HTC

​HTC Vive vinner pris på Gamescom för bästa hårdvaran

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2015 09:52 CEST

HTC är på världsturné med det revolutionerande virtual reality-headsetet HTC Vive och har under resan mottagit fina recensioner från både journalister och användare. Sista stoppet är Europas största gamingmässa, Gamescom i Køln, där priset för mässans bästa hårdvara gick till HTC Vive.

- HTC är känt för att ha en innovativ syn på marknaden. Det gäller även våra VR-headset. Headsetet är det enda i sitt slag som transporterar dig till en annan värld och ger dig möjlighet att utforska den virtuella verkligheten i stället för att betrakta den från soffan. Därför är vi stolta över att vinna priset för mässans bästa hårdvara och vi kan med glädje presentera den färdiga produkten under slutet av 2015, säger HTC:s nordiske chef Jan Costa Thiele.

En VR-upplevelse i världsklass

HTC Vive presenterades för första gången på Mobile World Congress i mars 2015 som ett samarbete mellan HTC och spelproducenten Valve. Valve står bland annat bakom spelsuccéer som Half-Life, Counter-Strike och Portal. HTC Vive har en skärmupplösning om 1.200x1.080 samt 90 bilder i sekunden, vilket försäkrar dig om en äkta VR-upplevelse. HTC Vive är det enda headset där man har möjlighet att förflytta sig fritt och interagera med element runt omkring sig. Lösningen är skalbar, så man kan befinna sig i ett område om 4,5 x 4,5 meter eller använda sitt headset från soffan.

HTC samarbetar med en serie partners för att leverera innehåll till HTC Vive, däribland HBO, Lionsgate, Google, Vertigo Games, Bossa, Barry-Fireproof, Dovetail Games, Wevr Lab, Steel Wool Games, Owlchemy, Wemo Labs, Cloudhead Games, Drew Skillman och Starbreeze.

Om HTC
HTC Corp. (HTC) grundades 1997 och har sedan dess utvecklat flera prisbelönta mobila enheter och innovativ teknik. Vad vi än tar oss för är utgångspunkten alltid riktiga personer mest stort fokus på design och teknik, allt för att ge våra kunder runt om i världen innovativa och personliga erfarenheter. HTC’s produkter inkluderar smartphones med HTC, SenseTM , ett grafiskt användargränssnitt som ger en unik och intuitiv användarupplevelse. HTC är noterat på Taiwan Stock Exchange (TWSE: 2498). Mer information hittar du på www.htc.com.