HP

HP levererar exceptionellt värde och prestanda med nya arbetsstationer och bildskärmar

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2010 12:14 CET

Stockholm, Sverige 21 januari 2010 – HP utökade idag sitt utbud av kraftfulla och prisvärda arbetsstationer och bildskärmar.

Arbetsstationen HP Z200 bygger vidare på HP:s prisbelönta Z-serie av arbetsstationer, och säljs till ett startpris som kan mäta sig med vanliga stationära datorer vilket gör den perfekt för offentlig sektor, utbildningsväsende och små företag. HP Z200 är idealisk för ingenjörer och designers som använder Autodesk AutoCAD, fotografer som använder Photoshop, samt användare i behov av särskilt kraftfulla kontorsdatorer.

HP lanserade också bildskärmarna HP ZR22w och HP ZR24w med exceptionellt hög bildkvalitet och ny design i borstad aluminium. Bildskärmarna passar perfekt ihop med HP Z-arbetsstationerna både när det gäller utseende och prestanda.

Enligt IDC är HP för närvarande branschledande, med 42,8 procent av den globala marknaden för mobila arbetsstationer.(1) HP utökade sin prisbelönta EliteBook-serie genom att lansera HP EliteBook 8540w, en 15-tums-laptop med grafikprestanda i klass med stationära arbetsstationer. HP EliteBook 8540w är testad, optimerad och certifierad för att klara av de mest krävande professionella applikationer.

“När professionella applikationer nu orienterar sig mer och mer mot 3D, uppgraderar allt fler till flerkärniga arbetsstationer för att kunna få fullt utlopp för sin kreativitet”, säger Charl Snyman, Vice President och General Manager, HP Personal Systems Group, Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). “Kunder runtom i världen väljer HP:s arbetsstationer för att få pålitliga datorer med maximala prestanda, vilket ger en förvånansvärt kort return on investment.”

HP Z200 utnyttjar Intels allra senaste teknologi och erbjuder tvåkärniga processoralternativ baserade på nästa generations Intel®-processorer, liksom fyrkärniga processoralternativ baserade på Intels företagsklassade Intel Xeon® 3400-serie.(2) Dessutom är HP Z200 designad för att vara användarvänlig och lätt att underhålla, med ett konvertibelt minitower, chassi som kan monteras isär utan verktyg, samt med FireWire®- och USB-portar bekvämt placerade på chassits framsida.

HP Z200 har strömförsörjning med 89 procents effektivitet, vilket hjälper till att minska den totala elförbrukningen och mängden överskottsvärme. HP Z200 är ENERGY STAR® 5.0-certifierad och registrerad som Electronics Products Environmental Assessment Tool (EPEAT®) Gold, vilket är den högsta nivån.

Alla HP:s arbetsstationer är återvinningsbara till mer än 90 procent av sin vikt. Dessutom innehåller HP Z200 en banbrytande ny WattSaver-funktion, som gör att arbetsstationen drar mindre än en watt när den är i energisparläge.

Bildskärmar med banbrytande prestanda för krävande visuella applikationer

Bildskärmarna HP ZR22w och HP ZR24w har en ny design i borstad aluminium som gör dem till idealiska komplement till HP:s Z-arbetsstationer. Bildskärmarna är utrustade med Super In-Plane Switching (S-IPS)-teknologi och finns i storlekarna 21.5-tum och 24 tum.

S-IPS-teknologin levererar tio gånger så hög kontrast vid en betraktningsvinkel på 60 grader jämfört med vanliga bildskärmar – samtidigt som priset ligger på ungefär samma nivå som vanliga skärmar. De levererar också 16.7 miljoner färger och upp till 97 procents täckning av sRGB-skalan, som är standardfärgskalan för såväl webben som de flesta tekniska, kreativa och professionella applikationer.

Bägge bildskärmarna har strömförsörjning med en effektivitet på 85 procent och chassit består till minst 25 procent av återvunnen plast. Dessutom är HP ZR22w ENERGY STAR 5.0-certifierad, och bägge skärmarna har ett ställ som är justerbart i åtta led, för maximal komfort i höjdled, lutning, och vridning.

Mobila arbetsstationer för avancerade användare

HP EliteBook 8540w har hämtat inspiration från flygplansdesign, och är designad för att klara militärens tuffa MIL-STD 810G-standard(3) vad gäller vibrationer, damm, fuktighet, altitud samt höga och låga temperaturer. Den eleganta finishen i anodiserat aluminium bildar tillsammans med chassit i aluminiumlegering ett oerhört stryktåligt hölje som skyddar datorns över- och underdel mot hårt slitage.

Anodiserat aluminium används på handstöden och skärmskyddet, vilket tillsammans med HP:s DuraFinish-beläggning gör den sex gånger tåligare mot repor än motsvarande laptops. Gångjärnen är tillverkade av metallegering och härdat stål och tål hård användning.

