HP

HPs nya lösningar för tunna klienter och virtualisering underlättar installation och förhöjer upplevelsen

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 09:40 CET

Stockholm, november 2010 – HP lanserar nu sex nya lösningar som förenklar och förbättrar funktionaliteten inom klientvirtualisering. Dessa är avsedda att minska svårighetsgraden, riskerna och kostnaderna för att installera molnlösningar.

De nya lösningarna innefattar den omsorgsfullt designade HP t5500-serien av tunna klienter (nu med förbättrade HP Easy Tools), två Microsoft Windows® Embedded Standard 7-baserade tunna klienter samt HP Reference Architecture för Citrix XenDesktop på XenServer. HP har också meddelat att samtliga tunna klienter i framtiden kommer ha stöd för Citrix XenDesktop 5. Dessa förbättringar kommer ge HPs kunder i fjärrstyrda miljöer en rikare, mer pc-lik användarupplevelse och kommer även göra det lättare för dem att installera lösningarna.

“HPs flexibla tunna klienter är idealiska för alla fjärrstyrda miljöer eller molnmiljöer och vårt utbud leder sektorns snabba utveckling”, säger Kobi Elbaz, Director, Client Solutions and Workstations Business Unit, EMEA, HP . “Vår unika end-to-end-approach när det gäller klientvirtualisering gör att HP kan utveckla omfattande lösningar som möter de prestanda- och produktivitetskrav som nya och befintliga användare har, samtidigt som vi gör det enklare och billigare att installera systemet,” fortsätter Kobi Elbaz.

Ny serie av tunna klienter erbjuder valmöjligheter för alla typer av virtualiserade miljöer
De nya tunna klienterna HP t5550, t5565 och t5570 är idealiska för miljömedvetna kunder som behöver enkla, pålitliga system för vanliga kontorstillämpningar och surf i de flesta klientvirtualiserings- eller molnmiljöer. Man kan välja mellan operativsystemen Microsoft Windows® Embedded Standard 2009, Windows CE Embedded 6.0 och HP ThinPro. HP t5500-serien har dessutom de senaste Citrix- och Microsoft-insticksprogrammen förinstallerade. Detta gör att man snabbt och enkelt kan komma igång, oavsett miljö.

Den strömsnåla serien HP t5500 är designad för att minimera eventuella problem med konfigurering och installation. Serien är utrustad med HP Easy Tools – ett konsekvent, guidebaserat startverktyg. Klienten innehåller också standardstöd för avancerade multimedia, dubbla digitala bildskärmar, trådlös uppkoppling, med mera.

Några viktiga funktioner:

—      HP t5500-serien är både ENERGY STAR®-certifierad och EPEAT Silver-registrerad(1). Den är BFR-/PVC-fri,(2) och skalets delar utgörs till mer än 30 procent av återanvänd plast.

—      För att förenkla och snabba på installationen av operativsystemen Microsoft Windows® CE och HP ThinPro, guidar det exklusiva setup- och konfigureringsverktyget HP Easy Tools användaren genom fyra enkla och konsekventa steg. Detta för att HPs tunna klienter snabbt kan börja användas:

• HP Easy Setup tillhandahåller en setup-process som är lätt att följa och som drastiskt minskar behovet av dokumentation.
  • HP Easy Update Utility hittar och installerar automatiskt nya avbilder för varje enskild tunn klient och installerar, avinstallerar eller uppdaterar samtidigt eventuella tillägg.
  • HP Easy Config Utility konfigurerar de vanligaste inställningarna (skärmupplösning, tidszon etc.) och skapar med ett fåtal musklick kopplingar för Citrix XenDesktop, Microsoft Remote Desktop Services, VMware View, webben eller kopplingar som man själv väljer.

—      Superscalar VIA Nano U3500 CPU och VIA VX900 Media System ökar kapaciteten för strömmade media och multimedia. Tillsammans med hårdvarubaserad multimediaavkodning genom VIA Chromotion HD 2.0 Integrated Graphics Processor garanteras en rik användarupplevelse i Microsoft RDP 7-, Citrix HDX- samt VMware View-miljöer.

—      HP RDP Enhancements, omdirigerings- och accelerationsmjukvara för multimedia och usb medföljer utan extra kostnad. Det garanterar en rik och sömlös användarupplevelse med video, ljud och ett flertal usb-enheter.

—      Inbyggt stöd för dubbla digitala bildskärmar ger högsta tänkbara grafikkvalitet via DVI-I- och DVI-D-portar, eller VGA-stöd med medföljande DVI-I-till-VGA-adapter.

—      Valfritt, inbyggt trådlöst nätverkskort av företagsklass, som ger användaren möjligheten att koppla upp sig på ett säkert och flexibelt sätt.

—      Unik anordning förhindrar att strömsladden dras ur av misstag.

Säkrare och flexiblare med HPs tunna klienter och WES 7
Microsoft Windows® Embedded Standard 7 (WES 7), som planeras släppas nästa månad, kommer finnas förinstallerat på de tunna klienterna HP 4320t Mobile och HP t5740e. Operativsystemet ger HPs klientvirtualiseringskunder en rikare och mer sömlös användarupplevelse, bättre säkerhet samt enklare it-hantering.

