor-modellerna.

(6) För hårddiskar är 1 GB = 1 miljard bytes. Den slutliga kapaciteten efter formatering är dock lägre. Upp till 8 GB (på XP® och XP Pro) och upp till 10 GB (på Vista®) av hårddiskutrymmet tas upp av systemåterställningsmjukvara

(7) Tillvalsfunktioner som säljs separat eller som tillägg.

(8) DirectX® 10 kräver Windows Vista. Windows 7 stödjer äldre DirectX 9-adaptrar som använder en WDDM v1.0 (Vista)-drivrutin. DirectX 10 kräver en drivrutin som är kompatibel med WDDM v1.1 (Windows 7).

(9) Beräknade priser, det faktiska priset kan variera.