HP EliteBook 8540w innehåller en 15-tumsskärm som är LED-bakbelyst, högupplöst (HD+) och reflexskyddad(4). Den är utrustad med NVIDIA-grafikkort, är ISV-certifierad och kan levereras med antingen Intel Core™ i7 eller framtida Intel Core-processorer(2) med Turbo Boost(5) och vPro-teknologi.(6)

HP EliteBook 8540w kan köra krävande applikationer och skapar snabbare rendering med hjälp av nästa generationens grafikkort, snabba hårddiskar och stöd för upp till 16 gigabytes (GB) minne.(7)

Bland andra HP Elitebook-innovationer kan nämnas HP QuickWeb, med vars hjälp användare kan komma åt webben när laptopen är avstängd. Med HP QuickLook3 kan man kolla upp och svara på e-post, kalender och kontakter utan att behöva starta upp datorn.(8) HP Power Assistant(9) ger en överblick över datorns elförbrukning och innehåller verktyg som hjälper användaren att spara el, förlänga batteriets livstid och övervaka elbehovet. Ett tangentbord som står emot spill och som är utrustat med avrinning är också integrerat i de nya EliteBook-datorerna. Slutligen använder sig GPS-systemet av satellitbaserad teknologi för att bestämma datorns position i 3 dimensioner (latitud, longitud och altitud).(10)

HP EliteBook 8540w är fri från bromerade flamskyddsmedel och PVC,(11) något som understryker HP:s ambition att skydda miljön och att minska bruket av farliga material. HP EliteBook är EPEAT Gold-registrerad och ENERGY STAR 5.0-certifierad. Dessutom kommer HP Long Life Battery(12) vara ett tillval på både HP:s EliteBook-datorer och ProBook b-datorer.

En HP-ingenjör i varje låda

I samband med lanseringen av HP Z200 släpper HP också mjukvaruverktyget HP Performance Advisor, som fungerar som en personlig systemingenjör och uppdaterar inställningar och drivrutiner, hjälper datorn att hålla optimala prestanda och maximal stabilitet, samt ökar den allmänna produktiviteten.

HP Performance Advisor (tidigare HP Performance Tuning Framework), har omdesignats för att ge en mer intuitiv upplevelse som kan hjälpa till att spara tid och pengar och öka den allmänna produktiviteten. Performance Advisor kommer förinstallerat på HP Z200 och levereras med alla HP:s arbetsstationer samt de nya mobila arbetsstationerna utan extra kostnad.

Högupplöst videokonferens och samverkan – exklusivt för HP

HP SkyRoom 1.1 kommer nu förinstallerat på HP Z-arbetsstationer och kommer finnas förinstallerat på vissa nya HP EliteBooks från och med februari. Nytt för version 1.1 är kompatibilitet med Windows® 7 samt skrivbordsdelning, med vars hjälp man kan lämna över kontrollen till alla eller enstaka deltagare.

HP SkyRoom är en prisvärd, högupplöst mjukvara för videokonferenser(4) som gör det möjligt att mötas ansikte mot ansikte i realtid. Programmet bygger på HP-motorer för video- och bildbehandling, är fyra gånger snabbare än ett öga hinner blinka,(13) och tillhandahåller sömlöst hifi-ljud, HD-video(4) och avancerad 3D-applikationsdelning.

Priser och tillgänglighet(14)

—   HP Z200 kommer kosta från 7500 SEK och förväntas finnas tillgänglig i Sverige från och med februari.

—   HP ZR22w och HP ZR24w kommer kosta från 2150 SEK respektive 2590 SEK och förväntas finnas   tillgängliga i Sverige från och med februari.

—   HP EliteBook 8540w kommer kosta från 15000 SEK och förväntas finnas tillgängliga i Sverige från och med februari.

Mer information om produkterna, inklusive produktspecifikationer och bilder, finns på www.hp.com/personal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Janson, Produktchef tunna klienter och arbetsstationer, Tel: 08-524 945 40,

Gunilla Lundqvist, informationschef HP Sverige, Tel: 08-524 946 65

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknologi att göra en positiv insats för människor, företag och samhälle. HP, världens största teknikföretag, har ett utbud som täcker utskrifter, persondatorer, mjukvara, tjänster samt IT-infrastruktur. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

Not för redaktörer: Mer nyheter från HP, inklusive RSS-länkar, finns på http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/.

(1)    IDC Worldwide Workstation Tracker, november 2009.

(2)    Fyrkärniga processorer (Quad Core) är utformade för att förbättra prestanda på parallellprogrammerad mjukvara och hårdvarumedvetna, multitaskande operativsystem, och kan kräva lämplig systemmjukvara för att kunna utnyttjas fullt ut. Alla kunder och mjukvaruapplikationer kommer inte nödvändigtvis dra nytta av denna teknologi. 64- bitarsläge på Intel-arkitektur kräver ett datorsystem med processor, chipset, BIOS, operativsystem, drivrutiner samt applikationer som klarar av Intel 64-arkitekturen. Processorer fungerar inte utan ett BIOS anpassat för Intel 64-arkitektur (inte heller i 32-bitarsläge). Prestanda varierar beroende på hårdvara och mjukvara. Se www.intel.com/info/em64t. Intels numrering är inte ett mått på högre prestanda.

