HP

HP släpper smartphone

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 10:54 CET

HP presenterar nu HP iPAQ 514 Voice Messenger, en smart telefon som kan ersätta kontorstelefonen helt eftersom den går att integrera med en IP-baserad PBX.

- HP iPAQ 514 är perfekt för företag som vill ha koll över de mobila enheterna och samtidigt minska kostnaderna för telefonin. Genom att kunna använda IP-telefoni och skippa kontorstelefoner helt drar man inte bara ner telefonkostnaderna utan man slipper ju också inköpskostnaden för fasta telefoner, säger Rikard Kindlund, produktchef för iPAQ på HP i Sverige.

Genom HPs uppköp av företaget Bitfone finns fjärradministration och konfigurationsmöjligheter redan inbyggda i enheten via Over-the-air (OTA) enhetshantering. För stora företag betyder det att de kan fjärrhantera och stödja enheten för att kunna ge tillgång till program, data och företagets nätverk.

iPAQ 514 Voice Messenger kör det nya operativsystemet Windows Mobile 6.0 med förbättrade funktioner för e-post, kalender och kontakter med välkända Microsoft-program som Internet Explorer, Word och Excel.

HP iPAQ 514 har också bäst batteri i klassen, 6,75 timmars taltid med ett fulladdat batteri. Enheten har också stöd för musik/MP3, video och spel, samt en inbyggd digitalkamera med en upplösning på1.3 megapixel. Användaren kan ta bilder och videos för att sen dela med sig av dem trådlöst.

Nyckelfunktioner:
· Tillgång till program via röstkommandon (endast engelska)
· Telefon: ring upp en kontakt med namn eller nummer, läs upp SMS eller skriv dem, hitta kontaktinformation, återuppringning, ring tillbaka och telefonhistoria

1 E-post: läs upp e-post, svara på e-post med röstmeddelanden – diktera och skicka svar via e-post (bifogad ljudfil), skapa e-postmeddelanden

2 Kalender: läs upp möten eller tid, skapa påminnelser
3 Produktivitet: starta program, schemalägg ett samtal till en kontakt, spela in påminnelser, spela ljudfiler

· Kraften i en kontorstelefon via Voice-over-IP (VoIP, IP-telefoni)
· Ring SIP-baserade samtal genom att ansluta till kontorets IP-baserade PBX-trådlöst för att använda enheten som IP-telefon

1 Eliminerar behovet av kontorstelefon

· Stöd för många olika trådlösa tekniker
· Quad-band EDGE

1 Wi-Fi 802.11 b/g
2 Bluetooth v1.2

· Uppdaterad e-post med Microsoft Exchange med Direct Push-stöd, POP3 eller IMAP
1 Operativsystemet Windows Mobile 6 med nya versioner av Microsofts program
2 Stark säkerhet, bra skydd
· Outlook security policy administration håller e-post och dokument säkra

1 Radera data på distans om någon tappar en enhet
2 Skyddar data, inställningar och installerade program med säker lagring. Skyddar mot dataförlust om batteriet tar slut.

· Bäst batteritid bland konkurrenter
· Upp till 6,75 timmars taltid med GMS

1 7,5 dagars standbytid med GSM
2 Trådlöst: I vänteläge: upp till 80 timmar; uppkopplad: upp till 4,5 timmar

Pris och tillgänglighet
HP iPAQ 514 Voice Messenger kommer att finnas tillgänglig från maj 2007 och kommer att kosta 2795 exklusive moms.
Högupplösta bilder och produkter för test
Kontakta Helene Ruda: mobil: 0708-93 50 03, e-post: helene.ruda@hillandknowlton.com

Rikard Kindlund, produktchef mobilitet på HP, telefon: 08-524 945 88
Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige, tel: 08-524 94 665

Om HP
HP fokuserar på att förenkla den tekniska upplevelsen för alla sina kunder – från hemanvändare till de största företagen. HP är ett av världens största it-företag, med en portfölj som spänner över skrivare, datorer och it-infrastruktur. Fram till den 31 oktober, 2006, uppgick HPs omsättning, under de senaste fyra kvartalen, till 91,7 miljarder dollar. Mer information om HP (NYSE, Nasdaq: HPQ) finns på www.hp.se.