HP

HPs satsning på gaming ger utdelning

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 15:59 CEST

Stockholm, 13 juni 2011 – För ett och ett halvt år sedan gick HP in som huvudpartner till Inferno Online; världens största online gamingcenter med lokaler på Odengatan i Stockholm. Samarbetet innebär inte bara att besökarna snart spelar på 500 HP-datorer, HP är också högst delaktig i all marknadsföring. Samarbetet är både lönsamt och stärker HPs varumärke mot en ny viktig målgrupp - gamers.

HP valde att satsa på gaming av ett enkelt skäl; att spela datorspel har blivit en underhållningsform för den breda massan. Många konsumenter väljer sin dator just för detta ändamål. Vartannat år byts datorflottan på Inferno ut – en affär värd ca 6 miljoner kronor för HP. I nuläget dominerar den stationära modellen HP Z800, men efterfrågan på bärbara datorer med hög prestanda som Envy-serien ökar.

Vinsten ligger även i HPs varumärke – tack vare en rad engagerande aktiveter bygger HP en relation direkt med målgruppen.

-          Precis som i fjol kommer vi att aktivera ungdomarna under sommarlovet med aktiviteter som sträcker sig bortom spelandets värld. Det är viktigt för oss att ge dem utmaningar som gör att de utvecklas, självklart med datorer som redskap och gaming som tema, säger Johnny Kroneld, Marknadsansvarig Direct Sales HP PSG.

Satsningen fortsätter med priser i bagaget

HP var en av huvudsponsorerna till Swedish Game Awards 2011 och kommer även att medverka på Dream Hack 2011.

Bland HPs tidigare satsningar märks HP Sommarkollot, som under förra sommaren aktiverade besökarna på Inferno genom tävlingar och en webbradio-kanal. Spelarna fick själva agera sommarpratare och intervjuade allt från spelutvecklare till framstående gamers. Varje kväll hade kanalen 4000 lyssnare. Projektet har i marknadsföringssammanhang belönats med guld både i årets Spinn-tävling och i  europeiska Sabre Awards.

Karin Tångstedt, PR-ansvarig Edelman, 08 545 455 82, karin.tangstedt@edelman.com

Om Inferno Online

Inferno Online grundades i Norrköping 1998. 2003 öppnade företaget ett gamingcenter i Stockholm med 95 datorer. Idag har Inferno Online världens störs gamingcenter. I snitt kliver 2000 besökare in genom dörren varje dag och centret har 500 HP-datorer. Hemsidan har ytterligare 2000 besökare per vecka.

Om HP

HP skapar nya möjligheter för tekniken att ge en meningsfull och positiv inverkan på människor, företag, myndigheter och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur. Genom att kombinera molnet med anslutningsmöjligheter skapar HP säkra, situationsanpassade upplevelser för en uppkopplad värld. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.