(3)    Testerna var inte ämnade att demonstrera lämplighet för kontrakt hos USA:s försvarsdepartement eller för militärt bruk. Testresultaten garanterar inte framtida prestanda under dessa testförhållanden.

(4)    Högupplöst innehåll krävs för att se HD-bilder.

(5)    Intels Turbo Boost-teknologi kräver en PC med en Intel Turbo Boost-kapabel processor. Intel Turbo Boosts prestanda varierar beroende på hårdvara, mjukvara och allmänna systemkonfigurationer. Mer information finns på www.intel.com/technology/turboboost.

(6)    Viss funktionalitet hos denna teknologi, såsom Intel Active management och Intel Virtualization, kräver ytterligare tredjepartsmjukvara för att kunna köras. Tillgängligheten på framtida "virtual appliances"-applikationer för Intel vPro-teknologin är beroende av tredjepartsleverantörer av mjukvara. Kompatibilitet med framtida "virtual appliances" och Microsoft Windows Vista® och Windows 7 har ännu ej fastställts.

(7)    Maximal minneskapacitet kräver Windows 64-bitarssystem eller Linux. Med Windows 32-bitarssystem kan systemresurskraven göra att inte mer än 3GB RAM kan utnyttjas.

(8)    HP QuickLook 3 och QuickWeb är tillgängliga till Windows XP, Windows Vista eller Windows 7-baserade system; inget stöd för viloläge. Uppstartstiden varierar beroende på systemkonfiguration. För att aktivera funktionen, ta ur batteriet och återstarta datorn. HP QuickLook 3 på HP ProBook s-datorer kräver konfiguration med Intel och DDR3 eller AMD och DDR2. QuickWeb finns inte på HP ProBook-datorer eller HP Minis.

(9)    El- och kostnadskalkyler är endast beräkningar. Det faktiska resultatet beror på variabler som inkluderar information tillhandahållen av användaren, hur länge datorn är ställd i olika förbrukningslägen (på, standby, viloläge, av), hur länge datorn drivs via batteri respektive nätuttag, hårdvarukonfiguration, variabel el samt elleverantör. HP råder sina kunder att använda informationen som HP Power Assistant rapporterar endast som referens, och att validera dess inverkan på miljön. Miljökalkylerna baseras på U.S. EPA eGrid 2007-statistik som återfinns på www.epa.gov/egrid/. Regionala resultat varierar.

(10)  Tillgång till GPS kräver öppen kommunikationsväg till flera satelliter. Prestanda kan påverkas vid användning inomhus, under broar eller i tätorter. Kräver separat inköpt GPS-navigationsmjukvara som går att köpa från flera GPS-leverantörer.

(11)   HP EliteBook 8540w är fri från brominerade flamskyddsmedel (BFR) och PVC, förutom i nätadaptern och WWAN-modulen, vilket uppfyller kraven på att kallas "BFR/PVC-fri" enligt "iNEMI Position Statement on the 'Definition of Low-Halogen' Electronics (BFR/CFR/PVC-Free)." Plastdelarna innehåller <1000 ppm (<0,1%) bromin (om Br-källan är från BFR) och <1000 ppm (<0,1%) klorin (om Cl-källan är från CFR eller PVC eller PVC-kopolymerer). Alla tryckta kretskort (PCB) och substratlaminat innehåller totalt <1500 ppm (<0,15%) bromin/klorin, och max 900 ppm (0,09%) av endera ämnet.

(12)   Treårig begränsad garanti eller 1000 cykler. Battericyklerna innebär det totala antalet upp-/urladdningar ett batteri kan ge innan det inte längre kan laddas till en rimlig nivå. Mer information finns på http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&objectID=c00596784. Säljs separat eller som tillval.

(13)    Prestanda beroende av nätverk och bild-/videokvalitet.

(14)    Beräknade priser. Faktiska priser kan komma att variera.

Adobe Photoshop is a trademark of Adobe Systems Incorporated. Intel, Intel Xeon and Intel Core are trademarks of Intel Corp. in the United States and other countries. FireWire is a trademark of Apple Computer, Inc., registered in the United States and other countries. ENERGY STAR is a registered U.S. mark. Microsoft, Windows and Windows Vista are U.S. registered trademarks of Microsoft Corpo.

This news advisory contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance or market share relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of

expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the achievement of expected operational and financial results; and other risks that are described in HP’s Quarterly Report on Form 10-Q for the fiscal quarter ended July 31, 2009 and HP’s other filings with the Securities and Exchange Commission, including but not limited to HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2008. HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice.

The only warranties for HP products and services are set forth inn the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be constructed as constructing an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.