HP är världsledande inom Windows-baserade tunna klienter – företaget säljer mer än de följande 7 konkurrenterna tillsammans3. HPs tunna klienter med WES 7 levererar prestanda i pc-klass, expanderbart minne samt valmöjligheter när det gäller uppkoppling som ger kunden maximal flexibilitet. Kunden kan också välja mellan två kompletta verktyg för installation och fjärrhantering: HPs skalbara Device Manager, som medföljer utan extra kostnad, för installation av tunna klienter; eller HP Client Automation, för miljöer med både klienter och datacenter.

Det stödjer också helt Microsofts SCCM-verktyg. Vilket skapar förutsättningar för en smidig integrering av HPs tunna klienter i en it-miljö som hanteras av Microsoft SCCM. Andra förbättringar och funktioner hos HPs tunna klienter med WES 7:

—      Microsoft RDP 7, Citrix ICA 12 och VMware View Manager 4.5-protokollstöd, vilket ger tillgänglighet och robusta användarupplevelser med terminaltjänster och VDI.

—      Internet Explorer 8 ger snabbare och säkrare surfing, och Windows Media Player 12 stödjer populära ljud- och videoformat.

—      Microsoft Windows Firewall skyddar mot farlig mjukvara och stöd för Native Smart Card möjliggör säkrare nätverksanslutning.

—      HP Write Filter Manager möjliggör konfigurering och användning av Enhanced eller File-based Write Filter.

—      HP TeemTalk, för att på ett smidigt sätt kunna använda äldre tillämpningar.

HP XenDesktops referensarkitektur förenklar installationsprocessen

Tillsammans med Citrix meddelade HP också att de inom kort kommer tillgängliggöra en ny referensarkitektur som tillhandahåller ett testat, skalbart underlag för att gå över till virtualisering, vilket gör det enklare att planera och installera Citrix XenDesktop-miljön på XenServer.

Referensarkitekturen kommer tillsammans med Enterprise-referensarkitekturer för XenDesktop på XenServer och på Hyper-V ge kunder, återförsäljare och tjänsteleverantörer det underlag de behöver för att hitta rätt lösning för varje behov. Konfigurationen baseras på HP ProLiant DL380 G7-servrar, HPs StorageWorks P4300 G2 SAS Starter SAN-lösning och HP 5700-serien av tunna klienter. Den har fördefinierats och testats för upp till 250 användare, baserat på arbetsbelastningen hos typiska kontorsanvändare.

Varje referensarkitektur kan skalas för att möta ändrade affärsbehov och kan kompletteras med HPs hela utbud av tjänster, bland annat planering, implementering, support och hosting.

HP-stöd för Citrix XenDesktop 5

Citrix XenDesktop 5, tillgänglig i mitten av november, kommer stödjas av alla HPs tunna klienter genom en automatiserad nedladdning via HPs EasyUpdate-funktion. XenDesktop 5s skalbara miljö är utformad för att underlätta snabb och enkel installation av virtualiseringslösningar. Den kommer också förse HPs kunder med mer dynamiska multimediafunktioner, bland annat stöd för hd-webbkameror, så att man kan bedriva videosamarbete på 80 procent lägre bandbredd.

”Att arbeta med HP gör att vi kan leverera omfattande lösningar för skrivbordsvirtualisering till företagskunder,”säger Natalie Lambert, produktmarknadschef för Citrix. ”HP och Citrix arbetar tillsammans för att möta behoven i företagen genom att ytterligare förenkla och förbättra prestandan för skrivbordsvirtualisering med en ny referensarkitektur designad för att förenkla implementeringen av XenDesktop, likväl integrationen med tunna klienter för att öka multimedia funktioner.”

Pris och tillgänglighet(4)

HP t5500-serien av tunna klienter kommer finnas tillgängliga i EMEA i december 2010, och beräknas kosta från 370 EUR.

(1)    EPEAT Silver där HP registrerar tunna klienter. Se www.epeat.net för registreringsstatus I ditt land.

(2)    HP t5550, HP t5565, och HP t5570 är fria från bromerade flamskyddsmedel och polyvinylklorid (BFR/PVC-fria). De uppfyller den ännu ej slutgiltigt fastställda definitionen av “BFR/PVC-fri” såsom den formuleras i “iNEMI Position Statement on the ‘Definition of Low-Halogen Electronics (BFR/CFR/PVC-Free).’” Plastdelarna innehåller <1,000 ppm (0.1 procent) brom (om Br-källan kommer från BFR:er) och <1,000 ppm (0.1 procent) klor (om Cl-källan kommer från CFR:er, PVC eller PVC-kopolymerer). Alla tryckta kretskort (PCB) och substratlaminat innehåller totalt <1,500 ppm (0.15 procent) brom/klor, och max 900 ppm (0.09 procent) av vardera ämnet. Delar som byts ut vid underhåll efter köpet är inte nödvändigtvis BFR/PVC-fria. Elaggregat, strömsladdar, mus, tangentbord samt DVI-till-VGA-adapter är inte BFR/PVC-fria.

(3)    IDC, Q210 Enterprise Client Device Tracker, augusti 2010

(4) Beräknat listpris I EMEA. Faktiska priser kan variera.

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknik att ha en meningsfull inverkan på människor, företag och samhället. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur för att kunna lösa kundernas problem. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com