FORCE Technology Sweden AB

HSE-chefen som får nytt perspektiv med dubbla roller

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2013 11:17 CET

Av Tomas Tränkner, ttr@force.se

Susanna Henriksson är HSE-chef på FORCE Technology, men också miljökonsult åt ett annat företag två dagar i veckan. Är det ett framgångskoncept att ha två roller?

Susanna jobbade under ett halvår 40 % av sin arbetstid på företaget Avure med förberedelser inför deras ISO 14001 certifiering. Samtidigt var hon chef för hälsa, säkerhet och miljö på FORCE. Hur fungerade det att kombinera dessa två roller som båda kräver stort engagemang?

”Jag jobbade mycket nära min uppdragsgivare och alla på företaget var positiva till miljöarbete. Det var roligt helt enkelt. Avures verksamhet skiljde sig från mitt ordinarie, vilket var en fördel då man får tänka nytt och tänka om”, säger Susanna som inte upplevde någon ökad stress under denna period.

Hos kunden Avure såg man inga problem att arbeta med en konsult som hade dubbla roller. ”Vi visste vad vi gav oss in på och Susanna hade rätt profil, drivande med projektledartänk och samtidigt en central roll som HSE-chef med en ”14001-resa” i bagaget. Men det är viktigt att vi har en intern motpart/ansvarig som jobbar tätt ihop med konsulten.”, säger Jenny Lind.

Fast det kanske inte passar alla och det fungerar bäst om rollerna ligger nära varandra. Men det är klart att ibland blev det en utmaning när kollegorna på FORCE behövde hjälp”, säger Susanna Henriksson om de dubbla rollerna. Hemma på FORCE Technology har man inte märkt någon skillnad under perioden med dubbla roller. ”Det har flutit på som vanligt”, sade en filialchef.

”Det är perfekt att kunna täcka toppar med kvalificerade konsulter”, säger Jenny Lind på Avure. Hon berättar vidare: ”Vi är en liten organisation i en stor kostym med få huvuden i förhållande till komplexiteten i vår verksamhet. Därför är en del av vår strategi att ta in experter och externa resurser vid stora satsningar t.ex. med vårt miljöledningsarbete. Vår Ledning anser att det är viktigt att ha rätt balans mellan konsulter och fast anställda.”.

”Man blir mer motiverad och inspirerad. Jag har utvecklats i mitt ordinarie arbete med att jobba som konsult. Man blir inte hemmablind och får bättre argument i sakfrågor”, avslutar Susanna som gärna fortsätter att ta konsultuppdrag ibland.

Susannas tips för att lyckas med HSE-arbete

• Se till att förstå företagskulturen
  • Satsa på utbildning och information i början till personal och chefer. Det ger ett ökat intresse och fokus på hälsa, miljö och säkerhet.
  • Skynda långsamt med förändringsarbete och känn in verksamheten.
  • Prata, prata och prata med många människor på olika nivåer.

FORCE Technology är en av de största i Skandinavien inom teknisk kontroll, besiktning, certifiering och verksamhetsutveckling. Vi överför tekniska kunskaper till praktiska och kostnadseffektiva lösningar. Koncernen består av ca: 1 200 medarbetare, varav cirka 240 finns på 23 orter runt om i Sverige. Verksamhetsområdena är optimering av produktion och processer, materialutnyttjande, skydd och analys, fartyg och offshore, Integrity Management, Inspektion, provning, besiktning, kalibrering, verifiering och certifiering, Sensorteknikutveckling och tillämpning, Optimering och utveckling av driftledningssystem samt Energi, klimat och miljö.