HP

HPs DreamColor ger exakt färgåtergivning – även till mobila användare

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 15:24 CEST

HPs DreamColor-linje utökas nu med en bärbar arbetsstation, HP EliteBook 8730w Mobile Workstation with DreamColor Display. Arbetsstationen ger professionella användare en exakt färgåtergivning.

HP lanserar också HP EliteBook 8530w Mobile Workstation, HP EliteBook 8530p Notebook PC, ett färgkalibreringspaket för DreamColor-skärmen LP2480zx och två högpresterande bildskärmar som fyller behoven hos en ny generation krävande användare.

Mobila arbetsstationer för kreativa yrkesmänniskor
HP EliteBook 8730w är den enda mobila arbetsstationen på marknaden som erbjuder en 17-tums HP DreamColor Display som kan visa mer än 16 miljoner färger samtidigt. 8703w är byggd ett magnesiumchassi för att uppnå maximal vridstyvhet och stabilitet. Den har även gångjärn helt i metall för att skärmen inte ska kännas slapp med tiden. Ytskiktet på den nya 8730w är i borstat aluminium som ger ett mycket reptåligt hölje och är även mycket attraktivt designmässigt. Datorn är utrustad med en Intel quad-coreprocessor, åtta gigabyte arbetsminne och Nvidias Quadro FX-grafikkort med ett gigabyte grafikminne.

HP EliteBook 8530w och HP EliteBook 8530p ger professionell grafikprestanda i ett behändigt, mobilt format som gör dem till perfekta arbetsredskap för animatörer, filmredigerare, fotografer, designers och ingenjörer. Båda modellerna har 15,4-tums bildskärmar, Intel Core 2 Duo-processor samt åtta gigabyte arbetsminne (med 64-bitars operativsystem). HP EliteBook 8530w stödjer dessutom Intels mobila quad-coreprocessorer.

Bildskärmstekniken DreamColor
HP DreamColor LP2480zx Display är världens första färgkritiska bildskärm som erbjuds till ett överkomligt pris. Priset för 24-tumsskärmen är endast en fjärdedel jämfört med 30-bitars bildskärmar från konkurrerande tillverkare. Bildskärmen bygger på teknik som har utvecklats i samarbete mellan HP och DreamWorks Animation SKG. Med DreamColor-tekniken är det möjligt att visa mer än en miljard färger på bildsskärmen.

HPs DreamColor Display blir ännu kraftfullare när den används i kombination med den nya generationen av 30 bitars grafikkort, då får användare tillgång till en färgpalett med över 1,07 miljarder färgnyanser.

Bredbildsskärmar för arbetsstationer
De nya bredbildsskärmarna HP LP2475w på 24-tum och HP LP2275w på 22-tum är framtagna för användare som uppskattar en bred arbetsyta vid sin arbetsstation. Skärmarna har en kontrast på 1000:1 och är extra ljusstarka. LP2475w har en upplösning på 1920 x 1200 och en färgfrekvens på 102 procent medan LP2275w klarar upplösningar på upp till 1680 x 1050 och en färgfrekvens på 92 procent.

Pris och tillgänglighet
HP EliteBook 8730w Mobile Workstation kommer att finnas på marknaden i september och till ett pris från 16000 kr.

HP EliteBook 8530w Mobile Workstation samt HP EliteBook 8530p Notebook PC kommer att finnas på marknaden i september och till ett pris av 15500 kr respektive 13000 kr.

HP LP 2275w samt HP LP2475w finns tillgängliga idag och till ett pris av 3222 kr respektive 4711 kr.

För bilder kontakta Åsa Söderén, asa.soderen@hillandknowlton.com tel: 08-4028940

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Janson, produktansvarig för arbetsstationer på HP, telefon: 08-524 94 540
Gunilla Lundqvist, marknadskommunikationschef HP Sverige, tel: 08-524 90400

Om HP
HP, världens största teknikföretag, erbjuder skrivare, datorer, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur som förenklar den tekniska upplevelsen för alla sina kunder, allt från hemanvändare till de största företagen. HP slutförde förvärvet av EDS den 26 augusti 2008. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på www.hp.se.

Vill du prenumerera på pressmeddelanden från HP via RSS, klicka här: www.hp.se/press/