HP

HP presenterar nya kraftfulla workstations

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 14:56 CET

Stockholm den 7 mars 2012 – HP introducerar nu uppdaterade versioner av sina workstations i Z-serien med ny design, nya processorval och utökade expansionsmöjligheter.

Z-serien är helt uppbyggd med modulära chassin där användare enkelt, säkert och snabbt kan byta ut eller uppgradera enskilda delar i datorn, helt utan att använda verktyg. Nätdelen går att ta ut med en enkel vridning på ett handtag, ett nytt grafikkort eller större hårddisk är lätt att placera. Även processorn monteras precis som ett enkelt tillbehörskort i datorn, allt för att göra det enklare och säkrare att skräddarsy sin maskin.

Utvecklad för de mest krävande och intensiva visualiseringsbehoven är HP Z820 perfekt för kunder inom olja och gas, CAD-ritning, medicin- och mediaapplikationer. HP Z820 kan utrustas med 16 processorkärnor, upp till 512 GB ECC-minne, 14 TB höghastighetslagring och dubbla NVIDIA Quadro 6000-grafikkort.

Med sitt tysta ljud och sin nätta storlek passar HP Z620 bra in på kontor inom finanssektorn, för redigering av video och animering, arkitektur och CAD-ritning. HP Z620 är uppdaterad för att stödja både single- och dual-socket-processorer. Den erbjuder upp till 16 processorkärnor, 96 GB ECC-minne, 11 TB höghastighetslagring och NVIDIA Quadro 6000 alternativt dubbla NVIDIA Quadro 5000-grafikkort. På HP Z620 har nu även den andra processorn en modulär montering genom ett eget så kallat ”riser board” som enkelt monteras direkt på moderkortet.

HP Z420 är konstruerad för att möta behoven hos kunder inom produktdesign, arkitektur, video- och bildredigering. Den kommer med upp till 8 processorkärnor inom den senaste Intel Xeon E5-1600 och E5-2600-processorfamiljen. HP Z420 har även stöd för upp till 64 GB ECC-minne, 11 TB höghastighetslagring och NVIDIA Quadro 5000 eller dubbla NVIDIA Quadro 2000-grafikkort.

De nya Workstation-enheterna har stöd för de senaste åtta-kärniga Intel Xeon-processorerna i E5-2600-familjen, upp till 512 GB DDR3-minne och direkt stöd för de krävande applikationer som proffsen förlitar sig på. De senaste tillskotten till den industriledande HP Z Workstation-familjen har även tredje generationens PCI Express-teknologi vilket ger användarna ökad prestanda och smidig integration av nya grafikkort.

-         Som ledande inom workstations fortsätter HP att investera i teknik som gör att våra kunder kan tänja på gränserna för vad som är möjligt, säger Erik Andreassen, Skandinavisk produktchef för workstations och tunna klienter. Våra investeringar i forskning och utveckling har lett till att vi gör workstations som uppfyller och överträffar förväntningarna hos våra kunder, som ofta har väldigt specifika behov och krav.

Flera kärnor för ”megatasking”
Intel Xeon E5-2600-familjen tillåter upp till 16 fysiska kärnor i ett enda system. Den låter 32 trådar köras samtidigt när man använder två processorer med åtta kärnor vardera och Intel Hyper-Threading aktiverat. De nya processorerna inkluderar Intel vPro-teknik, integrerad minnes-controller och Intel Turbo Boost.

-         HP Workstations baserad på vår nya Intel Xeon E5-2600-processorfamilj hjälper workstation-användare i skapande, testande och modifiering av sina innovativa idéer, säger Boyd Davis, vice president, Architecture Group, Intel. Företag använder HP Workstations för att designa allt från joggingskor till sportbilar, design av djuphavs-ubåtar och för att hantera allt från värdepapper i miljardklass till verksamhetskritiska IT-miljöer.

Nätaggregaten i de nya HP Z1-Workstations har en energieffektivitet på 90 procent för att minska både övergripande energianvändning samt mängden frigjord värme. Alla HP Z1-Workstations finns som BFR/PVC-fria konfigurationer och är återvinningsbara till mer än 90 procent av sin vikt.

Mer information om HP Workstations finns på www.hp.com/zworkstations.com.

Pris och tillgänglighet

HP Z420, Z620 och Z820 väntas bli tillgänliga i början av april. Pris exklusive moms beräknas bli runt 12.490 SEK för HP Z420 Workstation, 14.990 SEK för HP Z620 Workstation och 18.990 SEK för HP Z820 Workstation.

Om HP

HP skapar nya möjligheter för tekniken att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, organisationer och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP lösningar som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att lösa kundernas behov. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.